2020-10-23, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Förhöret den 29/9 har Yasmina signerat och godkänt varje enskilt ark - "Uppläst, givet för granskning och godkänt", samt slutsignerat förhöret med - "Genomläst och godkänt".
Förhöret den 4/10 erbjuds hon att lyssna på inspelningen, men avböjer.

Eftersom första förhöret granskats och godkänts av Yasmina och båda förhören visar samstämmiga uppgifter så finns det inget som tyder förvanskning av vad hon sagt i andra förhöret heller.

Fullt möjligt att det faktiskt gått rätt till. Men ifall hon själv påstår idag att det inte stämmer så skulle jag välja att tro henne. Personligen har jag varit med om förhör där jag både läst igenom, och signerat att det stämmer, för att sen i domstol är det nånting helt annat som kommer upp. Så tilliten till både stat och polis är lägre än vanliga "svenssons" för mig.
Citera
2020-10-23, 12:56
Medlem
Moruroas avatar
Övberg hörde bankande som från en slägga hela 45 minuter innan slagsidan. Om låsen till bogvisiret gått sönder och visiret suttit kvar i gångjärnen kan visiret ha lyfts när skeppet gått ner i en våg. När skeppet lyfter stängs visiret men vatten kan bli kvar i utrymmet mellan visiret och bogporten. Om det utrymmet är vattenfyllt kan det hela tiden läcka in till bildäck – i 45 minuter.

Citat:
Vid 23-tiden svensk tid gick han och lade sig för att läsa. Det dröjde dock ett tag innan han kunde somna. Överberg vaknade lite senare av hamrande ljud i skrovet, som om metall slog mot metall. Han jämför ljudet med hur det låter när en slägga slås mot metall. Efter att ha hört detta ljud i ca 15 min. tillkom starka hydraulikljud som verkade komma från fören. Detta ljud var välbekant för Övberg eftersom han tidigare arbetat som mekaniker. Han uppgav att ett sådant hydraulikljud uppstår när man fäller respektive öppnar bogporten. Han associerade direkt till nämnda port när han hörde ljudet. Han kan inte med säkerhet säga att det var exakt ett sådant ljud, men det var väldigt likt ett sådant. Det hamrande ljudet pågick alltjämt och Övberg uppskattar att de båda olika ljuden pågick under ytterligare ca 15 min fram till ca kl 23.45 svensk tid. Båten hade i detta läge ingen slagsida.

Det kan bli en hel del vatten på bildäck även med bogport och visir kvar. Sedan behövs det inte så mycket för att få slagsidan. Detta sker strax efter tolv vid den stora smällen.

Citat:
Strax efter kl 24.00 svensk tid hörde Övberg en kraftig smäll och krasch varvid skrovet riste till. Det var ett starkt metalliskt ljud. Smällen var så våldsam att Övberg liknar den vid en kraftig grundstötning. Han blev än mer uppmärksam då han inte kände igen detta ljud och inte kunde lokalisera det. Ungefär en halv minut till två minuter senare hörde han ytterligare en smäll som var ännu kraftigare och som medförde att båten reste sig i fören så att Övberg kastades bakåt mot hyttväggen.
Nu begrep han att någonting allvarligt hade hänt. Han klädde sig snabbt och lämnade hytten för att sedan springa uppför trappan. Han uppskattar att klockan då var ca 00.15 eller 00.20. Precis när han kommit ut i korridoren utanför hytten kände han att båten en kort stund gungade ner med aktern för att omedelbart därefter vrida sig och få slagsida mot styrbord.
http://lege.net/politiken.biz/vittnesmal.htm

Vad säger ni om det scenariot?
Senast redigerad av Moruroa 2020-10-23 kl. 12:59.
Citera
2020-10-23, 12:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
De vattentäta dörrarna på däck 1 var öppna när haveriet startar, men det finns ingen dörr mellan sauna/poolavd. och sektionen akterut. Mellan sektionerna 4 & 5 på däck 0’finns det en dörr, som kan varit öppen (jag inbillar mig att WT-dörrar där nere ör stängda, men vet inte) men det har mindre betydelse om hålet/sprickan ligger i skarven mellan dessa sektioner. Jag är tillbaka vid den uppfattningen efter foto-studien igår.

Sektion 4 innehållet väl konferensavdelningen. Är du säker på att det inte finns någon dörr från Sauna- och Poolavdening?

Björkman menar att det finns och att Silver Linde på sin rond kan ta spiraltrappan ned till Saunaavdelningen och sedan via en korridor till generatorrummet och via en stege upp till ECR.

http://heiwaco.com/swimmingpool1.htm
Citera
2020-10-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Fullt möjligt att det faktiskt gått rätt till. Men ifall hon själv påstår idag att det inte stämmer så skulle jag välja att tro henne. Personligen har jag varit med om förhör där jag både läst igenom, och signerat att det stämmer, för att sen i domstol är det nånting helt annat som kommer upp. Så tilliten till både stat och polis är lägre än vanliga "svenssons" för mig.
Artikeln i Expressen är låst.

Påstår hon att ursprungliga förhören inte stämmer eller ger hon 26 år efter händelsen en beskrivning som den idag ser ut i hennes minne (och dessutom hänvisar till "fiktiva" ljud i en biofilm..)?

Edit.
OT, men om du personligen upplever att du utsatts för förvanskade förhörsprotokoll tar jag för givet att du begärt ut inspelningarna samt att få se originalen du signerade och även gjort en anmälan
Senast redigerad av Prudent 2020-10-23 kl. 13:07.
Citera
2020-10-23, 13:16
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Nu förstår jag inte vad du menar, insnöad eller inte. Min poäng var att Siris tidsangivelse om 01:15 är alldeles för sent för en kollision som orsakar kraftig slagsida och resten av förloppet. Hur menar du?

Vad gäller svensk och estnisk tid så anger jag bara estnisk/finsk tid, allt annat är i så fall av misstag.

Här har du svart på vitt vad jag menade i denna diskussion:

"Övberg kastades bakåt mot hyttväggen.
Nu begrep han att någonting allvarligt hade hänt. Han klädde sig snabbt och lämnade hytten för att sedan springa uppför trappan. Han uppskattar att klockan då var ca 00.15 eller 00.20."

Detta stämmer på pricken överens på Siris tidsangivelse, villkorat att hennes klocka går enligt estnisk tid medans Övbergs går enligt svensk. Vilket iaf jag anser är en fullt rimlig förutsättning.
Citera
2020-10-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Artikeln i Expressen är låst.

Påstår hon att ursprungliga förhören inte stämmer eller ger hon 26 år efter händelsen en beskrivning som den idag ser ut i hennes minne (och dessutom hänvisar till "fiktiva" ljud i en biofilm..)?

Edit.
OT, men om du personligen upplever att du utsatts för förvanskade förhörsprotokoll tar jag för givet att du begärt ut inspelningarna samt att få se originalen du signerade och även gjort en anmälan

Det antyddes att det hon säger idag inte matchar mot det hon sagt förr. Så jag tog upp i allmänhet att det som står nerskrivet efter förhör inte behöver va 100% sanning

OT, jag avbröt den som läste upp förhöret och sa att det där är lögn och ett efterfabrikat. Blev lite tyst och obekvämt runtom. Men man accepterade det jag "rättade" till
Senast redigerad av catzizfantazticz 2020-10-23 kl. 14:21.
Citera
2020-10-23, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Övberg hörde bankande som från en slägga hela 45 minuter innan slagsidan. Om låsen till bogvisiret gått sönder och visiret suttit kvar i gångjärnen kan visiret ha lyfts när skeppet gått ner i en våg. När skeppet lyfter stängs visiret men vatten kan bli kvar i utrymmet mellan visiret och bogporten. Om det utrymmet är vattenfyllt kan det hela tiden läcka in till bildäck – i 45 minuter.

Det kan bli en hel del vatten på bildäck även med bogport och visir kvar. Sedan behövs det inte så mycket för att få slagsidan. Detta sker strax efter tolv vid den stora smällen.

http://lege.net/politiken.biz/vittnesmal.htm

Vad säger ni om det scenariot?
Helt osannolikt. När en våg (våghöjd 4m , då) träffade ett bogvisir som var olåst=i nederkant, så trycktes detta fast mot omgivande struktur.
Det öppnades inte.
Fantasierna från svenska landkrabbor tar då aldrig slut. Skäms dom - någonsin?!
Citera
2020-10-23, 15:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Mmm. Om man tar rejält med folie så kan man kanske intala sig att polisen redan i förhör dagen efter olyckan har ett manus som de följer när de nedtecknar hennes uppgifter.

Eller, så antar man att hin faktiskt berättar de som står i förhörsprotokollet; uppgifter som stämmer väl med vad andra berättar.

Den dominerande bilden är att det hörs höga smällar en liten tid före 01.02, tiden för Den stora överhalningen.

Om Yasmine W: s vittnesmål avviker från det och tonar ned ljuden, så stämmer det snarast illa med vad andra berättar.

Om så här många vittnen är missnöjda med hur deras berättelser upptagits och tagits till vara ligger det sannolikt mycket i det: https://www.factgroup.nu/art/bp990205/
Citera
2020-10-23, 15:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Sektion 4 innehållet väl konferensavdelningen. Är du säker på att det inte finns någon dörr från Sauna- och Poolavdening?

Björkman menar att det finns och att Silver Linde på sin rond kan ta spiraltrappan ned till Saunaavdelningen och sedan via en korridor till generatorrummet och via en stege upp till ECR.

http://heiwaco.com/swimmingpool1.htm
Konf-delen och bastudelen har ju ett zig-zag-skott akterut, så det blir flera avdelningar.

Det finns kanske en skeppskonstruktör i tråden som kan tolka ritningar bättre, men alla WT-dörrar jag kan se är utmärkta med cirklar. Ingen sådan finns i skottet i fråga. Sedan kan man fråga sig varför poolområdet skulle ha en öppen WT-dörr till ’sewage processing room’... :-)

Heiwas påstådda kunskaper om Estonia skall tas med mycket salt. Han förklarade bestämt att ventilationstrummor till utrymmen under bildäck inte fanns för så konstruerade man minsann inte fartyg. När jag visade honom ritningarna försökte han hävda att de inte var riktiga, sedan var han tyst.
Citera
2020-10-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Det antyddes att det hon säger idag inte matchar mot det hon sagt förr.
Det är ju stor skillnad på om artikelförfattaren antyder att det hon säger inte matchar mot det hon sagt förr eller om hon själv antyder att det inte matchar.
Artikeln är låst så klistra gärna in texten.

Eftersom hon liknar ljudet hon hörde för 26 år sedan med det "fiktiva" ljudet från en biofilm när ett fartyg byggt av gjutjärn i ca 20 knops fart gör en glidande kollision med ett isberg så är det uppenbart att hennes minnesbild av ljuden kan ha förändrats med åren.
Vidare framgår det att Yasmina deltagit i möten där man diskuterat och jämfört varandras upplevelser för att nå en sammanvägd sammstämmighet, vilket iofs är bra, men det betyder ju också att en personlig minnesbild kommer blandas med andra personers minnesbild

Det har varit mycket starka känslor, och många fördjupande och
klarläggande diskussioner
om vad som verkligen hände där ute på
Östersjön den tragiska natten till den 28 september 1994.
Många detaljer och skeenden har nu för många av oss äntligen kunnat bli
bekräftade, genom att vi tillsammans kunnat sammanväga både de egna och
andras upplevelser
https://www.factgroup.nu/art/bp990205/

Jag tycker inte Yasminas annorlunda beskrivning idag behöver betyda att hennes ursprungliga vittnesmål kan vara förfalskade.

Citat:
Så jag tog upp i allmänhet att det som står nerskrivet efter förhör inte behöver va 100% sanning
Absolut är det så att vid konceptförhör (den som tar upp vittnesmålet sammanfattar vad som sägs) finns risken att mottagarens tolkning påverkar innehållet och därav skall den som vittnar läsa igenom och godkänna det som skrivits. Vid dialogförhör (transkription av inspelning och inget krav på granskning av uppgiftslämnaren) finns istället risk för att den som gör transkriptionen (sekreterare) förfalskar vad som sägs.

Citat:
OT, jag avbröt den som läste upp förhöret och sa att det där är lögn och ett efterfabrikat. Blev lite tyst och obekvämt runtom. Men man accepterade det jag "rättade" till
OT, vet inte om dina uppgifter dokumenterats som konceptförhör (sammanfattning) eller dialogförhör (transkription av inspelning) samt om du såg att utskriften i förundersökningsprotokollet inte var samma utskrift som du tidigare signerat och godkänt eller om det var åklagarens/advokatens muntliga återberättande av förhöret du ifrågasatte, men jag förutsätter som sagt att du anmälde om du ansåg att ditt förhör förfalskats efter att du signerat och godkänt det.
Avslutar OT-diskussionen här.
Citera
2020-10-23, 16:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Konf-delen och bastudelen har ju ett zig-zag-skott akterut, så det blir flera avdelningar.

Det finns kanske en skeppskonstruktör i tråden som kan tolka ritningar bättre, men alla WT-dörrar jag kan se är utmärkta med cirklar. Ingen sådan finns i skottet i fråga. Sedan kan man fråga sig varför poolområdet skulle ha en öppen WT-dörr till ’sewage processing room’... :-)

Heiwa påstådda kunskaper om Estonia skall tas med mycket salt. Han förklarade bestämt att ventilationstrummor till utrymmen under bildäck inte fanns för så konstruerade man minsann inte fartyg. När jag visade honom ritningarna försökte han hävda att de inte var riktiga, sedan var han tyst.

Det fetmarkerade. Det är väl därför att i avdelningen 4 på babordssidan om avloppstankarna och vägg i vägg med dessa ligger det ett konferenssrum?

Är Zig-zag skottet tänkt att vara som ett vanligt skott?

Alltså, finns det en läcka som gör att det kommer vatten utifrån in i avloppstankarna, så kan det översvämma konferens och saunaavdelningarna på däck 0, vilket skulle förklara Carl Överbergs observation. Han är enligt min mening ett mycket trovärdigt och detaljerat vittne som var uppmärksam på hela förloppet och väl bekant med fartyget.

Om svanhalsarna verkligen går från konferensen till korridoren på däck 1, så räcker det också då med att avdelningen 4 med konferens och avloppstankar är helt vattenfyllda och att de vattentäta dörrarna är stängda för att handklappande kunna se vatten komma under tryck därifrån.

För att kunna bortse från Övbergs observationer måste vi helt ogiltigförklara hans detaljerade vittnesmål och jag ser inga direkta skäl till det, även om det inte gavs direkt. En detalj som svanhalsarna låter inte som något som man bara hittar på.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-10-23 kl. 16:41.
Citera
2020-10-23, 17:05
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Känns inte rätt .Kan vara mer Komplicerat .jag har inte vetskap om hur fartyget låg eller rörde sig
antag hålet leder in till bildäck
antag fartyget rör sig i rotation endast kring en axel vinkelrätt mot fartyget
Hålet sitter ganska långt fram
När fören åker ner kan vatten rinna in det kommer i det läget att fördela sig längs hela fartygets bredd ( beror ev på hur det är byggt )
När sedan fören åker upp far vattnet med större sannolikhet rakt bakåt hellre än ut genom det hålet det nyss kom in .
Det kan då med tiden bli en ansamling akteröver som tyger ner aktern så att inträngande vatten rinner direkt ner dit. Hålet ligger då i det tänkta fallet ( kan göra ) så att vatten rinner in men aldrig ut
Tänk står lodrätt i vattnet och guppar som ett flöte på Korkamete Ena stunden med sprickan över vatten linjen ..Inget vatten rinner ut ... eller in //// sedan ner vatten in som genast rinner till aktern

Antag nu ytterligare att Bildäck ligger inte i ett horisontalplan utan rörelse finns också längs en längdaxel
lutar det åt styrbord där det trängde in .. Så är det en möjlighet att det rinner ut igen men inte säkert
Lutar det åt barbord sämre möjligheter rinna ut vid lyftning av fören
Sjön kom om jag minns rätt snett från Barbord så rotation kring båda axlarna borde finnas.
Vidare kan ev vattnet direkt efter ingång i fartyget rinna neråt .Under bildäck beroende på skadan och hamnar då längre ner under vattenlinjen och rinner då inte alls ut fler gånger

Det lutade åt styrbord, så vatten bör (i det här rent hypotetiska fallet) ha runnit ut. Hålet är ju längst ned på väggen, närmast durken.

Men enig i att det skulle vara ett nettoinflöde. Detta skulle dock bromsa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in