2020-10-23, 13:00
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Fan vad sorgligt att se Hovrätten sänka straffet för det lilla svinet. Straffen behöver bli mycket hårdare! Anpassa straffen till den nya härliga tidsandan, vi ligger efter! För mord ska det inte finnas någon straffrabatt överhuvudtaget!
De som styckar och äcklar sig, hur kan rättssystemet tro på att dessa kan rehabiliteras ut till samhället?! Har du gått över såna gränser kan du ALDRIG gå tillbaka igen, jag är tvärsäker på detta. Det sitter väl en massa Karin Liljor i Hovrätten, nä fan vad ledsamt det här är...
Citera
2020-10-23, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Så idiotisk paragrafryttare är jag, ja!
Då hoppas jag du inte har barn.
Citera
2020-10-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siris
Han är som han är. Erkänner aldrig att han har fel, förminskar andra och är en riktig översittartyp. Nej han kommer inte fysiskt att ge sig på andra intagna, däremot kommer andra att ge sig på honom med buller och bång. Ingen orkar med en sån i längden, och absolut inte såna som sitter där dom sitter, ofta pga kort stubin och aggressionsproblem. Jag hoppas innerligt att någon slår ihjäl honom, snarare förr än senare.
Men som du säger, gnälla på allt och skrika sig hes kommer han att göra. Mycket påbackning blir det.
Med tanke på att han var känd i sin bekantskapskrets att aldrig ge sig på någon som är större än honom själv, bara mindre, så finns det nog inte så många han kan ge sig på i fängelset. Det blir nog så, som du säger, att sparrisen själv åker på en smäll då och då. Hans käft är större än honom själv, och den kommer sätta honom i knipa. Rejält.

Man kan undra var han hamnar nånstans när han väl är placerad.
Citera
2020-10-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Hur fan kan de sänka till 18 års fängelse blir så arg.....detta av något borde vara definitionen av livstid om man jämför med andra livstidsdömda. Det har ju säkert o göra med att han inte är speciellt gammal

Dels åldern. Sedan är det inte tillräckligt klarlagt och i vilken omfattning han har begått gärningen. Det drar ner straffet. Men han lär ju inte ha några popularitetspoäng att hämta på kåken. Lär bli däng ganska omgående när dom får veta vad han har gjort.
Citera
2020-10-23, 13:10
Medlem
Terpentinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Princessmarre
Hovrätten menar att det saknas bevis om så synnerligen försvårande omständigheter som motiverar livstids fängelse. I avsaknaden av kroppen går det inte att fastställa den exakta dödsorsaken. Med tanke på detta går det inte heller att visa vilket uppsåt Tishko hade när han utförde det dödliga våldet och hovrätten menar härmed att det inte går att bevisa mer än ett likgiltighetsuppsåt till mord.

Att han styckat kroppen har enligt NFCs utredningar skett efter att Wilma redan avlidit varför det istället rubricerats som brott mot griftefriden och inte mord i den delen.

Det går att överklaga till HD men där krävs prövningstillstånd. Det är extremt sällan HD meddelar prövningstillstånd och då i detta målet är en fråga om bevisvärdering är det inte säkert att de uppnår de krav som krävs för att de ska ta upp det till prövning.

54 kap. 10 § Rättegångsbalken
Prövningstillstånd får meddelas endast om

1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.

Om prövningstillstånd fordras i två eller flera likartade mål och Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd i ett av dem, får prövningstillstånd meddelas även i övriga mål

Hur gärna jag än hade sett att livstidsdomen stod sig så är det som här skrivs.
Det var dessutom inte alls otänkbart att HR endast hade dömt för Griftefridsbrott
Vi vet bara att hon dog, inte varför och inte hur. Inte heller i vilket sammanhang det skedde mer än att det grälades.
Skedde dödandet under ett gräl där tilltalade t.ex kastade en flaska som träffade så illa att hon dog?
Då landar det på ca 8 år. (dråp)

Men en sak vet vi och det är att kroppen styckades och att det är T som gjort det.
Det gör att man återigen hamnar i detta med Griftefridsbrott.
Lagen måste ses över! Man måste särskilja den typen av Griftefridsbrott som utgör ett försvårande moment i bevisföringen. Det får inte vara möjligt att i någon större utsträckning komma undan ett långvarit fängelsestraff genom att förstöra eller gömma en kropp.

Ökar man påföljden väsentligt i sådana fall kan man ta igen vad man tappar i själva morddomen
Man skulle t.o.m kunna bestraffa GRIFTEFRIDSBROTT MED LIVSTID,
Skulle göra det LÖNSAMT att kontakta polisen om man råkar döda någon i stället för att smyga bort kroppen.
Att brott ska drömmas proportionerligt förändrar inte saken för det handlar bara om vilken värdering man lägger.
Man kan mycket väl anse att det är synnerligen grovt brott att stycka en människa. Tänker även på anhöriga som också de drabbas av gärningen.
Citera
2020-10-23, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Helt hutlöst, har de ingen skam i kroppen! Man skäms över hur dumt det här landet blivit. Hur i helvete kan ha få ynka 12 år vilket i praktiken innebär 8 år!! Blir så förbannat upprörd! Hur hemskt det än låter så önskar man att detsamma hände dessa domares barn/barnbarn något liknande, då skulle de nog resonera annorlunda. Vad är det för idioter som sitter och gör allt för att hitta ursäkt att kunna ge låga straff? Nää; det är dags att på allvar börja fundera på AI (artificiell intelligent) som kommer med en vägledande dom, det skulle dessutom bli mer rättvist. Är ju helt galet att både åklagare och advokater aldrig har en susning om hur det ska gå, ska gissas vad dessa domare ska komma fram till.
Nä, hoppas detsamma händer Tischko när han kommer ut, att han möter sin baneman som kastar honom åt vildsvinen så det inte finns något kvar sedan. Urförbannad, på ett ungt flickebarns liv som på ett så grymt sätt gick till spillo för knappt någon konsekvens alls

Ja det är som att de sitter där på sina höga hästar och nagelfar hela materialet för att hitta minsta lilla förmildrande omständighet. Skulle vilja ha namn, bild och mailadress på/till dessa avskräden men de är säkert "sekretesserade".
Citera
2020-10-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Då hoppas jag du inte har barn.

Jag har barn. Redan när jag släppte de i sandlådan förklarade jag tydligt vad som gällde, kastar de sand på någon kan jag inte komma försvara dem!
Samma gäller idag, decennier efter. Mördar de någon, hur i hel....e kan jag försvara det?
Eller...

Om mitt barn blir mördad av någon som inte går att bevisa till 100! Finns inte annat att göra än acceptera det, "hellre fria än fälla".
Senast redigerad av cactaceae 2020-10-23 kl. 13:23. Anledning: Tillägg
Citera
2020-10-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nodangerontheroof
Dels åldern. Sedan är det inte tillräckligt klarlagt och i vilken omfattning han har begått gärningen. Det drar ner straffet. Men han lär ju inte ha några popularitetspoäng att hämta på kåken. Lär bli däng ganska omgående när dom får veta vad han har gjort.
De har både TV och dagstidningar i fängelserna så de vet vem han är, vad han gjort, hur han ser ut. Lär nog inte bli "däng" om han inte börjar med sina översitterier.
Citera
2020-10-23, 13:14
Medlem
SVT Väst publicerar inte namnet på mördaren Tishko Shabaz Ahmed. Alla fattar att det beror på att han är av utländsk börd och SVT är invandringsvurmare. Men det kan de ju inte skriva, direkt. I stället skriver de så här:

”Det är frågans allmänintresse som vägs mot integriteten för dem som berörs. Det är inte bara den utpekade personen som påverkas av beslutet, det är också integriteten för personer i dennes absoluta närhet.”

Att allmänintresset inte skulle vara starkt nog visavi de anhörigas integritet är givetvis bara dumheter. Men SVT antar att de ”anhöriga” (läs klanen) får fan för detta mer än andra (svenskar) skulle ha fått. Och det stämmer säkert.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/darfor-publicerar-svt-nyheter-vast-inte-garningsmannens-namn-1
Citera
2020-10-23, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Det finns absolut ingen anledning att vara en laglydig medborgare i detta förbannade pissland.

Jag skulle faktiskt önska att juristernas döttrar råkade ut för samma sak.

De gör de nog i många fall när det gäller våldtäkter och sådant. Bara kolla på domarna mot pedofiler för att förstå att det finns många pedofiler inom rättsväsendet.

Håller med dig i övrigt. Domarna mot mördare och pedofiler i det här landet är inte direkt avskräckande och det är ganska givet att ju högre upp man kommer i rättsväsendet ju ruttnare blir det. Känns som att det finns en stor benägenhet att sänka straffet för psykopater.
Citera
2020-10-23, 13:16
Medlem
Mrflinks avatar
Och så kan politikerna undra varför folket inte litar på vårt rättsystem. Här har ni svaret. Jävla pajaser till jurister och domare.
Hellre fria än fälla är deras motto.

Skulle något hända mig och mina nära, skulle jag aldrig blanda in polis och advokater. Jag löser själv. Tand för tand, öga för öga.
Citera
2020-10-23, 13:19
Medlem
Fruktansvärt upprörande att svenskt rättsväsende fungerar som det gör. Finns inga förmildrande omständigheter i detta fall som inte gör att han borde dömas till livstid. Han ljuger i rätten, han visar ingen ånger över vad han gjort och han vill inte avslöja var hennes kropp har dumpats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in