2020-10-23, 11:49
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoDiskborste
Blir garanterat min riktigt omiljövänliga chevrolet in till skolan imorgon, men då åker man ju också på äcklig tull. Ska fan isolera mig i någon skogsdunge ute på landet och sluta betala skatt, fyfan.
Ja du är ju en WT-raggare så det låter rimligt att du isolerar dig i en skogsdunge ute på landet.
Citera
2020-10-23, 12:15
Avslutad
Vill man vara lika kreativ som SL skulle jag rekommendera: https://planka.nu/plankning/stockholm/
Senast redigerad av pe11e 2020-10-23 kl. 12:41. Anledning: Rättning
Citera
2020-10-23, 12:29
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Jag tror att det kan ha varit en horribel upphandling hos SLL som ligger bakom. Hört att mycket angående IT och gränskontroll i kollektivtrafiken är EXTREMT dyrt men vet inte om det stämmer. Ryktet är att en plexispärr ska kosta 200 lakan+moms om året...

SL-Access bollades tydligen över från en konsult till en annan när den första bränt en miljard...

Osv...
Hade det kostat 1 mill att sätta upp en glasspärr i varje buss så hade det ändå varit billigare än att som nu förlora 100 mill i veckan pga likgiltighet och inkompetens.
Citera
2020-10-23, 13:11
Medlem
Grontarskonts avatar
Ja SL fortsätter att agera inkompetent! Har inget problem att betala i gängse system men att behöva gå nån km till närmsta t-bana alt pendelstation bör att blippa sitt kort är sjukt!
Citera
2020-10-23, 13:19
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Håller med , de kan ju flytta den till mitten dörren eller något .

Men står ju också i artikeln de med ”vanliga” busskort kan blippa innan de går på bussen. så antar att de kommer sätta ut blipp maskiner likt de som de har på tvärbanan vid busshållsplatserna .
Vilket är en högst rimlig och logisk åtgärd?
Citera
2020-10-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
I Umeå har biljettläsaren suttit vid mittendörren sedan veckan efter coronautbrottet. Begriper inte hur SL med sin betydligt större budget inte klarar av en liknande lösning under ett halvårs tid...

Ja, helt obegripligt att SL inte fixat detta lika snabbt. Men de har väl grunnat på en "smart app-lösning" istället.
Citera
2020-10-23, 14:20
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Återigen, du har som en del andra i tråden missuppfattat alltihopa totalt.
Diskussionen angår att VILJA BETALA men inte kunna göra det på ett rimligt sätt.

Tänk dig t.ex. att du är på en restaurang och ber om notan tre gånger.
Du har väntat en halvtimma men får fortfarande ingen, så du skriver dina uppgifter på en lapp på bordet och drar.
Restaurangen söker då upp dig och informerar om att de endast godtar betalning via sin mobilapp, som du måste registrera dig på via en smartphone. Det visar sig också att appen inte funkar särskilt väl och kraschar när du försöker skriva in dina kortuppgifter. Men vägrar du kommer de stämma dig i domstol.

Ovanstående är i grova drag vad SL sysslar med just nu.

Nej, den är analogin är helt missvisande.

Det är snarare så här: Du vill äta på en restaurang och blir tillsagd innan du beställer att betalning endast sker via kort. Du godkänner detta genom att beställa och äta maten. Hade du då endast haft kontanter på dig hade du fått vända hem och hämta ett fungerande betalkort INNAN du beställer maten, inte komma på efter att du ätit att du endast hade kontanter på dig.
Citera
2020-10-23, 14:22
Medlem
I Linköping sitter det 3 blipp maskiner på bussarna. En vid föraren (den går inte att använda nu då det är avstängt där framme) en i mitten och en bak. Har varit så i minst 10 år....

Tror faktiskt det är mer än 3 blipp maskiner när jag tänker efter... är 4 stycken
Citera
2020-10-23, 15:18
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
I Linköping sitter det 3 blipp maskiner på bussarna. En vid föraren (den går inte att använda nu då det är avstängt där framme) en i mitten och en bak. Har varit så i minst 10 år....

Tror faktiskt det är mer än 3 blipp maskiner när jag tänker efter... är 4 stycken

SL ska ju byta ut alla sina maskiner till betalkortsterminaler inom kort, det skulle varit gjort redan förra året. Därför har det inte varit på tapeten att sätta ut massa tusentals extra gamla läsare, speciellt när den modellen man använder inte ens finns på lager mer om jag inte minns helt fel.

Det är som att folk inte fattar hur dyrt och komplicerat det är att göra såna här ingrepp. "Det är bara att sätta upp fler". Ja, om det inte varit så att läsarna är svindyra, att ett nytt system ska införas inom kort, att Corona innebär att alla gamla läsare är slut överallt och mycket mycket mer.

Men det här fattar folk inte, men ändå ska dom minsann berätta för allt och alla hur korkade SL är för att dom inte gör någonting som egentligen är orimligt...

Hela SL-debatten visar på dekadensen i samhället, där folk inte har någon som helst aning om vad dom snackar om men där dom ändå ska ha starka åsikter och kasta bajs omkrig sig. Åsikter är allt, eftertanke är överskattat...
Citera
2020-10-23, 15:27
Medlem
gubbroras avatar
Sl:s sätt att resonera är obegripligt. Om jag använder reskassa innebär det helt enkelt att jag förskottsbetalar Sl för att utnyttja deras tjänster. När jag åker buss och blippar så avräknas min utnyttjade tjänst mot mitt betalda förskott. Eftersom det ligger i SLs intresse att avräkna mitt utnyttjande mot mitt förskott så är det helt och hållet deras ansvar att utforma sina avräkningssystem på ett relevant sätt.

Det är fullständigt orimligt att dom ensidigt ska säga upp vårt avtal med någon vecka varsel och dessutom begära att jag ska införskaffa diverse teknisk utrustning och programvaror för att dom inte klarar av att hantera en plexiglasskiva eller att utrusta bussarna med blippar på ett relevant sätt.

Dessutom så är det en stor del av de som åker buss som byter till tunnelbana, tvärbana etc och som kommer att blippa. SL har antagligen ingen som helst aning om hur mycket dom förlorar.

Det dom däremot borde veta är hur mycket dom tjänar på reskassor som är betalda men som inte används t.ex på grund av förlorade kort
Citera
2020-10-23, 15:31
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
SL ska ju byta ut alla sina maskiner till betalkortsterminaler inom kort, det skulle varit gjort redan förra året. Därför har det inte varit på tapeten att sätta ut massa tusentals extra gamla läsare, speciellt när den modellen man använder inte ens finns på lager mer om jag inte minns helt fel.

Det är som att folk inte fattar hur dyrt och komplicerat det är att göra såna här ingrepp. "Det är bara att sätta upp fler". Ja, om det inte varit så att läsarna är svindyra, att ett nytt system ska införas inom kort, att Corona innebär att alla gamla läsare är slut överallt och mycket mycket mer.

Men det här fattar folk inte, men ändå ska dom minsann berätta för allt och alla hur korkade SL är för att dom inte gör någonting som egentligen är orimligt...

Hela SL-debatten visar på dekadensen i samhället, där folk inte har någon som helst aning om vad dom snackar om men där dom ändå ska ha starka åsikter och kasta bajs omkrig sig. Åsikter är allt, eftertanke är överskattat...

På vilket sätt blir det bättre med betalkortsterminaler. Det Sl:s fanboys inte verkar fatta är att köra buss och tunnelbana är tämligen banalt men att ta betalt för att folk ska kunna åka är överhuvudtaget inget problem. Det behövs inte massa sofistikerade tekniska lösningar för det. SL ska inte var en lekstuga för massa teknikwannabees som använder skattemedel för att förverkliga sig själva
Citera
2020-10-23, 15:42
Medlem
Östgötatrafiken har de här korkade telefonbiljetterna. Man måste skriva in namnet på hållplatsen du ska åka ifrån och åka till. Fruktansvärt komplicerat och märkligt när man bara vet området man ska till o inte varenda gata. Kommunisterna gör allt för att sabba allting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in