2020-10-23, 23:33
  #3913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Stor risk för conformation bias såklart, men det är det ju vilken teori man än ”håller på”.

Skandiamannen som misstänkt GM är ingen vild teori. Det finns försvårande omständigheter som gör honom till ganska så misstänkt. Man kan dessutom roa sig med att tänka på att rotebromannen Christer Petterson i tingsrätten dömdes på rent av obefintlig bevisning. Finns betydligt mer som knyter SE till det hela, än vad det egentligen fanns att gå på gällande CP.

Sen är ju tingsrätten ett lotteri iofs men i alla fall.

Vad gäller CP fanns ju NOLL! Ändå lyckades man dömma honom för århundradets mord? Det är ju fantastiskt!!!
Det fanns ju LPs utpekande men mer än så var det ju inte heller.Å andra sidan dömdes Sture Bergvall sedan Tomas Qvick innan han återtog namnet Sture Bergvall till flera mord utan några som helst bevis mer än hans egna helt felaktiga erkännanden.
Jag kan bara instämma att det finns avsevärt med substans och bäring i tanken på SE som GM,
Faktiskt så är det nog det spår som innehåller mest substans och bäring.
Därför är det ganska lätt att se honom som trolig GM.
Det är utifrån materialet och andra kända fakta helt enkelt det mest troliga och sannolika.
Citera
2020-10-23, 23:40
  #3914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
1...men klockan går, vid kontroll, en minut efter, alltså 23:20 (-23:20.59)
2...antagligen
3...NEJ, han tittar in från Sveavägen(från korsningen mordplatsen) och ser LJ
4...ja ungefär, skulle kunna vara tidigare, 23:35? ingen har väl exakt tid
Jag behöver egentlige bara säga att klockan efter kontroll visade sig ha varit 23.19 när SE stämplade ut.
Jag vet att du inte tror ett dugg på SE som GM men varför påstår du saker som inte stämmer?
Är du ändå lite rädd att det kan ha varit han??

4.Sant att vi inte vet.
Dock har väktaren uppgett tiden till 23.40-23.45 i förhör så det är väl troligare då än 23.35 .
Även om vi såklart inte kan veta säkert.

Just detta påverkar inte som jag ser det heller hans möjlighet att kunna vara GM då det oavsett ändå var ettag efter mordet.
Han hade hunnit fly få ner pulsen och återvänt oavsett om tidpunkten får återkomsten var 23.35,23.40 eller 23.45.
Citera
2020-10-23, 23:42
  #3915
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det fanns ju LPs utpekande men mer än så var det ju inte heller.Å andra sidan dömdes Sture Bergvall sedan Tomas Qvick innan han återtog namnet Sture Bergvall till flera mord utan några som helst bevis mer än hans egna helt felaktiga erkännanden.
Jag kan bara instämma att det finns avsevärt med substans och bäring i tanken på SE som GM,
Faktiskt så är det nog det spår som innehåller mest substans och bäring.
Därför är det ganska lätt att se honom som trolig GM.
Det är utifrån materialet och andra kända fakta helt enkelt det mest troliga och sannolika.

Ja Quickhistorien är lika illa, men det har ju i alla fall uppmärksammats rejält med tiden.

SE däremot kliver med sin handledsväska ut från Skandiahuset runt tjugo över elva och går sedan upp i rök? Någon minut senare brinner skotten av, och några minuter efter det observerar ett vittne en jäktad man med en handledsväska som stressad halkar sig fram på David Bagares gata. Vilket sammanträffande. Signalementet verkar i övrigt stämma hyfsat på SE.

SE själv hävdar att han i själv verket uppehållit sig på mordplatsen och i dess absoluta närhet (Tunnelgatan) hela tiden, men inget vittne ser honom där, och han verkar inte finnas med på de få foton som tas de närmsta minutrarna efter skotten. Först en liten stund senare finns han på platsen igen? Hans egen historia går bara inte ihop.

Det bortförklaras av så gott som ALLA med att han var en skrytsam typ som gärna skarvade lite med sanningen. Sådan människor går det nästan tretton på dussinet av, men på vilket sätt det i sig skulle göra någon totalt harmlös förstår jag inte. Man kan väl rent teoretiskt tänka sig att det i historien funnits någon mördare med dessa personlighetsdrag? Man kan väl vara både och?
__________________
Senast redigerad av Macke85 2020-10-23 kl. 23:45.
Citera
2020-10-23, 23:44
  #3916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Imponerade att du kan avvisa TP:s bok som "hittepå" och "rena fantasier". Inte ens PU som har tillgång till allt förundersökningsmaterial ansåg det vara hittepå, snarare tvärtom. Det ligger ett gediget arbete bakom, lite åt samma håll som avslöjandet av Quickskandalen och Kevinfallet. Faktum är att det är delvis samma personer bakom det här "avslöjandet".

Lyssna gärna på den här Filterpodden, kanske ändrar du uppfattning.

https://magasinetfilter.se/filters-podcast/9-palmemordet-efterspelet/
Det är ingen ide.
Vissa av SE-förnekarna har bara bestämt sig för att SE är oskyldig,
Det främsta argumentet de har för det är"det var inte han":
Sankmark och några till skulle inte ens tro på SE som GM om det så skulle finnas bilder på när han avlossar skottet.

De skulle påstå att någon maskerat sig som SE ELLER att bilden var manipulerad.
Jag håller dock helt med dig.
Citera
2020-10-23, 23:46
  #3917
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag behöver egentlige bara säga att klockan efter kontroll visade sig ha varit 23.19 när SE stämplade ut.
Jag vet att du inte tror ett dugg på SE som GM men varför påstår du saker som inte stämmer?
Är du ändå lite rädd att det kan ha varit han??

4.Sant att vi inte vet.
Dock har väktaren uppgett tiden till 23.40-23.45 i förhör så det är väl troligare då än 23.35 .
Även om vi såklart inte kan veta säkert.

Just detta påverkar inte som jag ser det heller hans möjlighet att kunna vara GM då det oavsett ändå var ettag efter mordet.
Han hade hunnit fly få ner pulsen och återvänt oavsett om tidpunkten får återkomsten var 23.35,23.40 eller 23.45.

Finns inga bevis för 23:19 som real tid. Han stämplade ut 23:19. men stämpelklockan tycks efter kontroll gå en minut efter.
Citera
2020-10-23, 23:47
  #3918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ja Quickhistorien är lika illa, men det har ju i alla fall uppmärksammats rejält med tiden.

SE däremot kliver med sin handledsväska ut från Skandiahuset runt tjugo över elva och går sedan upp i rök? Någon minut senare brinner skotten av, och några minuter efter det observerar ett vittne en jäktad man med en handledsväska som stressad halkar sig fram på David Bagares gata. Vilket sammanträffande. Signalementet verkar i övrigt stämma hyfsat på SE.

SE själv hävdar att han i själv verket uppehållit sig på mordplatsen och i dess absoluta närhet (Tunnelgatan) hela tiden, men inget vittne ser honom där, och han verkar inte finnas med på de få foton som tas de närmsta minutrarna efter skotten. Först en liten stund senare finns han på platsen igen? Hans egen historia går bara inte ihop.

Det bortförklaras av så gott som ALLA med att han var en skrytsam typ som gärna skarvade lite med sanningen. Sådan människor går det nästan tretton på dussinet av, men på vilket sätt det i sig skulle göra någon totalt harmlös förstår jag inte. Man kan väl rent teoretiskt tanka sig att det i historien funnits någon mördare med dessa personlighetsdrag? Man kan väl vara både och?
Jag kan bara hålla med dig.
Dock har inget vittne sett att mördaren bar handlovsväska och vi vet inte säkert att YN verkligen såg mördaren.
Dock är jag rätt säker på att SE är mördaren och jag håller det som ytterst troligt att det var SE som YN såg på DBG.
Det har helt givet funnits mördare med dessa personlighetsdrag man kan absölut vara både och.
Citera
2020-10-23, 23:50
  #3919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Finns inga bevis för 23:19 som real tid. Han stämplade ut 23:19. men stämpelklockan tycks efter kontroll gå en minut efter.
Tvärtom han stämplade ut kl 23.20 MEN efter kontroll från Skandias sida fastslogs tiden till 23.19-
Du är ihärdig i ditt försvarande av SE trots att du inte har några vettiga saker att komma med.
Citera
2020-10-23, 23:54
  #3920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det är ingen ide.
Vissa av SE-förnekarna har bara bestämt sig för att SE är oskyldig,
Det främsta argumentet de har för det är"det var inte han":
Sankmark och några till skulle inte ens tro på SE som GM om det så skulle finnas bilder på när han avlossar skottet.

De skulle påstå att någon maskerat sig som SE ELLER att bilden var manipulerad.
Jag håller dock helt med dig.

Precis!

Normalt sett så brukar ju som tur är inte harmoniska och normalt fungerande människor med en normal empatisk förmåga gå omkring och skjuta folk på öppen gata utan synbart motiv. Det händer liksom bara inte.

Det ytterst lilla vi vet om SE skvallrar om att han kanske inte fullt ut var en harmonisk och trygg individ.

-Verkar inte kunna släppa motgångar.
Hävdelsebehov?

-Han jobbade över till halv tolv nästan en fredagkväll. Bara det är ganska onormalt.

-Han påstås ha haft ett behov av att förstora upp sin egen betydelse i olika sammanhang. Narcissistism el. dyl?

-Alkoholmissbruk. Självmedicinering mot något personligt obehag med sig själv?

-Beskrivs som ”barnslig” till sättet, och ljuger bevisligen ganska vilt?

Sen råkar det slumpa sig så att han har en nära granne och bekant som hatar Palme starkt, och som av en ren händelse råkar äga en magnumrevolver som visserligen inte går att knyta till fallet. MEN som av alla hundratals revolvrar man provskjutit kanske rent av är ”närmast hittills”..

Det är ju svårt att tro på slumpen hur många gånger som helst. Förstår ärligt talat inte helt hur man kan blunda för allt runt honom.
__________________
Senast redigerad av Macke85 2020-10-24 kl. 00:04.
Citera
2020-10-24, 00:12
  #3921
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Tvärtom han stämplade ut kl 23.20 MEN efter kontroll från Skandias sida fastslogs tiden till 23.19-
Du är ihärdig i ditt försvarande av SE trots att du inte har några vettiga saker att komma med.

Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
...

-Han jobbade över till halv tolv nästan en fredagkväll. Bara det är ganska onormalt.


SE uppfattade, från väktaren, att han stämplade ut 23:19 men gick en minut fel, alltså 23:20. Väktaren verkar iofs mer än otydlig. Han säger typ, "att SE stämplade ut 23:19 och var nog ute på gatan 23:20". Sen börjar väktaren dribbla om olika saker, han verkar knappt själv förstå vad han säger.

SEN, det VIKTIGA, så finns SE:s alla stämplingstider protokollförda. De har skrivit av hans stämplingskort, senaste månaden eller om det var senaste veckan, fredag sista stämpeln så står det svart på vitt, 23:19.

Man kan även se att det inte var ovanligt att han jobbade sent på kvällen, fanns flera exempel på att han jobbade till både 22 och 23+ tiden.
__________________
Senast redigerad av sankmark 2020-10-24 kl. 00:17.
Citera
2020-10-24, 00:13
  #3922
Medlem
Tre misstänkta beteenden.

1. Han ringer till jobbet (tidigt en lördagsförmiddag?) dagen efter händelsen, och förhör sig om sin egen utstämplingstid. Det är tydligen både bråttom och viktigt att ha koll på den?

2. Han verkar medvetet lämna lögnaktiga uppgifter till polisen? Landets statsminister är skjuten till döds. Århundradets kriminalfall! Det normala vore väl att försöka hjälpa polisen med så mycket korrekt info det bara går om man nu var på plats?

3. Han går ur ut i TV och häcklar polisen, trots att han rimligtvis själv borde inse att han inte har nån insikt i polisutredningen?

Kan finnas förklaringar till beteendet om man funderar ja, men det är ändå ganska så misstänkt ändå i själva sammanhanget. Det sticker ut lite.

I och med att han går ut i media dagen efter mordet så skapar han ju sig medvetet eller omedvetet en fördel. Nu har han synts till i riksmedia, och han kan då hänvisa till det om något vittne skulle få för sig att vilja peka ut honom.
__________________
Senast redigerad av Macke85 2020-10-24 kl. 00:29.
Citera
2020-10-24, 00:25
  #3923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
SE uppfattade, från väktaren, att han stämplade ut 23:19 men gick en minut fel, alltså 23:20.

Ja ca en minut innan skotten föll?

Går man lite långsamt från Sveavägen 44 till korsningen Tunnelgatan så är det väl nåt sånt det kan ta. Typ 60 sekunder, eller mindre.. Det skulle utan större bekymmer kunna stämma tidsmässigt med mordet ja.

Exakt antal sekunder från entrén till dess att skotten går av vet vi ju trots allt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Man kan även se att det inte var ovanligt att han jobbade sent på kvällen, fanns flera exempel på att han jobbade till både 22 och 23+ tiden.

Ja! Absolut. Men det sticker ut lite en fredagkväll.
Citera
2020-10-24, 08:47
  #3924
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Tvärtom han stämplade ut kl 23.20 MEN efter kontroll från Skandias sida fastslogs tiden till 23.19-
Du är ihärdig i ditt försvarande av SE trots att du inte har några vettiga saker att komma med.
Ja så var det, åtminstone enligt det som sägs här
https://magasinetfilter.se/filters-podcast/9-palmemordet-efterspelet/

Antar att uppgifterna kommer från förundersökningen.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-10-24 kl. 08:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in