2020-10-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Alla företag kommer inte gå i konkurs.

Nej, men det räcker med att 10-20% av dem gör det för att välfärden som vi minns den är ett minne blott.
Citera
2020-10-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Har någon koll på när de införde restriktioner? Jag kommer fan inte ihåg i allt brus.
Är ju jävligt intressant att se när/om saker ger effekt.
För det behöver dom. Den jävla lutningen på kurvan är inte kul om 3 tre veckor. Då är ju typ hela landet nersmittat..
Ska ha kommit någon rapport om effekter olika åtgärder haft.

"Vilken strategi som är den bästa har debatterats flitigt sen coronapandemin drog in över oss och resten av världen. Nu har den första stora studien publicerats som jämför effekterna av olika restriktioner i 131 länder, både när de infördes och när de senare togs bort."

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13298975?utm_source=permalink&utm_medium=sharing&u tm_campaign=tv4play_sharing
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ja, men dödligheten är en avspegling av antalet allvarliga fall i samhället. Just nu har iva ökat med ca 3 ggr på ett antal veckor. Jag gissar därmed att dödsfallen kommer öka med det dubbla inom kort.
Iva fortsätter ju öka vad det verkar. Det innebär i sin tur att dödsfallen också kommer öka.

Det som skrämmer mig är att i mars när skiten började så hade vi 2 månader till maj när solen tittade fram, det var liksom överkomligt. Nu tittar jag ut och föreställer mig att vi har 7 månader av sånt här framför oss, det känns minst sagt lite olustigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
"Mariginellt över döda i resten av världen"? Sverige har 4 gånger så många döda som genomsnittet i Världen. Det är avsevärt mer än bara marginellt högre.

Om 4 dör i Sverige och 1 är snittet anser jag de tre personerna vara marginellt. Samma med 6000 om snittet är 1500.

Hade vi haft de siffror ni talade om i april, runt 100 000 döda hade jag tänkt annorlunda.
Citera
2020-10-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag tror också att det kommer öka, men det ligger påfallande lågt jämfört med andra länder, och det kommer öka i andra länder också.
Faktum är att om alla länder hade samma dödlighet som Sverige sett till befolkning, så hade det globalt varit 2000-3000 dödsfall per dag. I själva verket är det 5000-6000 dödsfall per dag. Sverige är alltså dubbelt så bra som det globala snittet. Ändå handlar tråden till 99% om hur dåligt det går för Sverige. Patetiskt.

Ja, det finns några besatta Sverigehatare som spammar sönder tråden
Citera
2020-10-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
9 patienter på IVA i en relativt stor stad som Uppsala och de är redan trötta? Frågan är väl ändå om man i sådana fall valt fel jobb? De på sjukhusen gör ett heroiskt jobb, men orkar man inte vårda patienter i vad som är hög men ändå normal beläggning bör man nog byta jobb.

Förhoppningsvis ger den skärpta tonen och mindre folk ute att ökningen avtar av smitta i Uppsala så att siffrorna stabiliseras eller sjunker. De som ligger på IVA nu smittades för 2-3 veckor sedan.

Vore illa om det drog iväg uppåt mot 20 eller fler.

Närmast exakt min tanke. Patetiskt gnäll. De fiskar väl efter förmåner, mer pengar o längre ledighter framöver. Massmedia har "överrapporterat" nu i flera månader. Överdrivit, blåst upp, skrämts och jagad extremfall med förstoringsglas bara för att hålla skiten vid liv trots att sjuka/döda är närmast PRECIS som vanligt..
Citera
2020-10-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Flera minkar har testat positivt för coronaviruset på en minkfarm i Sölvesborg i Blekinge. Även människor på farmen har konstaterats smittade.
Nu undersöker Statens veterinärmedicinska anstalt hur viruset sprider sig bland djuren.
Det är första gången som det nya coronaviruset konstaterats på en svensk minkfarm.
– Vi testade ett antal djur i dag, och alla var positiva, säger Karl Ståhl, tillförordnad statsepizootolog vid Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA).
Även människor som arbetar på farmen har konstaterats smittade. Ännu finns ingen fastställd smittväg."

Skriver AB

Minkarna har väl missat informationen från FHM att de skall tvätta tassarna och hålla minst 2 meters avstånd?

I Danmark har det været på et hav af minkfarme. Det virker som om mennesker kan smitte mink og mink kan smitte mennesker.
Vi er i fuld gang med aflivningen af flere 100000 dyr for at begrænse ubehagelige mutationer.

"I juni 2020 blev der konstateret udbredt smittespredning med COVID-19 med en unik minkvariant, som er blevet skabt i en minkbesætning i Nordjylland på basis af en allerede kendt human-type. Efterfølgende skete smittespredning af minkvariant COVID-19 til et nærliggende plejecenter samt en række personer med tilknytning hertil.
Det er dokumenteret, at introduktion af COVID-19 til mink skete via medarbejdere i minkbesætningen, og det er meget sandsynligt, at minkvariant COVID-19 efterfølgende blev genintroduceret til et plejehjem via en personkreds med tilknytning til den initiale minkbesætning."
Citera
2020-10-23, 21:47
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bra av Danmark och Norge!
JUST NU: Danmark skärper coronarestriktioner. Munskydd blir obligatoriskt inomhus på allmänna platser och i butiker. Storleken på folksamlingar sänks till max 10 personer och all försäljning av alkohol förbjuds efter kl. 22. De nya bestämmelserna börjar gälla på måndag.
https://twitter.com/sr_ekot/status/1319680828524417024

https://www.folkbladet.nu/2020-10-23/norge-nya-restriktioner-ska-radda-julen

De kanske förhindrar att några multisjuka +70 dör, men det kommer förstöra deras ekonomi. Förstöra för väldigt många människors liv. Många kommer ta livet av sig. Små företagare tvingas lägga av. Missbruket kommer gå upp. Fler kommer dö av överdoser etc. Gamla får inte träffa sina barn. Även om de är friska.

Detta är ett brott mot mänskligheten.

De enda som gynnas av detta är stora tech företag och banker. Alla vanliga människor och mindre företag blir brutalt våldtagna!

Sverige har redan lovat EU 8000 miljarder.

Vad som händer är sinnessjuk och inte i proportion till verkligheten. Hade det varit pesten, fine, men nu pratar vi om en mild influensa!

Och gissa vad? Denna vinter kommer x tusen svenskar dö av influensa, med eller utan corona. Och ingen jävel brydde sig om det förra året, eller året innan!!!

Citat:
Epidemiolog: Nära 3.000 dog i säsongsinfluensan i Sverige för två år sedan
https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3-000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/
Senast redigerad av okok1 2020-10-23 kl. 21:49.
Citera
2020-10-23, 21:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Visst, det vore väldigt effektivt. Inte enkelt dock.

Inte enkelt? Smittspridning i familjer borde vara den enklaste formen av smittspridning att hantera. Det är ju bara att sjukskriva hela familjen. Då sprids smittan inte utanför familjen. För att möjliggöra isolering av hela familjer, kan samhället behöva erbjuda familjerna hjälp med olika saker, såsom nödvändiga inköp, så att familjemedlemmarna inte pressas att bryta isolationen i förväg.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det andra är att inte umgås med andra utanför familjen i så stor utsträcknig som möjligt för att bryta spridning. Stäng krogarna tidigt. Från Uppsalas Crush Covid verkar afterwork och krogar vara en stor hotspot.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/oro-infor-lonehelgen-tydligt-att-smittspridningen-okade

Tack för länken.

Citat från Sveriges Television:
Lönehelg bakom ökning i länet: ”Det får vara färdigfestat nu”

UPPDATERAD IDAG 17:38 PUBLICERAD IDAG 10:42
Det vankas lönehelg. I september resulterade det i ett ökat antal smittade i länet. Det konstaterar forskaren Mats Martinell vid Uppsala universitet.
– Det var väldigt tydligt att smittspridningen ökade.

...
I projektet Crush covid jobbar man med att kartlägga vart personer har blivit smittade.
...
Vecka 39-40 trodde 41 procent av deltagarna att de smittats ute på exempelvis en krog eller på en privat sammankomst.
...
Men budskapet från Martinell är glasklart.

– Det är dags för en lättölshelg – det får vara färdigfestat nu, säger Mats Martinell.
Jag instämmer med Mats Martinell. Det är högst olämpligt att festa i Uppland för närvarande.

Men utöver att ge upp festandet, så krävs någonting mer för att trycka ner smittspridningen. Annars kommer det att dröja innan vi kan se något slut på epidemin.
Citera
2020-10-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det som skrämmer mig är att i mars när skiten började så hade vi 2 månader till maj när solen tittade fram, det var liksom överkomligt. Nu tittar jag ut och föreställer mig att vi har 7 månader av sånt här framför oss, det känns minst sagt lite olustigt.

Jag har också tänkt så, men jag tror inte vi enbart hade våren att tacka för detta. Dödstalen maxade ur runt 15 april. Det borde innebära att dessa smittades runt 20 mars.
Alltså strax innan social distansering osv kom igång. När folk fokuserar på sättet som de flesta gjorde i april och maj så tror jag effekten är riktigt stor.
Det är vad FHM och regeringen borde satsa på, inte att försöka förminska allvaret eller ta bort restriktioner.
Citera
2020-10-23, 21:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De kanske förhindrar att några multisjuka +70 dör, men det kommer förstöra deras ekonomi. Förstöra för väldigt många människors liv. Många kommer ta livet av sig. Små företagare tvingas lägga av. Missbruket kommer gå upp. Fler kommer dö av överdoser etc. Gamla får inte träffa sina barn. Även om de är friska.

Detta är ett brott mot mänskligheten.

De enda som gynnas av detta är stora tech företag och banker. Alla vanliga människor och mindre företag blir brutalt våldtagna!

Sverige har redan lovat EU 8000 miljarder.

Vad som händer är sinnessjuk och inte i proportion till verkligheten. Hade det varit pesten, fine, men nu pratar vi om en mild influensa!

Och gissa vad? Denna vinter kommer x tusen svenskar dö av influensa, med eller utan corona. Och ingen jävel brydde sig om det förra året, eller året innan!!!

https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3-000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/

Vad tycker du att man ska göra med alla som kräver sjukhusvård om man struntar i att försöka förhindra smitta? Vi har en enorm vårdskuld som inte minskar. Ska vi bara slänga alla som behöver vård på soptippen? Sjukhusen måste ju ha kapacitet samt personal så att det räcker att vårda sjuka människor.

Vad är ditt förslag?
Citera
2020-10-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag tror också att det kommer öka, men det ligger påfallande lågt jämfört med andra länder, och det kommer öka i andra länder också.
Faktum är att om alla länder hade samma dödlighet som Sverige sett till befolkning, så hade det globalt varit 2000-3000 dödsfall per dag. I själva verket är det 5000-6000 dödsfall per dag. Sverige är alltså dubbelt så bra som det globala snittet. Ändå handlar tråden till 99% om hur dåligt det går för Sverige. Patetiskt.

Världen skulle haft 5 miljoner döda ifall resten av världen varit lika "bra" som oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in