2020-10-24, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Skolkort? Vad fan cykla som alla andra sjätteklassare gör? På min tid gick eller cyklade vi till skolan och var glada för det. Vi skrek inte som kränkta töntar. Betala och gör rätt för dig, resten av landet har redan gjort liknande bestämmelser. Hur kommer det sig att stockholmarna är så otroligt mjäkiga, bete dig som en karl för fan.

Mina barn har 12 km till skolan enkel väg, att cykla dit i ur och skur och snö är en utopi.
Citera
2020-10-24, 11:12
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Du menar att det kostar mer än 100 miljoner i veckan som det kostar nu att sätta upp plexiglas?

Arbetsmiljöverket har redan sagt nej till det ett antal gånger... Det är på gång, men det är inte kostnaden som är problemet med den lösningen. Men det är inte bara att "sätta upp skydden" som alla sopor verkar tro.
Citera
2020-10-24, 11:54
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Arbetsmiljöverket har redan sagt nej till det ett antal gånger... Det är på gång, men det är inte kostnaden som är problemet med den lösningen. Men det är inte bara att "sätta upp skydden" som alla sopor verkar tro.
Det kanske inte är så lätt. Men möjligtvis borde det vara lättare än att betala 100 miljoner i veckan i mer än ett halvår.
Citera
2020-10-24, 12:07
Medlem
Osäker på hur det funkar nu.
Men när jag gick i skolan fick vi årskort till västtrafik utav skolan. Men dom gällde inte efter kl.18 eller på helger. Ville man att dom skulle göra det fick vi köpa ett tillägg.
Citera
2020-10-24, 12:08
Medlem
Caspern50s avatar
Alltså, kan man springa ner i tunnelbanan i korsningen St.Eriksgatan/Flemingatan och lägga Accesskortet på blippmärket, sedan springa tillbaks upp på St.Eriksgatan och där hoppa på buss 3 till KS, utan att riskera att hamna på kumlaanstalten i 40 år.
Citera
2020-10-24, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bichooo
Ja deras app är sannerligen de mest katastrofala i SL historia. Hur kan SL vara så dåliga egentligen? Varför gör det alltid snedsteg och varför lyssnar de aldrig på sina kunder?

Märkligt företag
Har man monopol behöver man inte lyssna på sina kunder.
Citera
2020-10-24, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
herregud, pratar om TÅGEN, inte tunnelbana, inte bussarna, ingenting annat.
Och då specfikt Västtågen som kör samma system som SL. De kör VIXERG och...
här är i alla fall deras nya tåg, där har de en "brödlåda" där de förvarar vixerg:en, inlåst.
http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/x61406gbgpendel05_zps5c96f4b6.jpg

De äldre tågen har en trälucka som stängs ner för vixerg:en och täcker för den.
Nu vet jag iofs inte om SL kör några tåg, men oavsett, så är VIXERG (förarautomaten) känslig, och får inte nyttjas av obehöriga.

Och tråden handlar om SL och deras bussar, så hur västtågen har löst det är inte relevant.

SL bussarna har två maskiner framme vid föraren, delvis den stora som du är insnöad på samt en liten ren blippenhet. Den lilla borde med lite kabeldragningar kunna flyttas till ett bakre dörrpar.

Problemet är dock att viljan att lösa det inte finns hos SL, de har i decennier varit mot att använda de bakre dörrparen för påstigningen och hade det inte varit för coronan så hade de aldrig övergått till det.
Citera
2020-10-24, 14:07
Medlem
Citat:
Nej. Resnärens skyldighet att se till att avräkning skett. Går inte det, så får man köpa biljett på annat sätt. Samma gäller t.ex. i göteborg om alla automater visar "STÄNGD" och man då inte kan använda sin kontoladdning. Resnärens skyldighet att köpa mobilbiljett då.

Samma gäller t.ex. på tågen, där man måste överlämna sin biljett för klippning. Fick en resnär erfara den hårda vägen när resnären lagt sin biljett på bordet och somnat, varav konduktören bara gick förbi utan att klippa.
Blev kontrollavgift av det, och SJ sa då att det är upp till resnär att muntligen anmoda om klippning till passerande konduktör.

Då får man hoppas på att de får avslag på det. Jag är inte oempatisk, utan realistisk. Man måste anpassa sig efter förändringar i samhället.
Det kommer säkert bli kraftig tandagnisslan när kontanterna byts ut mot E-krona via mobilen så småningom och kontantanvändningen blir totalt utrotad.
Men då får de äldre också anpassa sig. Samma när vissa butiker går över till enbart självbetjäning. Eller när företag inför krav på kivra.
Eller ta konsekvenserna. Vilket kan vara upp, inkluderat fängelse.

Deras egna val att inte rätta sig i ledet. Att inte ha BankID/Smartphone/betalkort i dagens samhälle är inget annat än korkat.
Samma med biljetter. Om nu corona sätter stopp för reskassa, då får man köpa biljett i mobilen, PUNKT.
Du får väl se när du själv blir äldre, hur lätt det är att lära sig nytt.
Det finns tyvärr biologiska orsaker till att många äldre , inte alla, inte klarar av appar, mobiler, bankid eller kortbetalningar.
Citera
2020-10-24, 14:16
Medlem
Efter en längre mailkonversation med SL fick jag till slut detta svar idag, vilket jag tolkar som att åker du från en hållplats där SL valt att inte sälja biljetter kommer du inte få böter. Dvs åker du från gullmars till Skanstull vilket väldigt många fler har gjort eftersom det är ”gratis” så åker du på böter men inte om du åker från Västberga ind omr till Liljeholmen.
” SL:s biljettkontrollanter har sedan tidigare fått följande instruktioner:
Vid biljettkontroll på buss ska kontrollanten göra en rimlighetsbedömning i de fall resenären inte har en giltig biljett.”
Senast redigerad av plasticdoll 2020-10-24 kl. 14:20.
Citera
2020-10-24, 16:17
Medlem
Konstigt att det ska vara svårt i Stockholm som dessutom har många? turister som reser. Sämst i landet på upphandling och problemlösning?

Här i Göteborg finns plexiglas för chauffören, och blippmaskiner bak i bussen!
I Västernorrland har de satt upp blippar vid mittdörrarna. Fanns redan i början på sommaren. I Lund Skånetrafiken finns
flera blippmaskiner vid varje dörr. London m fl städer likaså.

Men i Stockholm går det inte. I Stockholm är det för svårt. För dyrt. Tar för lång tid.
Citera
2020-10-24, 16:24
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
en liten ren blippenhet

Jaha, det hade jag ingen aning om. Trodde det bara fanns den stora, iom att de små blippenheterna använder man i stort sett aldrig framme hos föraren.
Måste vara något nytt, typ så att 2 st kan blippa samtidigt och därmed få ett bättre flöde.

Iaf den skulle man kunna sätta bak i bussen, men gäller att det också är rimligt återställbart när corona gått över.
Är det typ vanlig RJ45 med PoE fram till den lilla blippenheten borde det bara vara att sätta en skarv, och sedan dra en kabel över golvet för att sedan sätta upp automaten provisoriskt precis vid avspärrningen, typ med buntband.

Är det någon mer obskyr anslutning blir det svårare att få till på ett bra sätt.

Men oavsett, så ser jag att folk får anpassa sig.
Precis som att en del butiker satt upp heltäckande plexiglas (t.om. utan hål i så man inte kan lämna över pengar etc) och därmed gått över till enbart kontantlöst.
Citera
2020-10-24, 16:27
Medlem
Citat:
Jaha, det hade jag ingen aning om. Trodde det bara fanns den stora, iom att de små blippenheterna använder man i stort sett aldrig framme hos föraren.
Måste vara något nytt, typ så att 2 st kan blippa samtidigt och därmed få ett bättre flöde.

Inget nytt utan funnits nästan från starten av dessa maskiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in