2020-10-23, 22:27
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du sitter framför en skärm och skriver på Flashback. Jag följer inte varenda diskussion. Om du skriver att Danmark använder samma system som Sverige så protesterar jag, vilket jag har rätt att göra eftersom du i det inlägget jag citerade HAR FEL. Och jag har rätt att "ge mig in i en pågående diskussion" utan att kika flera sidor bakåt och läsa allt trams.

Danmark och Sverige har liknande system. Men inte SAMMA system. Dessutom värderar man brott olika och därmed straffpåföljd. I Danmark är det, som jag sa, ovanligt med livstid för mord på EN person. I Sverige är det väldigt vanligt.

Som jag förklarade så har jag förståelse för att du inte hade hela bilden då du gav dig in i diskussionen långt efter att den inleddes. Det var ingen attack mot dig.

Nej jag har inte fel bara för att du saknar kontexten men jag har som sagt förståelse för att du uppfattade det så. Därför förklarade jag även kontexten för dig.

När det kommer till uppbyggnaden att straffskalor så tillämpas samma principer, samma system. Som sagt bara för att du saknade kontext så medför det inte att det jag skrev var felaktigt.
Citera
2020-10-23, 22:30
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Syftar du på hedersmord som är rättfärdigat efter en 1400 år gammal fiktiv skript?

Jag syftade till att det såvitt jag vet tillämpas rättsskipning utan hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. D.v.s. en stöld är alltid en stöld och det leder till att handen huggs av, det spelar ingen roll hur mycket som stals, varför eller på vilket vis.

Det var ju det system du efterfrågade?
Citera
2020-10-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag syftade till att det såvitt jag vet tillämpas rättsskipning utan hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. D.v.s. en stöld är alltid en stöld och det leder till att handen huggs av, det spelar ingen roll hur mycket som stals, varför eller på vilket vis.

Det var ju det system du efterfrågade?

Mord
Citera
2020-10-23, 22:32
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Mord

Så ett sharialiknande systemet ska bara tillämpas på mord? Inte på andra brott?
Citera
2020-10-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det är en märklig motivering av hovrätten, där man tydligen bedömt både arten och graden av mordet annorlunda än tingsrätten. Men man håller i vart fall med om att Wilma blivit mördad. Svårt att avstå från att ironisera över hovrättens närmast obegripliga motivering. Tydligen blev 17-åringen inte synnerligen mördad utan bara mördad.

Men okej, många domare anser att de har en uppgift i livet att försvara livet och de levande. Den här osynnerligen snälla mördaren behöver bara stanna 12 år bakom anstaltsväggarna. Det bör bereda honom många möjligheter att leva om sin barndom och hämta igen vad han inte fick som 5-åring.

Fast det där stämmer ju inte. Både Tingsrätten och Hovrätten sa ju att det skulle bedömas som likgiltighetsuppsåt. Enda skillnaden dom två emellan var att Hovrätten sa att man inte kan säga att Wilmas vävnadsrester lossnat i samband med själva mordet, utan att det lika gärna kunnat göra det i samband med den efterföljande styckningen.
Citera
2020-10-23, 22:36
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det är lättare att argumentera om motparten inte tillåts att resonera kring ens påståenden men för all del.

Det krävs inga förmildrande omständigheter enligt tillämpningen av mordparagrafen.

Förstår inte - förklara gärna...
Citera
2020-10-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det är klart att Tishko verkar ha behandlat Wilma med liknande attityder. Kommentarer om klädsel och smink. Svartsjuka. Inte otänkbart att våld har förekommit - en blixt kommer sällan från klar himmel.
Det finns tyvärr en och annan ung kille som behandlar sin tjej så, men det fattas en del andra omständigheter för att kategoriseras som heder i juridisk mening.

Hedersmord har inte yppats i sammanhanget. Vare sig åklagare eller någon annan har nämnt det, åtminstone inte offentligt.
Men. Polisen måste rimligtvis ha undersökt möjligheterna runt tiden då pappa Ahmed och hans fru satt anhållna.

Som bekant blev det inget av anklagelserna, trots att min känsla och uppfattning är att åklagaren aldrig helhjärtat har avskrivit dem.

Man är nyfiken på vad polisen och åklagaren agerade på, utöver en minimal blodfläck på solskyddet i familjens Kuga. Diskussionen kommer överleva såvida inte varje frågetecken rätas ut.

Agerade de inte på Wilmas avhuggna huvud i slemturkens garderob?

Det känns rätt ganska komprometterande och svårt för äckelturken att bortförklara att tjejens huvud låg i hans garderob.
Citera
2020-10-23, 22:44
Medlem
AngryDanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, det gör de inte. De använder ytterst sällan livstid. Att dömas till livstid för mord på EN person är ytterst ovanligt i Danmark. De har ca 25 fångar på livstid medan vi har ca 145-150. Danmark har också något som kallas förvaring, likt Norge. Det har inte vi. Tror man kan jämföra med internering i Sverige, vilket skall vara borttaget numera.

Korrekt👍
Forvaring i Danmark er i princippet på ubestemt tid, dog har den forvaringsdømte ret til at få en lægefaglig bedømmelse efter 3år ( så vidt jeg erindrer), og derefter en gang om året.

De som idømmes forvaring er nærmere psykopater end sindssyge, og de afsoner derfor i et almindeligt fængsel.

Flere og flere idømmes forvaring i Danmark, det ligner en fordobling på 10 år
Citera
2020-10-23, 22:44
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Graden är 18 år fängelse enligt lagen som vi har och som hovrätten har dömt. Jag själv faktiskt garderade straffet till 16-18 år innan hovrätts domen kom! Förhoppningsvis kommer att bli flera livstidsfängelse i fortsättning med nya paragraf som träde i kraft i januari.

Precis! Då var det alltså enkom en lagändring som behövdes komma till skott - tyvärr för sent i detta fall, men "grovheten" och/eller den bestialiska sidan är ju inte förändrad (i det aktuella fallet), enkom lagstiftningen och detta är ytterst provocerande att vi tillåtit detta vara okey i så mången år!

Att så mången skriker sig blåa över att vi bara skall se till lagstiftningen är absurt då denna ändrar sig över tid - vem faan vet hur det ser ut om tio år? Kanske är vi då tillbaks till samma mjäkighet - är detta då okey, menar ni som enkom ser till hur lagarna för tillfället ser ut? Är det inte bättre att mord ALLTID efterföljs utav ett livslångt straff? Hur kan lägre straffskalor accepteras enkom för att det är andra regeringar och samhälleliga strömningar som för tillfället råder?
Citera
2020-10-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Det är där det brister för dig. Nej, de ska inte tolka lagarna. Lagar tolkas av högsta domstolen och resulterar i praxis som sen fungerar som ett ramverk för andra, liknande, domar. Det är således den absolut vanligaste orsaken till att ett fall tas upp i HD. För att få en praxis i liknande fall efter att HD just tolkat lagarna. Varken advokater, åklagare, nämndemän eller domare kan tolka lagarna då skulle det rendera i subjektiva tolkningar som ingen kunde förhålla sig till beroende på vem som gjorde tolkningen. När en lag stiftas ger den utrymme för att praktiseras på bästa sätt. Domarna och nämndemännen som dömer i svenska rättegångar ser till den praxis som HD satt i första hand upprätthålls.

HDs tolkning av lagen blir sedermera praxis. Denna praxis är vad domare och nämndemän sen följer.

Hovrätten skriver:
"Livstids fängelse ska tillämpas endast i de undantagsfall då ett tidsbestämt fängelsestraff på 18 år inte är tillräckligt, t.ex. då gärningsmannen har dödat mer än en person eller då omständigheterna annars är synnerligen försvårande (se rättsfallen NJA 2013 s. 376 och NJA 2016 s. 3)"

Det feta texten där hänvisar till min poäng. De hänvisar till satt praxis. Hovrätten anser att det inte är bevisat, eller ställt utom rimligt tvivel, att gärningens omständigheter är synnerligen försvårande och inte heller att han dödat fler än en person.

Ett av de två kriterierna skulle behöva uppfyllas för att uppnå ett livstidsstraff. En tredje anledning är att han tidigare var ostraffad eller om det var att han tidigare inte dömts för allvarlig brottslighet (minns inte vilket nu). Dessa tre saker sammantaget pekar hovrätten på som anledning till att ett livstidsstraff inte är i enlighet med rådande lagstiftning att döma ut.

De kan inte göra mer än att peka på praxis. Det är deras jobb. Deras jobb är varken att stifta lagarna, att tolka dem eller att tänja på dem. Deras jobb är att upprätthålla rådande lagstiftning baserat på rådande praxis.

Tack för intressant inlägg.

Det som gör mig förbryllad (i fler än just detta fall) är att jag anser att TR borde följa samma praxis? Hur kan dom döma så olika?
Är inte juridiskt kunnig så kanske finns en vettig förklaring till detta, men känner spontant att TR borde ha samma kriterier som HR gällande straffskalan?
Har du (eller någon annan i tråden) kunskap om hur TR kan döma till livstid när dom vet att kriterierna inte håller för just det i HR?
Citera
2020-10-23, 22:47
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Förstår inte - förklara gärna...

Varken enligt tidigare lydelse av mordparagrafen (den som tillämpas på det här fallet) eller nuvarande lydelse anger att livstidsstraff ska vara standard vid mord. Tvärtom så bedömdes mord utan försvårande eller förmildrande omständigheter enligt förra lydelsen ha ett straffvärde om 14 år. En hovrättsdom avseende mordförsök har gjort gällande att straffvärdet enligt nuvarande lydelse där varken försvårande eller förmildrande omständigheter finns bör vara 16 års fängelse.

Det krävs alltså inga förmildrande omständigheter för att undvika livstidsstraffet. Det krävs istället försvårande omständigheter för att det ska bli aktuellt, enligt tidigare lydelse (som återigen är den som tillämpas på det här fallet) krävdes det väldigt försvårande omständigheter.

Från NJA 2013 s. 376:
Citat:
En läsning av endast förarbetena till ändringen av straffskalan för mord (prop. 2008/09:118) leder till bedömningen att lagstiftaren då får antas ha haft uppfattningen att utgångspunkten för mord skulle vara fängelse tolv år. Efter lagändringarna den 1 juli 2010 är det dock berättigat att dra slutsatsen, att utgångspunkten för mord numera ska vara fängelse fjorton år. Livstids fängelse ska tillämpas endast i de undantagsfall då ett tidsbestämt fängelsestraff på arton år inte är tillräckligt, t.ex. då gärningsmannen har mördat mer än en person eller då omständigheterna annars är synnerligen försvårande.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2020-10-23 kl. 22:52.
Citera
2020-10-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AN68
Kan det tas upp i HD om man skulle hitta resten av kroppen?

Alltså hittas kroppen nu innan överklagandetiden gått ut så kan det ju tas upp i HD.
Hittar man kroppen efter att överklagandetiden gått ut så måste man begära resning hos HD och beviljas det tas rättegången om i Hovrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in