2020-10-24, 02:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Om du bara ska väcka upp den döda bilen brukar det räcka att ha dom ikopplade ett par minuter, utan att ha igång tändningen på den hjälpande bilen. På den tiden har knappast den hjälpande bilens batteri hunnit bli så tomt att den inte startar igen.

Om den hjälpande bilen är igång när den andra startar, finns risker att de stör ut varandra och att de förvillar varandras laddreglering, så att de börjar bråka med varandra, och saker kan gå varmt och gå sönder, sägs det. Å andra sidan borde batteriet äta upp det mesta kan jag tycka.

Bra info, det visste jag faktiskt inte!

Jag har alltid förr haft hjälpbilen igång
Citera
2020-10-24, 02:45
Bannlyst
Är det en Renault Zoe?
Citera
2020-10-24, 02:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Är det en Renault Zoe?

Ja.
Citera
2020-10-24, 02:56
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Bra info, det visste jag faktiskt inte!

Jag har alltid förr haft hjälpbilen igång

Bilarna var robustare förr, ur ett elperspektiv.
Citera
2020-10-24, 03:01
Medlem
Citat:
OK!
Med andra ord ska man bara parkera hjälpbilen sidan om och stänga av motorn, sen koppla i startkablarna och vänta några sekunder, kanske typ 10-20 sek?
Sedan sätter man sig i elbilen och startar den?

Koppla startkablarna, starta elbilen, koppla loss kablarna. Att vänta behövs nog sällan/aldrig. Det finns ju ingen startmotor som ska dra runt en ihopfryst stålklump.
Citera
2020-10-24, 03:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Koppla startkablarna, starta elbilen, koppla loss kablarna. Att vänta behövs nog sällan/aldrig. Det finns ju ingen startmotor som ska dra runt en ihopfryst stålklump.

Man bör väl också stänga av elförbrukare så som värme/klimatanläggning, ljus, värmesitsar, elbakruta etc när man startar upp bilen med kablar har jag för mig.
Citera
2020-10-24, 03:07
Medlem
Citat:
OK!
Med andra ord ska man bara parkera hjälpbilen sidan om och stänga av motorn, sen koppla i startkablarna och vänta några sekunder, kanske typ 10-20 sek?
Sedan sätter man sig i elbilen och startar den?

Japp!
Citera
2020-10-24, 06:59
Medlem
TattooedFuckers avatar
Sitter ingen generator på en elbil som producerar ström men de går att ladda så .... Fattigmans laddststation de kommer ta ett tag o få upp några procent
Citera
2020-10-24, 07:48
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Om du bara ska väcka upp den döda bilen brukar det räcka att ha dom ikopplade ett par minuter, utan att ha igång tändningen på den hjälpande bilen. På den tiden har knappast den hjälpande bilens batteri hunnit bli så tomt att den inte startar igen.

Om den hjälpande bilen är igång när den andra startar, finns risker att de stör ut varandra och att de förvillar varandras laddreglering, så att de börjar bråka med varandra, och saker kan gå varmt och gå sönder, sägs det. Å andra sidan borde batteriet äta upp det mesta kan jag tycka.
Jag jobbar med batterier, jag lovar dig att laddare faktiskt kan samexistera.

TS, trådstarten är virrig, är det elbilens försörningsbatteri eller startbatteri du pratar om?
Citera
2020-10-24, 08:37
Medlem
Vadå, måste man starta en el-bils el-motor med ett separat startbatteri?

Ts batteriet brukar i regel dö successivt, det scenariot du pratar om, att batteriet går från friskt till dött över en natt är ganska sällsynt.
Citera
2020-10-24, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Sitter ingen generator på en elbil som producerar ström men de går att ladda så .... Fattigmans laddststation de kommer ta ett tag o få upp några procent

Ts är inte ute efter att ladda det batteri som är källa till drivningen i bilen, det vanliga 12 voltsbatteriet kan mycket väl vara tomt fast "framdrivningsbatteriet" är välladdat. Omvandlingen till 12 volt kommer inte igång så länge startbatteriet är helt tomt.

Har startat Priusbilar både med vanliga startkablar och med "batterilåda", förfares på sammasätt som med en konventionell bil.
Citera
2020-10-24, 09:36
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Rubriken är så tydlig den kan bli..

En bärbar starthjälp-apparat verkar vara en onödig utgift, jag har ju startkablar, det har alltid funkat förr, så det finns ingen anledning att använda sig av något annat, anser jag.
Knappast, när det är elhybrid du påstår att du har. En jävla skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in