2020-10-23, 13:19
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutePippi
Är du berusad?
I USA har de två olika livstidsstraff, det ena är med möjlighet till villkorlig frigivning och det andra är utan möjlighet till det. Det sistnämnda är det vanligaste vid mord begångna av individer över 18 år och det som oftast blir påföljden vid mord, vilket vi diskuterar i tråden. Då har vi dessutom inte räknat in alla de som får dödsstraff för samma brott. Vi diskuterar inte andra brott så som våldtäkter eller grova rån. Och vi diskuterar inte det ur en kontext där ett barn begått ett mord. Vi diskuterar mord begångna av individer över 18 år, som klassas som first degree murder. Och ur den kontexten stämmer det inte att majoriteten blir villkorligt frigivna. Ur den kontexten är det fel och missvisande.

Barn som mördar blir oftare villkorligt frigivna efter många år. Och vuxna som begår andra brott en mord blir oftare villkorligt frigivna. Men det är inte brott vi diskuterar i tråden.

Diskussionen jag förde rörde livstidsstraffet i allmänhet, det var tydligt då jag skrev allmänt om livstid i mitt inlägg till ett citerat inlägg som gällde livstidsstraff i allmänhet.

Det jag skrev om USA var:
Citat:
Även USA har frigivning från livstidsstraff i de flesta fall.
Påståendet är helt korrekt.

Du påstår trots detta att jag jämför USA med Sverige trots att ingen jämförelse görs. Sedan menar du att jag med mitt extremt tydligt avgränsade påstående egentligen enbart menar mördare över 18 i USA.

Och det är jag som ska vara onykter? Vilken stolle du är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Livstid i Sverige är livstid. Jag vet inte hur vissa har fått det till att det finns en tidsgräns på livstid. Det är ett vanligt misstag bland många att tro att livstid har en tidsgräns. Man kan försöka få straffet tidsomvandlat efter 10 år, men blir då i 99 % av fallen nekad. Sedan kan man ansöka igen efter 1 eller 2 år. Där kan man bli nekad åter eller inte bli nekad. Men livstid är livstid. Vissa sitter 20 år, andra 25, andra 30. Det beror lite på hur man skött sig. Snitt för en livstidsdömd bör ligga kring 18-20 år.

Livstidsstraffet kan aldrig vara kortare än det högsta straff man kan tilldömas under livstid, dvs 18 år. Man kan därför aldrig sitta inne kortare än 2/3 av 18 år om man sitter av ett livstidsstraff.

Tack för ditt klargörande.
En fråga dock: Om man inte sköter sig som man ska, blir man ändå villkorligt frigiven efter 2/3?
Citera
Medlem
Är det någon som vet vad som händer rent rättsligt ifall kroppen hittas nu. Kan det bli en omprövning av faller isf?
Citera
2020-10-23, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Med tanke på att han var känd i sin bekantskapskrets att aldrig ge sig på någon som är större än honom själv, bara mindre, så finns det nog inte så många han kan ge sig på i fängelset. Det blir nog så, som du säger, att sparrisen själv åker på en smäll då och då. Hans käft är större än honom själv, och den kommer sätta honom i knipa. Rejält.

Man kan undra var han hamnar nånstans när han väl är placerad.

Ja när man ser honom ledas in i rättssalen ser han mer än lovligt tunn och ynklig ut så det stämmer säkert att han är känd för att bara ge sig på de som är ännu mindre än honom och det är väl nästan uteslutande kvinnor/barn.
För en biffig uppretad intern räcker det säkert att blåsa på honom för att han ska fara in i en vägg och få skallen utan hjärna krossad.

Ja vi får väl se var han hamnar efter 4 utredningsveckor på Kumla.
Citera
2020-10-23, 13:23
Medlem
Har läst domarna både från tingsrätten och hovrätten. Åklagaren lyfter inte ens frågan om frågan om utvisning. Beklagligt.
Citera
2020-10-23, 13:23
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Skämtar dom med oss eller? Varför?

11 år i fängelse är inte mkt.

Ja du, själv ska jag fortsätta leva livet. Resa och se världen (Sveriges natur, nu under COVID-19), fortsätta bygga upp det jag behöver för en riktigt bekväm ålderdom, umgås med familj och vänner, träffa kvinnor och göra exakt vad jag vill, när jag vill varje dag. Helt enkelt njuta av tillvaron. ..

Vad tänker du att T ska uppleva i kanske minst 11 år framåt som får dig att tro att han kommer att uppleva det som "inte mkt"?

12 år låter som helt tillräckligt med skattepengar att spendera på det här lilla svinet.
Citera
2020-10-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siris
Ja när man ser honom ledas in i rättssalen ser han mer än lovligt tunn och ynklig ut så det stämmer säkert att han är känd för att bara ge sig på de som är ännu mindre än honom och det är väl nästan uteslutande kvinnor/barn.
För en biffig uppretad intern räcker det säkert att blåsa på honom för att han ska fara in i en vägg och få skallen utan hjärna krossad.

Ja vi får väl se var han hamnar efter 4 utredningsveckor på Kumla.

Lägg min hundring på en klass 1. Saltvik eller Salberga.
Citera
2020-10-23, 13:24
Medlem
Det här är ju ett klockrent exempel på systemfelen i svenskt domstolsväsende. Hovrätterna sitter och filosoferar om bevisningen var del för sig, så en åtalad måste bli överbevisad in absurdum för att bli fälld.

Nu så var väl Tishko överbevisad så hovrätten kände sig tvingad att fälla honom. Men så börjar man söka förmildrande omständigheter. Hade man inte hittat dessa så hade de hittat på nåt annat. Allt för att kunna sänka straffet.

Det är felet: politikerna kan stifta stränga lagar, sen slutar det med att hovrätterna sitter och resonerar om vad straffvärdet är och justerar nedåt. Man för nåt resonemang om ”jamen, om vi dömer ut maxstraff för det här, vad gör vi när det dyker upp nåt ännu värre?” Det är ett helt skruvat resonemang men de tänker så på riktigt. Vad hjälper det om man stiftar stränga lagar om rätten regelmässigt alltid hamnar på den lägsta delen av straffskalan?

Nä, allt politikersnack om stränga straff är helt verkningslöst. Om man vill få effekt så finns det två enkla saker man kan lagstifta om så får man genomslag rakt av överallt: ta bort konsumtionen av brott vid straffmätningen och se till att straffen avtjänas konsekutivt. Dvs mord plus brott mot griftefrid=minst 18 år plus 2 år (max). Först avtjänar man det ena straffet, sen nästa.

Utnyttja de lagar vi redan har och justera där det behövs. Sedan, ska det få nån effekt är det minimi-straffen som måste höjas.

Sen kan man gärna ta bort 2/3-frigivningen. Automatisk frigivning av fanskap som levt rövare inne på kåken hjälper ju ändå ingen.
Citera
2020-10-23, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Diskussionen jag förde rörde livstidsstraffet i allmänhet, det var tydligt då jag skrev allmänt om livstid i mitt inlägg på ett citerat inlägg som gällde livstidsstraff i allmänhet.

Det jag skrev om USA var:

Påståendet är helt korrekt.

Du påstår trots detta att jag jämför USA med Sverige trots att ingen jämförelse görs. Sedan menar du att jag med mitt extremt tydligt avgränsade påstående egentligen enbart rör mördare över 18 i USA.

Och det är jag som ska vara onykter? Vilken stolle du är.

Ja du beter dig som ett fyllo när du argumenterar. Du väver in USA i ett resonemang där du vill försvara Sveriges hållning, vilket får en att direkt tappa hakan. Sedan så börjar du klumpigt och raljerande prata om livstid i USA överlag, när de har två olika livstidsstraff till skillnad från oss, samt att de brott som ligger till grund för de olika livstidsstraffen är olika.

Det blir fylloraljerande när du pratar om livstid överlag i USA. De har två livstidsstraff, varav det ena är inte ens tänkt att vara livstid. Samma straff utdöms oftast till grova brott som inte är mord, så som sexualbrott, rån, kidnappning m.m. Varför pratar du om det straffet i en kontext som handlar om mord, begånget av en vuxen? För du skrev det i ett sammanhang där du ville försvara Sveriges och västs allmänna slappa hållning. Ser du inte motsägelsen i det? Grovt rån, sexualbrott, kidsnappning genererar inte ens livstids i Sverige. Det är mord som gör det. Och de morden du jämför med leder oftast till antingen dödsstraff eller livstid livet ut i USA, om mordet begåtts av en vuxen.
Citera
2020-10-23, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nodangerontheroof
Har läst domarna både från tingsrätten och hovrätten. Åklagaren lyfter inte ens frågan om frågan om utvisning. Beklagligt.

Hur ska åklagaren kunna göra det när den dömde är svensk medborgare?
Citera
2020-10-23, 13:28
Medlem
Senast igår stod Morgan Johansson och skröt om hur de skärpt straffen. Återigen visar det sig vara skitsnack, frågan är om de naiva någonsin vaknar.

Blir fan illamående, han har suttit och skrattat i rätten, han har inte visat ånger. Han är ett hopplöst fall. Snacka om käftsmäll på Wilmas föräldrar. Dra åt helvete Löfven och alla jävla tomtar som ingår i den sekten. Far åt hvete.
Citera
2020-10-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solifera
En fråga dock: Om man inte sköter sig som man ska, blir man ändå villkorligt frigiven efter 2/3?

Nej, missköter man sig så skall tidpunkten för villk frigivning förskjutas (vägrar urinprov, missköter permissioner etc).

Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Är det någon som vet vad som händer rent rättsligt ifall kroppen hittas nu. Kan det bli en omprövning av faller isf?

Bra fråga.
Om kroppen hittas och det då framkommer försvårande omständigheter?

Kan HD då återförvisa fallet till HR för ny prövning, om kroppen hittas innan domen vinner laga kraft?
Eller kan åkl ev senare begära resning hos HD, trots att det handlar om en fällande dom?

Någon jurist i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in