2020-10-23, 18:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Visst är det så. Anledningen stavas F L O C K I M M U N I T E T! Det är det som Tegnell och Gisecke strävar efter. Det ser man bland annat i artikeln där Gisecke bad Irländarna att låta viruset bränna igenom befolkningen under 60, de tackade nej såklart. Det är så genomskinligt att det blir äckligt.
Visst är det så. Hur skulle vi kunna glömma emailet från Tegnell till Finlands motsvarighet? Där skriver Tegnell att om vi låter skolorna vara öppna skyndar vi på flockimmuniteten. Tydligare än så kan det inte bli.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Visst är det så. Anledningen stavas F L O C K I M M U N I T E T! Det är det som Tegnell och Gisecke strävar efter. Det ser man bland annat i artikeln där Gisecke bad Irländarna att låta viruset bränna igenom befolkningen under 60, de tackade nej såklart. Det är så genomskinligt att det blir äckligt.

Tegnellen hyllade ju brittisk tanke kring flockimmunitet redan i mitten på mars.
Citera
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag hävdar att barn till stor del är med och driver smittan. Det tror jag.

Det får du gärna tro och givetvis är barn inte helt oskyldiga heller. Men all forskning jag har sett menar att barn som grupp inte är lika smittspridande som vuxna som grupp. Som regel är akademisk forskning mer tillförlitlig i sådana här frågor än personlig intuition.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
September var den minst dödliga månaden i Sveriges historia.

https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/september-2020-den-minst-dodliga.html?m=1

Mörda.... vänta nu!
Citera
2020-10-23, 18:57
Medlem
Är det något annat land i världen som körde flockimmunitet som Sverige?
Citera
2020-10-23, 19:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Iom de ändrade rekommendationerna för 70+ och riskgrupper. Tror ni det kommer att bli ändring på möjlighet till ersättning i förebyggande syfte för oss med underliggande sjukdom som omfattas av detta?

Det är min största rädsla Iom detta beslut. Är osäker på att mina läkarintyg kommer att vara tillräckliga framöver.
Det tror jag inte, de har ju inte ändrat på riktlinjerna för vilka som är i riskgrupp?
Citera
2020-10-23, 19:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/september-2020-den-minst-dodliga.html?m=1
Kan ju inte vara sant. Vi är mitt uppe i en epidemi ju!!!

(Sarkasm, epidemin var över i maj.)
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svenska-beslutet-fel-tidpunkt/

Håller med Lena Einhorn här (helt oavsett allt annat med henne och vem hon är). Det var helt galet att börja lätta på restriktioner just nu, när smittan ökar igen! Varför kunde de inte ha lättat restriktionerna tillfälligt under sommaren i stället, och återinfört dem till hösten? Alla (utom FHM tydligen) VET ju att luftvägsinfektioner ger med sig på våren och ökar igen på hösten.

Instämmer. En bättre strategi hade varit att bekämpa smittan kraftigt under våren, och därefter utnyttja sommaren till att ge riskgrupperna permission från husarresten.

En sådan strategi hade haft fler fördelar. Ungdomarna hade kunnat få medgivande att festa med gott samvete under sommaren. Det hade kanske kunnat medföra att ungdomarna hade haft större tolerans för restriktioner under hösten. Jag anser det vara fullt befogat att be ungdomarna göra stora uppoffringar under en begränsad period, för att rädda livet på farmor och farfar. Det är däremot inte rättvist mot ungdomarna att dom förväntas sätta livet på paus på obestämd tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Allting i Sverige görs bakvänt. Först går det en lång tid då inget alls görs, och sedan görs det plötsligt och impulsivt något DUMT.

Allt som Anders Tegnell tänker ut, är bakvänt.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det får du gärna tro och givetvis är barn inte helt oskyldiga heller. Men all forskning jag har sett menar att barn som grupp inte är lika smittspridande som vuxna som grupp. Som regel är akademisk forskning mer tillförlitlig i sådana här frågor än personlig intuition.
Problemet är ju att barn sällan får symptom samt att de inte blev testade. Det finns ingen studie som otvetydigt slår fast att barn inte är drivande däremot finns det många studier som visar på motsatsen.
Citera
2020-10-23, 19:07
Medlem
Inläggningar ökar igen, nu 300
ökning med +82 på en vecka

Iva är på 41
ökning med +11 på en vecka
Citera
2020-10-23, 19:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ja, det är väl inte så konstigt? Coronareglerna gör att vi även slipper andra smittsamma sjukdomar, som vissa skulle dö av annars. Folk går inte långt ifrån sin bostad - och slipper därför trafikolyckor. De går inte heller på krogar och fester om nätterna - och slipper bli nedslagna, överfallna eller rånmördade på fyllan. Kvinnor har inte släpat hem främmande karlar från krogen eller följt med dem någonstans - och då sluppit bli sexmördade. Troligen har en del nya relationer inte kommit till stånd detta år - vilket har gjort att kvinnorna i förhållandet sluppit bli mördade av mannen. Troligen har även en del självmord undvikits, då folk sluppits vistas på ställen där de normalt blir trakasserade och vantrivs, och fått vara i tryggheten i sina hem i stället.
Citera
2020-10-23, 19:09
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Är du seriös?
Jag trodde verkligen den här typen av idiotiska uppfattningar var borta numera när vi ser länder i Europa som haft extrema lock downs, nu har lika många döda per dag som Sverige har haft sen i somras.

Ok men förstår du inte att alla länder har olika förutsättningar och att Sverige ligger kring 1,5-2 månader efter? Vi ser ju också att hårt drabbade områden i våras drabbas även nu hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in