• 1
  • 2
2020-10-23, 23:59
Medlem
C0ws avatar
Hej! Har en Asus laptop som är lite över 4 år gammal. Har inte ens använt den så jättemycket, men hursom så vill batterijäveln inte laddas.

Har kopplat in laddaren, indikatorn under musplattan lyser rött och längst till höger i på skärmen så finns en ikon på batteriet som också visar en liten laddare (att laddaren är kopplad) och när man håller musen ovanför så står det 0% kvar (anslutet och laddas). Datorn känner alltså att laddaren är kopplad och att batteriet ska laddas men inget händer trots att det står att batteriet laddas.

Någon som vet hur man kan lösa detta?
Citera
2020-10-24, 00:03
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Någon som vet hur man kan lösa detta?

Gör som jag och köp ett nytt batteri (kostar 500-1000kr i regel). Min laptop är visserligen lite äldre än din, men att batteriet lägger av efter 4år är inte speciellt anmärkningsvärt.
Citera
2020-10-24, 00:03
Bannlyst
Testa mjukvaror för att försöka få liv i det, fungerar inte det så kan du hetta upp det "lite lagom" med en hårtork.
Citera
2020-10-24, 00:05
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Gör som jag och köp ett nytt batteri. Min laptop är visserligen lite äldre än din, men att batteriet lägger av efter 4år är inte speciellt anmärkningsvärt.

Fan vad drygt. Har annars en MBP 2013, batteriet lever och håller fortfarande bra kvalite medans Asus-laptopen har använts mindre och ändå har batteriet kanske gett upp
Citera
2020-10-24, 00:07
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Testa mjukvaror för att försöka få liv i det, fungerar inte det så kan du hetta upp det "lite lagom" med en hårtork.

Vad menas?
Citera
2020-10-24, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Vad menas?
https://www.google.com/search?client...sclient=psy-ab
Citera
2020-10-24, 00:11
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Nej.
Ingenting kan göras och värme kanske skadar mera, och då menar jag eldsvådor.

Vart har du hört ett så galet knep?

Grejen är att moderna datorer inte kan ladda när de blivit allt för urladdade, en säkerhetsfunktion.
Citera
2020-10-24, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nej.

Grejen är att moderna datorer inte kan ladda när de blivit allt för urladdade, en säkerhetsfunktion.

Jag menar inte eldsvådor jag menar att man värmer upp batteriet lite försiktigt, precis som jag skrev.

Det kan finnas minneskretsar som säger ifrån efter ett visst antal cykler men det finns ingen säkerhetsfunktion som nekar laddning för att batteriet är tomt.
Citera
2020-10-24, 00:21
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Jag menar inte eldsvådor jag menar att man värmer upp batteriet lite försiktigt, precis som jag skrev.

Det kan finnas minneskretsar som säger ifrån efter ett visst antal cykler men det finns ingen säkerhetsfunktion som nekar laddning för att batteriet är tomt.
Det gör det visst, och att "hjälpa" folk med huskurer är fel!
Citera
2020-10-24, 00:24
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Nej.

Jaså, om jag råkat ut för det (vilket är möjligt då jag inte använt den på länge, knappt ens kollat på den), vad gör jag då?

Kanske kan öppna chassit och sen lossa och sätta tillbaka batteriet och se om det hjälper?
Citera
2020-10-24, 00:26
Bannlyst
Citat:
Det gör det visst, och att "hjälpa" folk med huskurer är fel!

Nej.
Citera
2020-10-24, 00:33
Medlem
duden83s avatar
Om du har en annan laddare tillgänglig (eller kan låna en tillfälligt på typ affären eller så) så skulle du ju kunna se om det går att ladda med den.
Samma sak med batteriet. Har du tillgång till ett likadant batteri så testa och byta ut och testa med det istället.
Du kan ju också testa att göra en återställning av mjukvaran på datorn om de andra två alternativen inte funkar.

Dessa saker ovan är alltså för att försöka få fram exakt vart felet är: batteriet, kablarna eller mjukvaran.
Sedan när du har reda på exakt vad det är som strular får du väl ta det därifrån.
Om det är t.ex. batteriet så finns det ju ofta på exempelvis Ebay reservdelar.
Sök bara på model artikelnumret så brukar det komma fram det du letar efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in