Citat:
Ursprungligen postat av
kungen101
Jo, problemet är att dom inte var tydliga med vad som gällde eller hur de tänkte utföra sina handlingar, de tog det lite som det kommer. Jag tror det är därför många är upprörda för dom chansade utan att egentligen veta hur farligt viruset faktiskt var. Finns inga studier om det eller satt dom på inside information som ingen I världen hade?
Sen problemet är med Sverige är att det är lättare att lägga ansvar på befolkningen så man inte kan få skulden. Vilket är helt fel, du styr ju ändå ett land av en anledning och speciellt nu när det behövs som mest.
Alla länder har en slags plan utom vi, sen var som är rätt ellee fel är en annan sak för det är en pågående pandemi så att sitta och räkna,kalkyler diagram m.m är så korkat. Man kommer aldrig veta exakt förens allt är över för kan lova det finns betydligt fler döda än vad som rapporteras. Så istället för vara förnekare eller alarmist så finns det något som heter balans sunt förnuft vilket ingen här inne verkar ha.
Tegnell gjorde tidigt bedömningen att det inte skulle gå att stoppa viruset genom smittspridning. Andra länder, som Tjeckien gjorde länge bedömningen att det skulle gå. Vilket innebär att Tjeckien med dubbla lockdowns kanske kommer ifatt Sverige utan lockdown i antal döda. Tror i vart fall det kommer vara nära. Så chansade Tegnell? Ja, i någon mån får man väl säga det. På samma sätt som Tjeckiens statsepidemolog chansade. Och generellt har den som chansar rätt, bättre koll än den som chansar fel Norge och Finland har klarat sig hyggligt än så länge. Men vad de än säger har jag svårt att tro att deras statsepidemologer sover gott om nätterna. De måste fortsätta med kraftiga restriktioner, med alla dess följder, under en lång tid för att hålla viruset på en låg nivå. Och kanske kommer det ändå inte räcka.
Håller med om att det är viktigt att ha balans. Hade man vetat att det skulle finnas tillgång till bra vaccin för hela befolkningen om en månad, då hade jag också köpt mer restriktioner. Men nu är det snarare tvärtom, det har gått 7-8 månader, gissningsvis minst ett halvår till riskgrupper får vaccin, och minst ett år till icke riskgrupper får vaccin. Det är för lång tid för att begränsa viruset med kraftiga restriktioner. Kommer bli mer och mer uppenbart att det leder till kraftigt ökad psykisk ohälsa, kraschad ekonomi med hög arbetslöshet som följd, osv. osv.