2020-10-23, 16:50
Medlem
Bichooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Har provat att köpa en enda biljett i appen med det nya gränssnittet (den version som varit sen något halvår).

Syntes en stund sen gick den inte att få fram. Vet att även andra har haft problem, i synnerhet med Androidversionen. I tidigare versioner, som funnits typ ett par år tillbaka tror jag att det har funkat bättre.

Som sagt, nuvarande version har under 2 i betyg på Google Play. Det är helt skandalöst lågt, saknar faktiskt motstycke, och talar för sig själv. Inget att lita på. De borde sälja biljetter över email/SMS via en enkel websida, då frigör de sig iallafall från ansvaret över att utveckla och underhålla en egen app på flera plattformar som riskerar att inte fungera om de klumpar till det.

och lite övriga tankar - i det systemet kunde man också ha alternativet att knyta de biljetter man köper till en legitimationshandling eller bankkort (svåra att förfalska). Då kan man visa upp dessa utifall smartphonen kraschar eller drar batteriet i botten.

Ja deras app är sannerligen de mest katastrofala i SL historia. Hur kan SL vara så dåliga egentligen? Varför gör det alltid snedsteg och varför lyssnar de aldrig på sina kunder?

Märkligt företag
Citera
2020-10-23, 17:34
Medlem
Ut och pruttestera. https://www.youtube.com/watch?v=tNvO0x1FGvI

Men jag bryr mig inte, pappa skjutsar mig till skolan i sin Tesla. Finns det inte såna där sugar daddies med tyskt vrålåk som tycker det är coolt att skjutsa tonårstjejer? Deal kanske? Det är bara att stanna till på någon parkering för betalning.
Citera
2020-10-23, 17:50
Medlem
DvaergensHaemnds avatar
Själv tar jag alltid bilen. Av princip. Klimathetsen är grovt överdriven och direkt farlig för varje civiliserat samhälle.(Elbrist). Nu ska hybridbilar straffskattas (förmånsvärde). Om fem år kommer de på att det här med litiumbatterier i bilar inte var så "miljövänligt" och skattar skiten ur oss alla.
Citera
2020-10-23, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hombre-de-Skandia
Nej, den är analogin är helt missvisande.

Det är snarare så här: Du vill äta på en restaurang och blir tillsagd innan du beställer att betalning endast sker via kort. Du godkänner detta genom att beställa och äta maten. Hade du då endast haft kontanter på dig hade du fått vända hem och hämta ett fungerande betalkort INNAN du beställer maten, inte komma på efter att du ätit att du endast hade kontanter på dig.
Nej din analogi är missvisande.
Rätt är att restaurangen tar bara kort men deras terminal är trasig så du måste ta dig deras systerrestaurang 5 km bort och sen tillbaka igen för att beställa och äta maten.
Citera
2020-10-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Återigen, du har som en del andra i tråden missuppfattat alltihopa totalt.
Diskussionen angår att VILJA BETALA men inte kunna göra det på ett rimligt sätt.

Tänk dig t.ex. att du är på en restaurang och ber om notan tre gånger.
Du har väntat en halvtimma men får fortfarande ingen, så du skriver dina uppgifter på en lapp på bordet och drar.
Restaurangen söker då upp dig och informerar om att de endast godtar betalning via sin mobilapp, som du måste registrera dig på via en smartphone. Det visar sig också att appen inte funkar särskilt väl och kraschar när du försöker skriva in dina kortuppgifter. Men vägrar du kommer de stämma dig i domstol.

Ovanstående är i grova drag vad SL sysslar med just nu.

Bra skrivet! Jag kommer inte köpa min biljett på en smartphone. Jag anser att SL inte ska kartlägga våra resvanor, vilken en smartphone ger möjlighet till.
Nu reager många av er. Vad har du att dölja? Ingenting. Men vi är alldeles för kontrollerade redan med våra kontokort och smartphones.

Blir skrämd redan av alla förlag till tidningsprenumerationer på nätet som redan är ifyllda med mina uppgifter bara för att jag valt ett visst betalningsalternativ.

Ni som inte har något dölja kan ju börja gå nakna och upprepa mantrat: Vi har ingenting att dölja!
Citera
2020-10-23, 19:08
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
SL ska ju byta ut alla sina maskiner till betalkortsterminaler inom kort, det skulle varit gjort redan förra året. Därför har det inte varit på tapeten att sätta ut massa tusentals extra gamla läsare, speciellt när den modellen man använder inte ens finns på lager mer om jag inte minns helt fel.

Det är som att folk inte fattar hur dyrt och komplicerat det är att göra såna här ingrepp. "Det är bara att sätta upp fler". Ja, om det inte varit så att läsarna är svindyra, att ett nytt system ska införas inom kort, att Corona innebär att alla gamla läsare är slut överallt och mycket mycket mer.

Men det här fattar folk inte, men ändå ska dom minsann berätta för allt och alla hur korkade SL är för att dom inte gör någonting som egentligen är orimligt...

Hela SL-debatten visar på dekadensen i samhället, där folk inte har någon som helst aning om vad dom snackar om men där dom ändå ska ha starka åsikter och kasta bajs omkrig sig. Åsikter är allt, eftertanke är överskattat...
Du menar att det kostar mer än 100 miljoner i veckan som det kostar nu att sätta upp plexiglas?
Citera
2020-10-23, 20:03
Avslutad
SL har tyvärr aldrig varit några mästare i kommunikation. Om det nu snart kommer plexiglas som lösning på problemet varför då inte kommunicera det till allmänheten och slippa detta uppror? Allt sånt här leder till onödig badwill.
Citera
2020-10-23, 20:50
Medlem
Docklands avatar
runt 815:- i månaden betalar jag för SL. Eller jag köper årskort, det blir lite billigare.
Laddade på nytt idag, 9770:- / 12 = 814:- ganska precis. Vad kostar månadskortet idag? 900:-?
Citera
2020-10-23, 20:52
Medlem
innocentblues avatar
De verkar ha backat delvis? Men jag vet inte vad det innebär.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-satsar-pa-plexiglas-som-losning-for-plankning
Citera
2020-10-23, 21:05
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innocentblue
De verkar ha backat delvis? Men jag vet inte vad det innebär.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-satsar-pa-plexiglas-som-losning-for-plankning

2020 års nyord "Pandemiplankning"
Citera
2020-10-23, 21:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Nej din analogi är missvisande.
Rätt är att restaurangen tar bara kort men deras terminal är trasig så du måste ta dig deras systerrestaurang 5 km bort och sen tillbaka igen för att beställa och äta maten.
JA! PRECIS så är det! BRA! Du borde kopiera detta och skicka in till SL.

Det är så enkelt. Det var ett katastrofalt val av SL. Tur de insett det själva nu.
Citera
2020-10-23, 22:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
I Umeå har biljettläsaren suttit vid mittendörren sedan veckan efter coronautbrottet. Begriper inte hur SL med sin betydligt större budget inte klarar av en liknande lösning under ett halvårs tid...

Håller med. Jag bor också i ett län, där blippautomaten är flyttad bakom avspärrningen mot förarens utrymme. Hur svårt kan det vara, egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in