2020-10-23, 14:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Sverige är klart in i accelerationsfasen nu.

Antal fall i Tjeckien till vänster och Sverige till höger.
V36 4098 V42 4754
V37 8506 V43 7406
V38 13542
V39 15119
V40 19683
V41 35855
V42 60541

Man ligger ungefär sex veckor efter Tjeckien i utvecklingen. V36-37 var när det tog skruv där. Ökningen är inte riktigt lika dramatisk i Sverige, det beror nog troligtvis på att man har lite mera immunitet ifrån i våras och att landet är mera glesbefolkat så det sprids inte lika snabbt mellan olika regioner.

Ja, det är väldigt oroande.
Citera
2020-10-23, 14:21
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Enligt studier på covid-19 smittar barn över 10 år lika lätt som vuxna.

Som sagt. Jag gick igenom forskningsläget kring barns smittsamhet i covid-19 i ett tidigare inlägg och det var uppenbart att skolbarn, även äldre skolbarn smittar mindre än vuxna. Har du andra uppgifter tar jag gärna emot dem. Det är alltid bra att uppdatera sig om läget vid forskningsfronten.
Citera
2020-10-23, 14:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 3
Nya fall: 1625

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste fredagssiffror avlidna: 8, 2, 2, 3, 1.
Fem senaste fredagssiffror nya fall: 793, 919, 673, 636, 353.
Wow dublering av nya fall jämfört med förra fredagen.

Antal avlidna dock fortfarande få. Bra.

Antal rapporterade nya fall för veckan som helhet 7406.
Förra veckan 4754.

Dvs, det har ökat med 55% på en vecka. Det är höstens största ökning från en vecka till nästa! Det accelererar!
Citera
2020-10-23, 14:24
Medlem
Trndsttrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Når man er på restaurant for at spise kan man ikke anvende mundskydd.

Her er en kreativ løsning for at mindske muligheden for smittespredning:

https://www.berlingske.dk/oekonomi/det-gik-lige-saa-godt-nu-er-optimismen-paa-retur-i-europa

Ja men så går man på en tinderdate med en brud som `måste tänka på beachbodyn och absolut inte ska ha pommes' men som lik förbannat ska dit och peta i ens egna jävla potatas fritas med sina fingrar som nyss kladdat på dörrar och tunnelbanevagna och tjoff, så var man sjuk.
Citera
2020-10-23, 14:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Sverige är klart in i accelerationsfasen nu.

Antal fall i Tjeckien till vänster och Sverige till höger.
V36 4098 V42 4754
V37 8506 V43 7406
V38 13542
V39 15119
V40 19683
V41 35855
V42 60541

Man ligger ungefär sex veckor efter Tjeckien i utvecklingen. V36-37 var när det tog skruv där. Ökningen är inte riktigt lika dramatisk i Sverige, det beror nog troligtvis på att man har lite mera immunitet ifrån i våras och att landet är mera glesbefolkat så det sprids inte lika snabbt mellan olika regioner.

Inte lika hög ökningstakt i procent i Sverige så justerat avstånd hamnar på ca 2 månader. Tjeckien nivå lagom till Jul i den här takten förutsatt att vi inte skärper oss.

Belgien visar att hög smitta i våras inte hindrar snabb spridning nu. Verkar mer som om vissa länder/regioner har högre potential till snabb spridning.

Tror mer på skillnader i socialt umgänge, restauranger, kindpussande, boende mm. Norden är inte lika spridningskänsligt som central/syd europa.
Citera
2020-10-23, 14:27
Medlem
Inom några veckor så lär dödstalen att gå upp också trots att fbare försöker skryta om att den är låg än så länge
Citera
2020-10-23, 14:30
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trndsttr
Ja men så går man på en tinderdate med en brud som `måste tänka på beachbodyn och absolut inte ska ha pommes' men som lik förbannat ska dit och peta i ens egna jävla potatas fritas med sina fingrar som nyss kladdat på dörrar och tunnelbanevagna och tjoff, så var man sjuk.

Man blir inte smittad på det sättet.. Herregud människa
Citera
2020-10-23, 14:32
Medlem
Jag trodde ju att Corona var över. Det var ju iaf det man hörde på fb länge nu
Citera
2020-10-23, 14:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Jag tog nyfiket upp att det vore intressant att forska på kopplingen mellan stress/autoimmunitetsrisk/långtidscorona. Jag radade upp en del stressfaktorer som privat stress, arbetsrelaterad stress samt ångest inför sjukdomsbeskedet. Finns ju såklart fler stressorer men tog upp de tre första jag kom att tänka på.

För att exemplifiera, så kan vi ta en koppling till fenomenet kronisk whiplash efter trafikolycka:
- Forskning har inte sett något samband mellan krockhastighet och risk att få whiplash. Vissa får kroniska nacksmärtor av att krocka när man backar ut från en parkering i 6km/h medan en annan klarar sig trots en stor krock i 90km/h. Således lågt samband mellan hastigheten.
- Derby demolition-förare får väldigt sällan whiplash, trots att de krockar ett femtiotal gånger per tävling i höga hastigheter:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15827919/
Sannolikt hamnar de inte i chock utan är fullständigt beredda på att de kommer krocka flera gånger när de sätter sig bakom ratten.

https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/whiplashskada-halsryggsdistorsion-pisksnart-2/
"Mycket lågt samband mellan krockvåld och symtom. Exakt mekanism vad som händer finns idag ingen kännedom om. Det finns ingen specifik röntgenologisk ”whip-lash-förändring”.
Man kan i normalfallet inte objektivisera skador i ligament, diskar, muskler eller facettleder. Kroniska värken beror sannolikt på såväl perifer som central smärtsensitisering med såväl ökad intensitet av smärtsignaler som spridning av smärtan. Tidigare erfarenhet av smärtlidande, oro liksom negativ förväntan ökar smärtupplevelsen via ökad aktivitet i prefrontala cortex. Osannolikt med muskelskador vid kvarstående besvär.
I dag finns ingen tydlig medicinsk förklaring till varför whiplash-skador i vissa fall blir kroniska och resistena mot behandling. I halskotpekaren finns inte strukturer som kan förklara symtomen.
Den situation som ”hjärnan befinner sig i” vid olyckstillfället har ofta avgörande betydelse för prognosen. Depression och negativa förväntningar ökar risken för ett långdraget förlopp, ibland kroniskt. Individens förväntningar på tillfrisknandet styr i hög grad detta. Liksom vid annan kronisk smärta är andra faktorer som ökar risken för kronicitet kvinnligt kön, låg utbildning liksom låg socioekonomisk status, ensamstående och tidigare hälsoproblem. De försäkringsmedicinska förutsättningarna kan också påverka."

Så: En så tydlig sjukdomsstart som en trafikolycka vid whiplash är alltså mer komplicerad än att bara titta på själva olyckan - utan fler faktorer spelar in för kronicitetsrisk.
På samma sätt KAN det vara så att fler faktorer än själva olyckan(virusinfektionen) kan spela in i utvecklandet av långtidscorona. Om några år vet vi förhoppningsvis. Fram till dess kan varken du eller jag med bestämdhet hävda att den andra har fel.

Du tror inte att deras säkerhetsutrustning vid derby demolition spelar in?

https://www.speedwaymotors.com/shop/demolition-derby-safety-equipment~65666-2-1903-24

Ett "head and neck restraint" system är väldigt effektivt. I Nascar har de ju hjälmkrok exempelvis.
Citera
2020-10-23, 14:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Som sagt. Jag gick igenom forskningsläget kring barns smittsamhet i covid-19 i ett tidigare inlägg och det var uppenbart att skolbarn, även äldre skolbarn smittar mindre än vuxna. Har du andra uppgifter tar jag gärna emot dem. Det är alltid bra att uppdatera sig om läget vid forskningsfronten.
Det är en rapport från bl a ECDC, det finns länkat på flera ställen i tråden. Det gäller 10-19-åringar.

”De norska hälsomyndigheterna lutar sig mot en rapport från EU:s smittskyddsmyndighet ECDC.
Assisterande hälsodirektör Espen Nakstad utesluter inte att skolor nu kan behöva stängas.
– Att barn, precis som vuxna, kan bidra ganska betydligt till smittspridningen i covid-19-pandemin underbyggs av denna uppdaterade rapport, säger han till Dagbladet.
– Rapporten visar att barn med covid-19-symptom sprider viruset i samma mängder som vuxna och kan smitta andra i samma grad som vuxna.”

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vandningen-barn-lika-smittsamma-som-vuxna/
Citera
2020-10-23, 14:35
Medlem
Trndsttrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Man blir inte smittad på det sättet.. Herregud människa
Du måste vara rolig på fester Att jag ens ska behöva förklara att jag inte var seriös säger mer om dig än mig
Citera
2020-10-23, 14:35
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag trodde ju att Corona var över. Det var ju iaf det man hörde på fb länge nu
Inte förrän vi alla stiftat bekantskap med viruset, oavsett om vi blir sjuka eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in