2020-10-24, 00:59
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns ett regelverk kring restauranger mm. I övrigt är det individerna som vill ansvara för sina egna beteenden. Om de träffas 10 personer hemma hos någon och har dans, skulle polisen knacka dörr/bryta sig in i varje lägenhet och bötfälla de som möts utanför familjen? Kontrollera om personer på restaurangen är familjemedlemmar och bötfälla om det är någon utanför familjen? Hur långt ska man dra det?

Då kommer jag till detta att vi är i en "pandemi" då kanske man får sidosätta vissa värderingar då man leker med människors liv, så ja om det krävs så hårda tag så tycker jag det är rätt. Men problemet är att människor är så egocentriska så varför ska man bry sig om att sluta festa för nöjet skull ?
Citera
2020-10-24, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Då kommer jag till detta att vi är i en "pandemi" då kanske man får sidosätta vissa värderingar då man leker med människors liv, så ja om det krävs så hårda tag så tycker jag det är rätt. Men problemet är att människor är så egocentriska så varför ska man bry sig om att sluta festa för nöjet skull ?

Du verkar vilja ändra på grundlagarna i Sverige.
Citera
2020-10-24, 01:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
För att illustrera risken med att någon skadas, så kan vi ta yrket ambulansförare. Ifall någon i ambulansförarens familj blir sjuk, så behöver ambulansföraren stanna hemma. Det medför att patienter kan drabbas.

Men vad är alternativet? Att ambulansföraren likväl går till arbetet? Då finns risken att hela arbetsplatsen smittas. Då finns det inte längre någon ambulansförare i tjänst, vilket skulle drabba patienterna ännu mycket hårdare.

Ett annat alternativ för att stoppa smittspridningen, är att stänga ner hela samhället, med undantag för vissa oumbärliga sektorer.

Att sjukskriva hela familjer har nackdelar. Men jag tror att det ändå är det bästa alternativet.

Jag har ett ännu mer drastiskt förslag. Anlägg en hel kyrkogård, och uppkalla den efter Anders Tegnell. Kyrkogården ska ha plats för åtminstone 5933 hyresgäster. Mitt i kyrkogården kan man resa en staty av Anders Tegnell. På ingången kan man sätta en skylt, där det står "Personerna som bor här, kan vittna om Anders Tegnells medicinska gärningar", eller "Covid-patienter remitteras hit".

Snygg poäng!

Så om du var statsepidemiolog hade 0 dött eller? Du kanske ska söka jobbet. Om nån dör ändå av något virus eller annan sjukdom som moder natur släpar hit tar vi övriga 10 miljoner oss rätten att hänga dig. Deal?
Citera
2020-10-24, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
När skulle han gjort den bedömningen?

Någonstans kring 5-10 mars, när han insåg att det hela tiden dök upp nya fall som inte gick att koppla till smittspårning, eller ens utlandsresor.
Citera
2020-10-24, 01:09
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du verkar vilja ändra på grundlagarna i Sverige.

Skitsnack Sveriges typiska "så får man ju inte göra"

Det går fixa temporära saker tills dom känner att det inte behöves längre. Men ja, ska man gå via ändra lagen vägen då är jag emot det för det tar ändå 5 år att få igenom det.

Du anser att leka med människor liv inte är ett brott? Tror många missar att går du runt och smittar andra finns det en chans att någon dör av det. Men då återkommer jag till hur människor är egocentrisk så ingen bryr sig om det.
Citera
2020-10-24, 01:24
Medlem
Citat:

Det går fixa temporära saker tills dom känner att det inte behöves längre. Men ja, ska man gå via ändra lagen vägen då är jag emot det för det tar ändå 5 år att få igenom det.

Du anser att leka med människor liv inte är ett brott? Tror många missar att går du runt och smittar andra finns det en chans att någon dör av det. Men då återkommer jag till hur människor är egocentrisk så ingen bryr sig om det.

Här får du lite stöd från välutbildat folk:

https://www.gp.se/debatt/oacceptabelt-att-inte-vidta-kraft%C3%A5tg%C3%A4rder-n%C3%A4r-smittan-nu-%C3%B6kar-1.36011904

Att diskutera med de regimanställda i denna tråd är meningslöst. De har säkert betalt för att sitta här dygnet runt.
Senast redigerad av heavydutybody 2020-10-24 kl. 01:26.
Citera
2020-10-24, 01:28
Medlem
Citat:

Smittskyddslagen är tydlig så det är ett brott att smitta någon om man vet att man bär på eller har anledning att misstänka att man bär på en smittsam sjukdom. Då får man förhållningsregler. Bryter man mot dessa är det föremål för brottsutredning. Just nu är appliceras den på 6000 pers i veckan inklusive kontakter till dessa. Det är inte möjligt att applicera den på alla i samhället samtidigt.
Citera
2020-10-24, 01:39
Medlem
Citat:
Jo, problemet är att dom inte var tydliga med vad som gällde eller hur de tänkte utföra sina handlingar, de tog det lite som det kommer. Jag tror det är därför många är upprörda för dom chansade utan att egentligen veta hur farligt viruset faktiskt var. Finns inga studier om det eller satt dom på inside information som ingen I världen hade?

Sen problemet är med Sverige är att det är lättare att lägga ansvar på befolkningen så man inte kan få skulden. Vilket är helt fel, du styr ju ändå ett land av en anledning och speciellt nu när det behövs som mest.

Alla länder har en slags plan utom vi, sen var som är rätt ellee fel är en annan sak för det är en pågående pandemi så att sitta och räkna,kalkyler diagram m.m är så korkat. Man kommer aldrig veta exakt förens allt är över för kan lova det finns betydligt fler döda än vad som rapporteras. Så istället för vara förnekare eller alarmist så finns det något som heter balans sunt förnuft vilket ingen här inne verkar ha.

Fascinerande att det finns skribenter som fortfarande drygt 7 månader in i pandemin menar att Sverige har en otydlig plan/strategi. Dessutom kryddat med att staten ska ha huvudansvar för individens hälsa. Man baxnar...
Citera
2020-10-24, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Fascinerande att det finns skribenter som fortfarande drygt 7 månader in i pandemin menar att Sverige har en otydlig plan/strategi. Dessutom kryddat med att staten ska ha huvudansvar för individens hälsa. Man baxnar...

Staten har huvudansvaret för sjukvården och beredskapen. Vi har bevittnat under 2 månader att en andra våg härjar på kontinenten men vi har inte ökat restriktionerna för att ta höjd för krisen. Det gör att när vi tvingas till hårda åtgärder för att rädda sjukvården blir dom mer skadliga och långvariga för ekonomin och folkhälsan.
Citera
2020-10-24, 03:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Och varifrån ska staten få pengar när alla företag gått i konkurs?

Alla företag går inte i konkurs. Det är bara en bråkdel av företagen som drabbas så hårt att de skulle gå i konkurs. Regeringen skryter ofta om Sveriges låga statsskuld. Det går att ändra på det, men det är inga stora pengar som behövs.
Citera
2020-10-24, 03:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Det beror på hur bra du är på att räkna.

För övrigt var det trist att man raderade ankans svar på min kommentar om att hon inte kan citera, eftersom hon drabbades av samma bugg som jag drabbades av, och då var jag minsann helt kass på att citera. Mmm. Vad tycker du om det IMBILDEN?

Men rent generellt kan man väl knyta ihop säcken med att det är grym underhållning att läsa dina inlägg. Men visst fan är det tjatigt.

Det glädjer mig i mitten av det triviala och det ofullständiga.
Citera
2020-10-24, 03:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Nja, barn träffar i regel bara föräldrar, lärare och nära vänner.

Arbetande vuxna passerar mångdubbelt fler per dag. Morgonkaffet, lunchrestaurangen, möten, tvättar inte händerna vid kaffemaskinen, stora delar av dagen inomhus, pendlar större avstånd, etc.

Skillanden barn i skola till barn hemma är mindre än skillnaden vuxen i arbete till vuxen som arbetar remote.

(Att jämföra ett barn i skola med distansarbetande förälder är en ganska dum jämförelse)

Jag skulle vilja säga att du har helt fel. Barn träffar ofta hundratals andra barn under en skoldag. Under fritidsaktiviteter träffar de dessutom barn från andra skolor. Så många är det få vuxna som träffar under en arbetsdag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in