Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Varför skulle kvinnor vara rädda för att bli diagnostiserad med covid?
Och det mer en män. Det är en så knäpp förklaring att jag vet inte vad.[/url]
Jag tog nyfiket upp att det vore intressant att forska på kopplingen mellan stress/autoimmunitetsrisk/långtidscorona. Jag radade upp en del stressfaktorer som privat stress, arbetsrelaterad stress samt ångest inför sjukdomsbeskedet. Finns ju såklart fler stressorer men tog upp de tre första jag kom att tänka på.
För att exemplifiera, så kan vi ta en koppling till fenomenet kronisk whiplash efter trafikolycka:
- Forskning har inte sett något samband mellan krockhastighet och risk att få whiplash. Vissa får kroniska nacksmärtor av att krocka när man backar ut från en parkering i 6km/h medan en annan klarar sig trots en stor krock i 90km/h. Således lågt samband mellan hastigheten.
- Derby demolition-förare får väldigt sällan whiplash, trots att de krockar ett femtiotal gånger per tävling i höga hastigheter:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15827919/
Sannolikt hamnar de inte i chock utan är fullständigt beredda på att de kommer krocka flera gånger när de sätter sig bakom ratten.
https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/whiplashskada-halsryggsdistorsion-pisksnart-2/
"Mycket lågt samband mellan krockvåld och symtom. Exakt mekanism vad som händer finns idag ingen kännedom om. Det finns ingen specifik röntgenologisk ”whip-lash-förändring”.
Man kan i normalfallet inte objektivisera skador i ligament, diskar, muskler eller facettleder. Kroniska värken beror sannolikt på såväl perifer som central smärtsensitisering med såväl ökad intensitet av smärtsignaler som spridning av smärtan. Tidigare erfarenhet av smärtlidande, oro liksom negativ förväntan ökar smärtupplevelsen via ökad aktivitet i prefrontala cortex. Osannolikt med muskelskador vid kvarstående besvär.
I dag finns ingen tydlig medicinsk förklaring till varför whiplash-skador i vissa fall blir kroniska och resistena mot behandling. I halskotpekaren finns inte strukturer som kan förklara symtomen.
Den situation som ”hjärnan befinner sig i” vid olyckstillfället har ofta avgörande betydelse för prognosen. Depression och negativa förväntningar ökar risken för ett långdraget förlopp, ibland kroniskt. Individens förväntningar på tillfrisknandet styr i hög grad detta. Liksom vid annan kronisk smärta är andra faktorer som ökar risken för kronicitet kvinnligt kön, låg utbildning liksom låg socioekonomisk status, ensamstående och tidigare hälsoproblem. De försäkringsmedicinska förutsättningarna kan också påverka."
Så: En så tydlig sjukdomsstart som en trafikolycka vid whiplash är alltså mer komplicerad än att bara titta på själva olyckan - utan fler faktorer spelar in för kronicitetsrisk.
På samma sätt KAN det vara så att fler faktorer än själva olyckan(virusinfektionen) kan spela in i utvecklandet av långtidscorona. Om några år vet vi förhoppningsvis. Fram till dess kan varken du eller jag med bestämdhet hävda att den andra har fel.