Citat:
Ursprungligen postat av
Hanna-Wigh
Vem har drabbats av högst smitta; Danderyd-Lidingö-Östermalm eller Spånga-Tensta?
Östermalm
Sjukdomsfall /10 000 invånare: 136
Danderyd
Sjukdomsfall /10 000 invånare: 116
Lidingö
Sjukdomsfall /10 000 invånare: 132
Summa 384/3 = 128
-----------------
Spånga-Tensta
Sjukdomsfall /10 000 invånare: 132
https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/fc00e85944794f43b5d2400f8d11c74e
Du bekräftar ju bara mer eller mindre det jag skrev med dina siffror. Spånga-Tensta drabbades väldigt hårt i början av pandemin, och personer från den stadsdelen var starkt överrepresenterade på sjukhus. Dock var testningen inte lika utbrott då så mörkertalen var färre än vad de är idag. Om jag inte minns fel visade en studie av Folkhälsomyndigheten även att 19 procent i området hade antikroppar.
Men om du tittar på antalet smittade de senaste veckorna är det betydligt mer positiva fall i Östermalm, Danderyd och Lidingö. Jag vet inte om vi pratade förbi varande, men jag pratade om vilka stadsdelar som de senaste veckorna haft flest smittade.
Summa summarum:
Spånga-Tensta har med all sannolikhet högst smittade per capita under pandemin som helhet. Detta har gjort att en immunitet byar byggts upp i befolkningen, vilken innebär att Östermalm, Danderyd och Lidingö har fler som är mottagna för smittan och har därför först smittade just nu.