2020-10-24, 11:41
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ts är inte ute efter att ladda det batteri som är källa till drivningen i bilen, det vanliga 12 voltsbatteriet kan mycket väl vara tomt fast "framdrivningsbatteriet" är välladdat. Omvandlingen till 12 volt kommer inte igång så länge startbatteriet är helt tomt.

Har startat Priusbilar både med vanliga startkablar och med "batterilåda", förfares på sammasätt som med en konventionell bil.

Inte på en renodlad elbil.
Citera
2020-10-24, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Inte på en renodlad elbil.

Går lika bra på en sådan, det är elektroniken som skall "väckas" likväl som på en hybrid.
Citera
2020-10-24, 12:38
Medlem
yz44s avatar
Ja du kan koppla startkablar mellan batterier för att få upp strömmen i ditt batteri.
Men låt batteriet laddas i några minuter i stället för sekunder.

Med tanke på alla trådar och problem du förefaller ha med bilen, ångrar du inte ditt köp?
Citera
2020-10-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Ja du kan koppla startkablar mellan batterier för att få upp strömmen i ditt batteri.
Men låt batteriet laddas i några minuter i stället för sekunder.

Med tanke på alla trådar och problem du förefaller ha med bilen, ångrar du inte ditt köp?

Laddas i några minuter, det brukar ibland föreslås med en bensin/diesel-bil som förväntas stanna av igen när den startas kall, på en elbil ser jag inte nyttan med det, behövs så mycket mindre för att får liv i en sådan så länge "bränslebatteriet" inte är tomt. Men, det händer knappast något negativt om den får vara ansluten någon minut heller.
Citera
2020-10-24, 14:24
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vadå, måste man starta en el-bils el-motor med ett separat startbatteri?

Ts batteriet brukar i regel dö successivt, det scenariot du pratar om, att batteriet går från friskt till dött över en natt är ganska sällsynt.

Naturligtvis behövs ett vanligt 12v startbatteri även på elbilar.. hur skulle man annars kunna starta bilen?
Citera
2020-10-24, 14:27
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Knappast, när det är elhybrid du påstår att du har. En jävla skillnad.

Är Renault ZOE en elhybrid nu helt plötsligt...? - du verkar ju lagom snurrig...

Nej, ZOE är självklart en elbil, så vet vet inte vad fan du snackar om.
Citera
2020-10-24, 14:45
Medlem
BAB7s avatar
Här ett foto jag tog på min ZOE - Batteriet är till höger i motorrummet:https://www.goingelectric.de/forum/download/file.php?id=86704&t=1
Citera
2020-10-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Naturligtvis behövs ett vanligt 12v startbatteri även på elbilar.. hur skulle man annars kunna starta bilen?

På vilket vis är det naturligt att ha en startmotor till en elmotor?

Även om du gör vad du kan för att göra om det här till ett renodlat elbilsforum är det här fortfarande ett allmänt diskussionsforum där användarna har genomsnittlig erfarenhet av elbilar dvs i många fall ingen och då bör du väl rimligen förstå att det är naturligt att fråga:

1. Varför man behöver extern starthjälp till en bil som redan har ett halvt ton batterier ombord.

2. Varför man över huvudtaget måste ha en startmotor till en elmotor.

3. Varför man inte integrerat startmotorn i systemet och den krets som ger bilen ström under färd.
Citera
2020-10-24, 15:15
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Är Renault ZOE en elhybrid nu helt plötsligt...? - du verkar ju lagom snurrig...

Nej, ZOE är självklart en elbil, så vet vet inte vad fan du snackar om.
I stan corrected. Men det gör ju dej ännu mer korkad som troll. 😄
Citera
2020-10-24, 15:23
Medlem
Citat:
Ehhh... grundskolan, du har inte börjat den än gissar jag?
Elbilar har självklart inget startbatteri då de saknar startmotor...
Du har med andra ord ingen elbil utan en hybrid.
Citera
2020-10-24, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Ja det var det jag som bilintresserad, men totalt el-bils ointresserad, också funderade på och gärna velat ha svar på av TS.

Men han kanske har trillat av sin höga häst och slagit sig så illa att han inte kan skriva längre!?
Citera
2020-10-24, 16:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

En okunnig person till..

Jag har en elbil ja!
Och elbilar måste precis som alla andra bilar självklart ha ett startbatteri, annars kan man inte starta bilen!!!

Här är ett foto på min elbil, det är en Renault ZOE och ZOE finns bara som elbil! - i motorrummet till höger kan du se batteriet, med en röd plastkåpa över:https://www.goingelectric.de/forum/download/file.php?id=86704&t=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in