Citat:
Jag tror inte på någon ide hitills om en högre verklighet. Att tro på den kristna guden känns ungefär som att skriva ner 1000 olika lösningar på ett mattetal, lägga ner dem i en hatt, dra en lapp och sen acceptera det som står på lappen som sanning. Det är slumpmässigt med andra ord. Så jag tror inte på att några förklaringar hitills (kristendom,judendom,islam etc) är korrekta. Men det känns väldigt naivt och säga att det inte finns något mer än vad som ryms inom naturvetenskapen. Därför utesluter jag inte att det kan finnas en annan dimension av något slag.
Ursprungligen postat av Zaxxon
Men är det inte tydligt att naturvetenskapen ger oss en beskrivning av verklighetens natur ? Det är ju liksom själva målet med naturvetenskapen; att förbättras, utvecklas och blir mer och mer precis beskrivande.
Nu är jag inte alls kunnig i metafysik. Dock känns lite som att man jagar hjärnspöken, i naturvetenskaplig mening, där man har människans medvetande och självtänkande som utgångspunkt.
Bara för att man via naturvetenskapen inte kan förklara allt just nu, bör man inte ta till irrationaliteter eller hjärnspöken som en lösning. Det är ett fel människan gjort i tusentals år och tydligen fortsätter med att göra.
Dock så skall man ej hacka ned på nya hypoteser och ideer, så länge de är just vetenskapliga i någon mening. Annars hade inte vetenskapen utvecklats.
Edit: Postulat som "Gud gjorde och gör allt, men vi kan inte observera honom" är ej naturvetenskap. Det är inte ens "logisk." Det är bara en lösning för de svagsinta.
Nu är jag inte alls kunnig i metafysik. Dock känns lite som att man jagar hjärnspöken, i naturvetenskaplig mening, där man har människans medvetande och självtänkande som utgångspunkt.
Bara för att man via naturvetenskapen inte kan förklara allt just nu, bör man inte ta till irrationaliteter eller hjärnspöken som en lösning. Det är ett fel människan gjort i tusentals år och tydligen fortsätter med att göra.
Dock så skall man ej hacka ned på nya hypoteser och ideer, så länge de är just vetenskapliga i någon mening. Annars hade inte vetenskapen utvecklats.
Edit: Postulat som "Gud gjorde och gör allt, men vi kan inte observera honom" är ej naturvetenskap. Det är inte ens "logisk." Det är bara en lösning för de svagsinta.
Sen kan man alltid utgå ifrån människans perceptionsförmåga. Man måste erkänna att det kan finna begränsningar i vårat sätt att uppfatta verkligheten. Då kan man alltid frågasätta empiri i huvudtaget. Kanske är det så att vi är så begränsade som människor att vi inte kan uppfatta längre än dem svar som empirin ger oss. Med andra ord: Det kan finnas sanninger därute som vi är okapabla att förstå.
Sen kan jag hålla med dig om att detta är en jakt på tankespöken eftersom man antagligen alldrig kommer få några svar i den här frågan.
. Men när du sa det så gjorde du det rätt klart för mig att det är en stor skillnad på just logik och empiri vilket är viktigt att förstå.