• 1
  • 2
2020-10-24, 00:54
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Fan vad drygt. Har annars en MBP 2013, batteriet lever och håller fortfarande bra kvalite medans Asus-laptopen har använts mindre och ändå har batteriet kanske gett upp

Det är en MBP 2013 jag precis bytt batteri på. Batteriet har varit dåligt länge men dog totalt helt plötsligt så att man var tvungen att ha adaptern inkopplad för att kunna använda datorn, det nya batteriet kostade 699kr. Bytte själv och datorn är som ny gällande drifttid på batteri.
Citera
2020-10-24, 01:12
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Om du har en annan laddare tillgänglig (eller kan låna en tillfälligt på typ affären eller så) så skulle du ju kunna se om det går att ladda med den.
Samma sak med batteriet. Har du tillgång till ett likadant batteri så testa och byta ut och testa med det istället.
Du kan ju också testa att göra en återställning av mjukvaran på datorn om de andra två alternativen inte funkar.

Dessa saker ovan är alltså för att försöka få fram exakt vart felet är: batteriet, kablarna eller mjukvaran.
Sedan när du har reda på exakt vad det är som strular får du väl ta det därifrån.
Om det är t.ex. batteriet så finns det ju ofta på exempelvis Ebay reservdelar.
Sök bara på model artikelnumret så brukar det komma fram det du letar efter.

Har tyvärr inte tillgång till varken annat batteri eller laddare. Gör som så att jag uppdaterar windows till senaste version och kollar att alla drivrutiner är uppdaterade så får jag se om det händer nåt. Om det inte löser problemet så skruvar jag loss chassit och tar av och sätter tillbaka batteriet, om inte det löser problemet så får jag väl sälja skiten för 1000 mindre än planerat. Jag har helt enkelt inte tålamod för sånt här...
Citera
2020-10-24, 01:14
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Det är en MBP 2013 jag precis bytt batteri på. Batteriet har varit dåligt länge men dog totalt helt plötsligt så att man var tvungen att ha adaptern inkopplad för att kunna använda datorn, det nya batteriet kostade 699kr. Bytte själv och datorn är som ny gällande drifttid på batteri.

Mitt batteri funkar hur bra som helst än så länge. Har bytt ut HDDn mot SSD för nåt år sen och datorn är som ny. Det är fan sant det som sägs att Apples laptops (åtminstone de äldre) håller mycket längre än de andra tillverkarnas trots att de andra har bättre specs.
Citera
2020-10-24, 02:22
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Mitt batteri funkar hur bra som helst än så länge. Har bytt ut HDDn mot SSD för nåt år sen och datorn är som ny. Det är fan sant det som sägs att Apples laptops (åtminstone de äldre) håller mycket längre än de andra tillverkarnas trots att de andra har bättre specs.

Min Mac Book från typ 2005 fungerar utmärkt (bortsett från just batteri)... Sen kan jag knappast påstå att jag använder den till avancerade jobb, men ändå... Vet inte om det är reklam (hoppas inte då det är menat som tips), men jag brukar handla hos teknikdelar.se och där kan man hitta det mesta gällande reservdelar till datorer och mobiler till bra priser enligt min mening.
Citera
2020-10-24, 07:40
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Nej.
Då kan du visa oss en länk, där någon enda människa har lyckats med det du skriver!
Citera
2020-10-24, 07:49
Medlem
Melange5738s avatar
Många tillverkare har mjukvara i batteriet som slutar ladda det efter ett par år. Testa att nollställa batteriet med ett gem på batteriknappen i typ 20 sekunder och testa igen.
Citera
2020-10-24, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Många tillverkare har mjukvara i batteriet som slutar ladda det efter ett par år. Testa att nollställa batteriet med ett gem på batteriknappen i typ 20 sekunder och testa igen.

Har samma problem och undrar var finns batteriknappen?
Citera
2020-10-24, 10:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Har samma problem och undrar var finns batteriknappen?

Olika på olika datorer, kolla baksidan, manualen eller internet. Om du har ett batteri som är uttagbart brukar det sitta nära kontakterna.
Citera
2020-10-24, 10:19
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jaså, om jag råkat ut för det (vilket är möjligt då jag inte använt den på länge, knappt ens kollat på den), vad gör jag då?
En bärbar dator har flera seriekopplade battericeller för att få tillräckligt hög spänning. Standard är 2-34stycken. Om batteriet får ligga länge och ett av dessa celler går under en viss spänningsnivå (~3 volt) kommer datorn av säkerhetsskäl att vägra ladda hela batteriet. Denna säkerhetsfunktion finns för att ett överladdat litiumjon-batteri kan ta eld och detta på ett väldigt våldsamt sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=jTbUP0sGQT8

Vad du kan göra göra om du vill ta en chansning på att cellerna ännu är oskadade är att bryta upp batteriet, ladda de enskilda cellerna och sedan skruva ihop allt igen. Är det ett litiumpolymerbatteri är det enklare för då behöver du inte bryta upp batteriet utan då har du normalt sett direkt tillgång till polerna. Jag har själv räddat några batterier den här vägen. Men är väl sanningen att säga inget som jag rekommenderar gentemot att helt sonika köpa ett nytt batteri för några hundralappar.

https://www.youtube.com/watch?v=wBzd1GNCph8
Ett exempel på vad som kan hända. Tre celler är i fint skick, det fjärde har för lång spänning.
Senast redigerad av hakro807 2020-10-24 kl. 10:27.
Citera
2020-10-24, 11:32
Medlem
davetheslaves avatar
Classic asus-bullshit, alltid laddningsuttaget som går åt helvete. Skickade in min för reparation 3 ggr under 5 år pga just det.

Den kommer skapa en båge av el som smälter kablarna, om du fortsätter använda den och om det är samma problem med trasigt uttag.

Trodde i början att de var batteriet, köpte ett nytt och de gick fint i en timma, drog ur kabeln ur datorn, hela skiten smält, hah!
Citera
2020-10-26, 06:40
Medlem
zixls avatar
Batterierna kan vara av olika kvalitet på olika datormodeller, vi har massor som har fungerat väldigt länge men vi hade en batch för några år sedan som "dog" när datorerna låg i kassaskåp över sommarlovet utan att laddas eller användas, vi fick nya batterier på garanti men fenomenet fanns där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in