2020-10-23, 22:08
Medlem
"Derudover beder myndighederne om, at man begrænser antallet af personer, man ser normalt.

- Man bør ikke se mere end 10 personer.

Søren Brostrøm, direktør, Sundhedsstyrelsen uddyber:

- Når vi siger maks ti personer er det dem, som man har tæt kontakt med. Det er ikke dem, som man går på arbejde eller i skole med, siger han og understreger, at det er anbefalinger."

Låter som det man rekomenderar Uppsalaborna om?
Citera
2020-10-23, 22:10
Medlem
Istället för att höja publikgränsen till 300 personer borde man sänka till 10 personer.
Citera
2020-10-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ska jag tolka det som att du tror världen har fler än 5 miljoner döda av covid-19?

Nej, läs gärna vad jag skrev först innan du tolkar.
Citera
2020-10-23, 22:14
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har också tänkt så, men jag tror inte vi enbart hade våren att tacka för detta. Dödstalen maxade ur runt 15 april. Det borde innebära att dessa smittades runt 20 mars.
Alltså strax innan social distansering osv kom igång. När folk fokuserar på sättet som de flesta gjorde i april och maj så tror jag effekten är riktigt stor.
Det är vad FHM och regeringen borde satsa på, inte att försöka förminska allvaret eller ta bort restriktioner.

Svensk media har stort ansvar, i synnerhet SVT som rapporterat ensidigt med anti-restriktionsvinkel i samtilga nyhetsinslag från Europa senaste månaderna. Efter att medvetet påverkat och manipulerat svenska folket blir det svårt för de som blivit hjärntvättade att ställa om nu när The shit hits the fan.

Titta på följande ensidiga och partiska hjärntvätt serverad av SVT. Man attackerar UK och brittisk "coronapanik" med kraftig vinkling som kritiserar UK smittbekämpning i 99,5% av programmet. Precis i slutet slänger man upp grafik i 30 sekunder som visar att en kraftig majoritet av britterna är för restriktionerna som SVT kritiserar! En obalanserad och fullständig journalistisk kollaps serverad av SVT!

https://www.svtplay.se/video/28550202/utrikesbyran/utrikesbyran-sasong-2-brittisk-coronapanik?start=auto
Citera
2020-10-23, 22:16
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Istället för att höja publikgränsen till 300 personer borde man sänka till 10 personer.

Ställ in all sport, stäng restauranger, ja alla företag för den delen, inför utegångsförbud och låt militären köra ut matransoner. De som råkar va sjuka och bli livshotande sjuk hemma blir collateral damage. Men till jul kan vi fira att vi besegrat Sars-cov-2

Sounds lika a plan?
Citera
2020-10-23, 22:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.svt.se/sport/corona-och-idrott/trots-regeringens-beslut-skane-kan-behalla-50-personers-regeln

Kan fler regioner följa efter?
Hoppas det.
Citera
2020-10-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ställ in all sport, stäng restauranger, ja alla företag för den delen, inför utegångsförbud och låt militären köra ut matransoner. De som råkar va sjuka och bli livshotande sjuk hemma blir collateral damage. Men till jul kan vi fira att vi besegrat Sars-cov-2

Sounds lika a plan?

Ditt förslag låter lite väl extremt, personligen föredrar jag något mittemellan din strategi och vår nuvarande.
Citera
2020-10-23, 22:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vad jag menar att hindra smitta inom familjen.

Det blir svårt. När en familjemedlem konstateras vara sjuk, så kan övriga familjen redan ha smittats. Men ifall hela familjen isoleras, så når smittan inte vidare.

Att bryta smittspridning inom familjen, bör främst göras ifall någon familjemedlem tillhör en riskgrupp. Man skulle kunna tänka sig ett system där familjemedlemar i riskgruppen förflyttas till en annan plats, ifall någon i familjen blir sjuk.

Citat:
Om >80 % av smittan sker inom familjen skulle vi bryta smittan om ingen smittade någon i familjen. Du pratar att bryta smitta mellan familjer vilket jag också sade - umgås inte med andra utanför familjen just nu.

Ja, men med lite olika sätt att tackla problemet.

Citat:
Om du måste vara på jobbet, håll avstånd där det går.

Du ska inte gå till jobbet alls, ifall någon i familjen är sjuk. Hela familjen bör uttryckligen förbjudas att närvara på arbete eller i skola.
Citera
2020-10-23, 22:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ja, och enligt den nya undersökningen som kom idag är just gränsen på 10 personer samt förbud för stora evenemang de saker som får bäst effekt.

Vi har ju ännu aldrig ens haft max 10. Vi hade ju 500 under en relativt lång tid innan de gick ner till 50.
Citera
2020-10-23, 22:26
Medlem
Citat:
Nej, läs gärna vad jag skrev först innan du tolkar.

Ok, ja då är vi alltså överens om att Sverige presterar utomordentligt uselt.
Citera
2020-10-23, 22:28
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok men förstår du inte att alla länder har olika förutsättningar och att Sverige ligger kring 1,5-2 månader efter? Vi ser ju också att hårt drabbade områden i våras drabbas även nu hårt.

Precis som du säger har länder olika förutsättningar och därför kan man inte säga att vi ligger 1,5- 2 månader efter andra länder eftersom förutsättningarna är annorlunda.

Uppenbarligen hjälpte dock inte strikta lockdowns i de allra flesta fall. Många drabbades hårt innan och gör det igen, andra likt Tjeckien och Polen drabbas riktigt hårt nu för första gången.
Gemensamt för alla är att deras ekonomier är betydligt mer förstörda än Sveriges.
Citera
2020-10-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Svensk media har stort ansvar, i synnerhet SVT som rapporterat ensidigt med anti-restriktionsvinkel i samtilga nyhetsinslag från Europa senaste månaderna. Efter att medvetet påverkat och manipulerat svenska folket blir det svårt för de som blivit hjärntvättade att ställa om nu när The shit hits the fan.

Titta på följande ensidiga och partiska hjärntvätt serverad av SVT. Man attackerar UK och brittisk "coronapanik" med kraftig vinkling som kritiserar UK smittbekämpning i 99,5% av programmet. Precis i slutet slänger man upp grafik i 30 sekunder som visar att en kraftig majoritet av britterna är för restriktionerna som SVT kritiserar! En obalanserad och fullständig journalistisk kollaps serverad av SVT!

https://www.svtplay.se/video/28550202/utrikesbyran/utrikesbyran-sasong-2-brittisk-coronapanik?start=auto

Jag förstår vad du menar, men håller bara delvis med.

Jag tror faktiskt på riktigt att de svenska ”restriktionerna” är bra nog för att hålla skiten i schack.
Problemet är bara att för få följer de milda restriktioner som är uppsatta.

DÄR kommer problemet med rapporteringen, inte det egentliga innehållet. Jag tror nämligen inte att total nerstängning är den rätta vägen.
Men idioter tolkar kritik mot andra länders strategi som om att man inte behöver göra ett skit.
Vi behöver rapportering som idioter kan ta till sig utan att misstolka budskapet.
Vi behöver också en ledare som pekar med hela handen, inte något jävla mumbojumbo om slutfestat och borttagna restriktioner i samma mening.

Vad vi också behöver i Sverige är att vi får samtliga att följa restriktionerna. Det är ju väldigt självklara saker.
Om folk ger fan i fester, umgänge med folk utanför sin närmsta krets osv osv, så kommer smittspridningen snabbt gå ner, precis som i våras. Den spridning som sker på arbetsplatser och skolor kommer inte vara tillräcklig för att det skall bli riktigt illa..
Hela målet måste ju vara att kunna hålla samhället så öppet som möjligt utan att folk dör som flugor.

Detta är bara min åsikt, och säkerligen är ni många som tycker jag är en idiot av en eller annan anledning. Men vad jag försöker säga är att det inte bara finns två vägar. Helt öppet eller helt nerstängt.

Det land som kan hitta den perfekta balansen och efterlevnaden är de som kommer klara sig bäst när bokslutet kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in