2020-10-24, 00:30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med. Jag bor också i ett län, där blippautomaten är flyttad bakom avspärrningen mot förarens utrymme. Hur svårt kan det vara, egentligen?
Enda problemet är väl bussar som bara har en enda maskin, normalt placerad vid föraren. Den har antagligen lite inloggningsmöjligheter så att föraren kan knappa in vilket linje/avgång, vilket krävs för att hållplatsinfo ska kunna visa tid till avgång mm, som körs och eventuellt sälja biljetter. Att flytta bak en sådan innebär att några 3v1L H4ckerkidz kan göra så att hållplatsskyltarna visar fel mm.
Har man däremot maskiner anpassade för mer kundnära montering så handlar det nog bara om att fixa el och uppkoppling.
Citera
2020-10-24, 01:31
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det finns personer som jobbar för SL med "blipp-maskiner" som brukar stå vid busstationerna. Finns det inga sådana så måste du betala med mobilen. Du äger en mobiltelefon antar jag?

Orimligt att behöva ha en fungerande mobil bara för att åka buss. Många svenskar är idag fattiga eftersom landet valt världens högsta skatter men allt sämre välfärd.
Citera
2020-10-24, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Har man däremot maskiner anpassade för mer kundnära montering så handlar det nog bara om att fixa el och uppkoppling.

Flertalet av bussarna har väl två läsare, delvis den stora med en massa funktioner och en som är en ren blippmaskin. Den lilla borde kunna gå att flytta bak med lite extra kabeldragen.

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/VsUMh0yazPisFOgmfIEndj3576kgTXnvgoiIfWENcbqdTbO_kI Bs5PNNvFfL38qrl5fLw7GCrLYhOj6M3m9q4c40f3DuYjdp7h3s 3FwanygNSjVwiqqgs92CHvTyMoUr0176eauT_ChpdRDGTG-Rs7_DghRMRAKOA8MMs9nOgQjTd5GbXATkhgKvp_wCtiX7JUIGI kPA P6l6V4CsqVeNGw

Tror att det hela egentligen handlar om SL's ovilja att låta folk gå på i bakre dörrarna och inget annat. Dock så tror jag att folk kommer att ha svårt att gå tillbaka till att enbart gå på vid föraren igen när den delen öppnas igen. Det är helt enkelt mycket smidigare att gå på i mitten av bussen.
Citera
2020-10-24, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Pratar ju om tågen såklart. Därför jag pratar om "konduktör".
Där har de en trälucka som de stänger över själva maskinen när de lämnar sin plats.

Har du ens varit i Stockholm?

Finns ingen trälucka att stänga över maskinerna i bussarna eller spärrkioskerna.
Citera
2020-10-24, 05:12
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
haha SL verkar ju vara lika väcka och dumma i huvudet som Skånetrafiken.
Citera
2020-10-24, 07:16
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Finns ingen trälucka att stänga över maskinerna i bussarna eller spärrkioskerna.

herregud, pratar om TÅGEN, inte tunnelbana, inte bussarna, ingenting annat.
Och då specfikt Västtågen som kör samma system som SL. De kör VIXERG och...
här är i alla fall deras nya tåg, där har de en "brödlåda" där de förvarar vixerg:en, inlåst.
http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/x61406gbgpendel05_zps5c96f4b6.jpg

De äldre tågen har en trälucka som stängs ner för vixerg:en och täcker för den.
Nu vet jag iofs inte om SL kör några tåg, men oavsett, så är VIXERG (förarautomaten) känslig, och får inte nyttjas av obehöriga.
Citera
2020-10-24, 07:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoDiskborste
Blir garanterat min riktigt omiljövänliga chevrolet in till skolan imorgon, men då åker man ju också på äcklig tull. Ska fan isolera mig i någon skogsdunge ute på landet och sluta betala skatt, fyfan.
Sluta bo i Stockholm? Det är en lösning. I alla andra delar av landet har man inte era problem.
Citera
2020-10-24, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det finns personer som jobbar för SL med "blipp-maskiner" som brukar stå vid busstationerna. Finns det inga sådana så måste du betala med mobilen. Du äger en mobiltelefon antar jag?
Dina idoler på Google har stoppat nedladdning av programvara för detta i huaweitelefoner. Så är det med er som vill stoppa yttradefrihet. Hade vi inte så många våldsamma svenskhatande mohammedaner skulle allt fungera som vanligt men chaufförerna måste nu skyddas.
Citera
2020-10-24, 08:02
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det skulle inte förvåna mig om de sätter upp skyltar på dörrar så att man anses veta att biljett inte säljs ombord.Lägger man till info om vilka möjligheter som finns så borde det vara lugnt. Men en turist med Nokia 2110 kanske slipper böter.
Och vad gäller om man, utrustad med gammal finsk telefon, hoppar på buss 548 vid Ängsjö friluftsgård? Det verkar inte finnas allt för goda möjligheter att köpa biljett i området där.

Risken för kontrollanter i perifera linjers ytterändar är nog ganska liten. Men de skulle säkert aldrig köpa argumentet att man bara har en gammal telefon. "Då får du väl gå till en butik och köpa ny telefon då, kärring" säger Tamssons.
Staten & regionerna, trängselskatter, biljettintäkter och annat som de går över lik för att få in. Varför i helvete har de inte satt in plexiglaset? Skiträdda chaufförer kan ju köra i gasmask. När samhället råkar ut för svårigheter övervältra de problemet på medborgarna.

Mobila biljetter funkar inte för tiotusentals äldre. De har med möda lärt sig använda reskassa.

Bilen är min lösning. Skulle jag behöva resa, kommer inte hända på flera månader, så går jag 3 kilometer till tuben.
Citera
2020-10-24, 08:09
Medlem
dobbelinas avatar
Hur svårt för SL att sätta upp en jävla plexiglasskiva?
Monterar man skivan på rätt sätt kan båda blippmaskinera användas.
En luftspalt kan lämnas dom sista 20cm upp till taket.
Ibland undrar man om alla på det där företaget är dumma i huvudet.
Senast redigerad av dobbelina 2020-10-24 kl. 08:13.
Citera
2020-10-24, 08:32
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
herregud, pratar om TÅGEN, inte tunnelbana, inte bussarna, ingenting annat.
Och då specfikt Västtågen som kör samma system som SL. De kör VIXERG och...
här är i alla fall deras nya tåg, där har de en "brödlåda" där de förvarar vixerg:en, inlåst.
http://i270.photobucket.com/albums/jj92/vfp420b/x61406gbgpendel05_zps5c96f4b6.jpg

De äldre tågen har en trälucka som stängs ner för vixerg:en och täcker för den.
Nu vet jag iofs inte om SL kör några tåg, men oavsett, så är VIXERG (förarautomaten) känslig, och får inte nyttjas av obehöriga.

Ok, du bor inte i Stockholm. Med andra ord har du inte en aning om vad vi diskuterar. Vad ni använder i Västragötaland är i detta fall helt ointressant och irrelevant
Citera
2020-10-24, 08:34
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Hur svårt för SL att sätta upp en jävla plexiglasskiva?
Monterar man skivan på rätt sätt kan båda blippmaskinera användas.
En luftspalt kan lämnas dom sista 20cm upp till taket.
Ibland undrar man om alla på det där företaget är dumma i huvudet.

Men det är inte lika häftigt för Tamsson och hans tekninkwannabees på Sl:s utvecklingsavdelning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in