2020-10-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ok, ja då är vi alltså överens om att Sverige presterar utomordentligt uselt.

Vad jag menar är följande; antal avlidna/överdödlighet vs antal rapporterade

Peru: 2x fler
Ecuador: 3x fler
Mexico: 2,3x
Italien: 1,5x
USA: 1,3x
Portugal: 3,3x
Sverige: 1,1x
Nederländerna: 1,5x
Ryssland: 5,9x
Sydafrika: 1,8x
Jakarta: 8,1x
Citera
2020-10-23, 22:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag förstår vad du menar, men håller bara delvis med.

Jag tror faktiskt på riktigt att de svenska ”restriktionerna” är bra nog för att hålla skiten i schack.
Problemet är bara att för få följer de milda restriktioner som är uppsatta.

DÄR kommer problemet med rapporteringen, inte det egentliga innehållet. Jag tror nämligen inte att total nerstängning är den rätta vägen.
Men idioter tolkar kritik mot andra länders strategi som om att man inte behöver göra ett skit.
Vi behöver rapportering som idioter kan ta till sig utan att misstolka budskapet.
Vi behöver också en ledare som pekar med hela handen, inte något jävla mumbojumbo om slutfestat och borttagna restriktioner i samma mening.

Vad vi också behöver i Sverige är att vi får samtliga att följa restriktionerna. Det är ju väldigt självklara saker.
Om folk ger fan i fester, umgänge med folk utanför sin närmsta krets osv osv, så kommer smittspridningen snabbt gå ner, precis som i våras. Den spridning som sker på arbetsplatser och skolor kommer inte vara tillräcklig för att det skall bli riktigt illa..
Hela målet måste ju vara att kunna hålla samhället så öppet som möjligt utan att folk dör som flugor.

Detta är bara min åsikt, och säkerligen är ni många som tycker jag är en idiot av en eller annan anledning. Men vad jag försöker säga är att det inte bara finns två vägar. Helt öppet eller helt nerstängt.

Det land som kan hitta den perfekta balansen och efterlevnaden är de som kommer klara sig bäst när bokslutet kommer.

Jag tycker inte att du är en idiot och jag har tidigare sagt att jag tycker att du är en av de mest balanserade användarna även om jag inte alltid håller med dig.

Jag tror också att om bara alla, eller de flesta, följde restriktionerna i Sverige skulle viruset kunna tryckas undan. Dock är jag för något striktare restriktioner och speciellt i början av pandemin.

Problemet är ju att det inte är möjligt att få alla att följa ”reglerna”, det är väl därför som länder måste ta till drastiska saker?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-23 kl. 22:45.
Citera
2020-10-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det tror jag inte, de har ju inte ändrat på riktlinjerna för vilka som är i riskgrupp?

Riktlinjerna för vilka som är riskgrupp ska vara desamma. Jag tänkte mest på att man nu ska förhålla sig på samma vis som alla andra. Att det skulle ge en öppning att ändra på ersättningen.

Jag har rätt dåliga erfarenheter av bland annat försäkringskassan men det är förhoppningsvis en överdriven oro.
Citera
2020-10-23, 22:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Det känns inte som att du förstår dig på Sverige riktigt. Kanske har du rötter i utlandet. Att förbjuda kvinnor att gå ut utan manligt sällskap är en märklig idé här. Tolv poliskvinnor skulle då förbjudas att befinna sig utomhus för att de inte har med sig en man?

Sen har du kanske missat att man får umgås och supa mellan klockan 06 och 21 enligt de franska reglerna så hela idén är bristfällig utan förankring i hur viruset fungerar (det är aktivt på dagarna också). Det är alltid bättre att utforma förslagen så att de inte bara verkar drakoniska gentemot befolkningen utan faktiskt har effekt på viruset.

Din jämförelse med en kärnkraftsolycka är bra, men ingen skulle sätta in regler endast mellan kl 21-06 i ett sånt scenario (får man hoppas).

Kvinnliga poliser i tjänst kan man naturligtvis göra undantag för. Dessutom arbetar poliser alltid i par (minst).

Jo, men hur många människor börjar parta så tidigt på kvällen, att de är helt borta redan kl 21? Men för mig får krogarna och spritbutikerna gärna vara stängda i hela världen, några månader. Det skulle folk må bra av även på andra sätt.
Citera
2020-10-23, 22:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Riktlinjerna för vilka som är riskgrupp ska vara desamma. Jag tänkte mest på att man nu ska förhålla sig på samma vis som alla andra. Att det skulle ge en öppning att ändra på ersättningen.

Jag har rätt dåliga erfarenheter av bland annat försäkringskassan men det är förhoppningsvis en överdriven oro.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag läste någonstans att de inte kommer att ändra ersättningen.
Citera
2020-10-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De kanske förhindrar att några multisjuka +70 dör, men det kommer förstöra deras ekonomi. Förstöra för väldigt många människors liv. Många kommer ta livet av sig. Små företagare tvingas lägga av. Missbruket kommer gå upp. Fler kommer dö av överdoser etc. Gamla får inte träffa sina barn. Även om de är friska.

Detta är ett brott mot mänskligheten.

De enda som gynnas av detta är stora tech företag och banker. Alla vanliga människor och mindre företag blir brutalt våldtagna!

Sverige har redan lovat EU 8000 miljarder.

Vad som händer är sinnessjuk och inte i proportion till verkligheten. Hade det varit pesten, fine, men nu pratar vi om en mild influensa!

Och gissa vad? Denna vinter kommer x tusen svenskar dö av influensa, med eller utan corona. Och ingen jävel brydde sig om det förra året, eller året innan!!!

https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3-000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/

Sikke dog en gang mundlort, læste du overhovedet hvad restriktionerne gik ud på?

For det første er Sveriges præstation på alle dine parametre dårligere end den danske.
For det andet er der stor folkelig støtte for de restriktioner.
For det tredje dør de ikke af influenza, men med.
Citera
2020-10-23, 22:52
Medlem
Kul att läsa läsarnas kommentarer på ekstrabaldet.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/forsamlingsforbuddet-saettes-ned-til-ti/8339123#fnTalkContainer
Citera
2020-10-23, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I sådana fall smittar barn snarare ännu mer. Speciellt i relation till distansarbetande föräldrar. Om du väger in rörelsemönster.

Nja, barn träffar i regel bara föräldrar, lärare och nära vänner.

Arbetande vuxna passerar mångdubbelt fler per dag. Morgonkaffet, lunchrestaurangen, möten, tvättar inte händerna vid kaffemaskinen, stora delar av dagen inomhus, pendlar större avstånd, etc.

Skillanden barn i skola till barn hemma är mindre än skillnaden vuxen i arbete till vuxen som arbetar remote.

(Att jämföra ett barn i skola med distansarbetande förälder är en ganska dum jämförelse)
Citera
2020-10-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Världen skulle haft 5 miljoner döda ifall resten av världen varit lika "bra" som oss.

Det kanske den har också. Mörkertalet lär vara gigantiskt på sina håll. Kina ska vi inte ens prata om. Sannolikt också Indien och andra närliggande länder. Och sannolikt också Afrika. 5 miljoner kanske det inte är, men betydligt mer än de officiella siffrorna.
Citera
2020-10-23, 23:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Kul att läsa läsarnas kommentarer på ekstrabaldet.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/forsamlingsforbuddet-saettes-ned-til-ti/8339123#fnTalkContainer
Smittspridningen ökar...

Sverige skruvar upp från 50 till 300 samtidigt som Danmark skruvar ned från 50 till 10.

Vilket läskigt tvärtomland vi bor i.
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-23 kl. 23:15.
Citera
2020-10-23, 23:12
Medlem
Enligt kvällstidningarna har mer än halva Skellefteå AIK antikroppar. Detta kom fram när nu två ytterligare spelare smittats. Det intressanta här är att många spelare var misstänkt smittade efter sista SHL-omgången i våras. Detta tyder på att spelarna alltså har haft antikroppar I över ett halvår.

En annan intressant sak är att Skellefteå och Rögle kommer att spela match imorgon, trots smittan i truppen.
Citera
2020-10-23, 23:15
Medlem
Kan inte alla dessa dilettanter börja inse att FHM, och speciellt guden Tegnell är ofelbara?

https://www.gp.se/debatt/oacceptabelt-att-inte-vidta-kraft%C3%A5tg%C3%A4rder-n%C3%A4r-smittan-nu-%C3%B6kar-1.36011904
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in