2020-10-23, 10:28
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen

Nej, allt skulle absolut inte rinna ut, men det skulle vara en faktor som gör förloppet långsammare. En öppen bogramp som skopar in vatten framifrån är något helt annat....
Sant, och både och så skulle skeppet sjunka närmast overkligt fort.

Undrar hur länge det kommer att ta nu innan det händer något om det ens gör det. Jag, som foliehatt, tänker lite att OM det förekommit fuffens så kommer de att göra allt för att fortsätta dölja det.

Jag tror att det var Farbror Barbro som frågade om vi hattar skulle godta en ny utredning med samma resultat och jag vet faktiskt inte. Risken är att det skulle bli en rejäl "Skandiaman" där också.

Tack för sansad debatt och ha en bra helg!
Citera
2020-10-23, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Grymt! Vilken guldgruva.

Den som är intresserad kan nu jämföra Yasminas undertecknade vittnesutsagor från 1994-09-29 och 1994-10-04 med vad hon säger till Expressen idag 26 år senare. Om det skedde en kollision i samma hyttavdelning där hon och Daniel bodde så är det ganska märkligt att hon inte säger något om det på 3 1/2 sidor + 4 sidor. Det är också att notera att ”ett skrapande ljud” ”av något stort och tungt som gled från en sida till en annan” (941004) har förvandlats till ”ett skarpt metalliskt ljud” som Titanic-filmen påminner henne om.

Innan några av er kastar er över tangentbord och skriver svordomar över hur jag vågar ifrågasätta uppgifter från en överlevande: jag påstår inte att Yasmina ljuger i intervjun med Expressen. Jag påstår däremot att det är uppenbart att hennes minnesbild av vad som hände för 26 år sedan inte är korrekt. Och det är så vi människor fungerar, vi har ingen inspelningsfunktion för gamla händelser utan vi skapar ett sammanhang med intryck från det som faktiskt hände, men också allt vi upplevt sedan dess.

https://web.archive.org/web/20040119064351/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.296.htm
https://web.archive.org/web/20040329213130/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.297.htm
https://www.expressen.se/nyheter/yasmina-overlevde-jag-horde-skarpt-metalliskt-ljud/

Eller så är det snarare att man inte skrivit ner det hon faktiskt säger. Vore inte första gången ett förhör blivit förvanskat av polis/utredare.

Utredare: Så nu är vi klar, vill du läsa igenom och godkänna? Det behövs egentligen inte, det står precis det du sagt redan

Vittne/offer: Ok, nä det behövs inte. Jag är ganska trött och omtumlad efter allt detta. Mycket hemska minnen som kommer tillbaka och helst önskar jag att jag aldrig var med på båten.

Genast så är det öppet fält att spela bollen hur man vill sen
Citera
2020-10-23, 10:50
Medlem
Giant Squids avatar
Dagar av film försvann från den mkt, kostsamma övertäckningshistorien med att bygga stenvallar, och fylla på metervis med sand och stenbumlingar. En övertäckning som senare aldrig helt blev utav och det var aldrig tanken heller. Någon slutgiltlig plan för hur det skulle avslutas fanns aldrig viket gör hela upphandlingen till ett av marinhistoriens mest märkliga beslut genom tiderna.

En sammanfattning utav de viktigaste delarna från bottenundersökningen fanns på ett eller flera videokasetter som slarvats bort personligen utav Sjösäkerhetsdirektören Johan Fransson. -Jag tog med dom till ett möte med firman som skulle stå för övertäckningsjobbet sen försvann filmerna.
Det är en skandal som Fransson kommer undan extremt lindrigt med. All dokumentation ska diarieföras så fort man rör vid den eller flyttar den någonstans. Här har ju uppenbarligen oreparerbar oaksamhet försigått och Fransson borde ha åtalats och kölhalats för det.
Det finns gott om material för att göra en dokumentär om övertäcknings mörkläggningen, det är ett kapitel för sig som man sällan läser så myclet om gällande Estoniahaveriet. Men det har väl inte lyfts fram tack vare de andra fadäserna med en ofullständig rapport om sjunkförloppet och annat myglande.
Citera
2020-10-23, 11:05
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Sant, och både och så skulle skeppet sjunka närmast overkligt fort.

Undrar hur länge det kommer att ta nu innan det händer något om det ens gör det. Jag, som foliehatt, tänker lite att OM det förekommit fuffens så kommer de att göra allt för att fortsätta dölja det.

Jag tror att det var Farbror Barbro som frågade om vi hattar skulle godta en ny utredning med samma resultat och jag vet faktiskt inte. Risken är att det skulle bli en rejäl "Skandiaman" där också.

Tack för sansad debatt och ha en bra helg!

Instämmer helt i att en kompletterande utredning, inkl ett kartlagt vrak är på sin plats. Estonia är ett nationellt trauma och måste få ett ordentligt avslut.

Tack själv!
Citera
2020-10-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Du glömmer Arkimedes princip, och att bogvisiret snarare är format som en "båt", än som en solid järnklump. https://twitter.com/ChrisMullin42/status/1316728353387352066

Nej visiret har inte flytförmåga. Arkimedes princip är att om massan av det undanträngda vattnet från kroppen är större än kroppens vikt så flyter det förenklat.

Detta bogvisir är till att börja med inte stabilt i vattnet i någon sorts skålform.

För det andra föll det ju i vattnet där det gick hög sjö och har ju knappast landat med ”spetsen” nedåt i perfekt läge för att skapa flytkraft ens om sådan funnits

För det tredje är det för tungt givet dess geometri för att flyta.

Detta var ju också belagt även om jag inte orkar leta fram länken nu.

Tanken att visiret kan ligga och guppa under ytan och långsamt flyta bort längs med båten är befängd.

Med det inte sagt att vittnet inte kan ha sett ett avblåst soltak eller whatever.
Citera
2020-10-23, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Det är lättare att ge en intuitiv förklaring om man visar fysiskt, men ska försöka i text:
För den övre delen av hålet, vid bildäck blir det så att när båten dyker ned i en våg, så att vattenytan på havet ligger över eventuellt vatten på bildäck, blir vattentrycket utanför skrovet högre än inuti. Vatten kommer då in.

När fartyget sedan, på grund av den ökade lyftkraften som uppkommer av att det gått ned djupare, trycks uppåt igen kommer hålet över vattenytan. Vattentrycket ombord är då högre än utanför (som är luft) och vattnet rinner ut. Fartyget hade ju slagsida åt styrbord, så vattnet hade ansamlats åt den sidan och kunnat rinna ut.

Till del blir det självreglerande - ju större vattensamling på bildäck, desto större vattentryck jmf utsidan när fartyget reser sig, desto snabbare rinner det ut.

Blir det mer tydligt så?

Nederdelen av hålet rinner det bara in vatten igenom, genom överdelen både in och ut.

Edit: och för sjunkförloppet är vatten på bildäck en direkt avgörande faktor, därav fokus på det.

Känns inte rätt .Kan vara mer Komplicerat .jag har inte vetskap om hur fartyget låg eller rörde sig
antag hålet leder in till bildäck
antag fartyget rör sig i rotation endast kring en axel vinkelrätt mot fartyget
Hålet sitter ganska långt fram
När fören åker ner kan vatten rinna in det kommer i det läget att fördela sig längs hela fartygets bredd ( beror ev på hur det är byggt )
När sedan fören åker upp far vattnet med större sannolikhet rakt bakåt hellre än ut genom det hålet det nyss kom in .
Det kan då med tiden bli en ansamling akteröver som tyger ner aktern så att inträngande vatten rinner direkt ner dit. Hålet ligger då i det tänkta fallet ( kan göra ) så att vatten rinner in men aldrig ut
Tänk står lodrätt i vattnet och guppar som ett flöte på Korkamete Ena stunden med sprickan över vatten linjen ..Inget vatten rinner ut ... eller in //// sedan ner vatten in som genast rinner till aktern

Antag nu ytterligare att Bildäck ligger inte i ett horisontalplan utan rörelse finns också längs en längdaxel
lutar det åt styrbord där det trängde in .. Så är det en möjlighet att det rinner ut igen men inte säkert
Lutar det åt barbord sämre möjligheter rinna ut vid lyftning av fören
Sjön kom om jag minns rätt snett från Barbord så rotation kring båda axlarna borde finnas.
Vidare kan ev vattnet direkt efter ingång i fartyget rinna neråt .Under bildäck beroende på skadan och hamnar då längre ner under vattenlinjen och rinner då inte alls ut fler gånger
Citera
2020-10-23, 12:02
Medlem
Mr.Swedens avatar
En avgörande fråga kan låta så här. Hur mycket vatten rann egentligen ur hålet på styrbordssidan när båten lyftes upp av nästa våg och krängde till mot babord? Frågan är berättigad eftersom hon redan hade kraftig slagsida styrbord och i själva verket kanske inte nådde mer än i vågrätt läge. Det skulle i princip betyda att det skapades en pumpfunktion där mer havsvatten successivt pumpades ombord för varje cykel.
Citera
2020-10-23, 12:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Eller så är det snarare att man inte skrivit ner det hon faktiskt säger. Vore inte första gången ett förhör blivit förvanskat av polis/utredare.

Utredare: Så nu är vi klar, vill du läsa igenom och godkänna? Det behövs egentligen inte, det står precis det du sagt redan

Vittne/offer: Ok, nä det behövs inte. Jag är ganska trött och omtumlad efter allt detta. Mycket hemska minnen som kommer tillbaka och helst önskar jag att jag aldrig var med på båten.

Mmm. Om man tar rejält med folie så kan man kanske intala sig att polisen redan i förhör dagen efter olyckan har ett manus som de följer när de nedtecknar hennes uppgifter.

Eller, så antar man att hin faktiskt berättar de som står i förhörsprotokollet; uppgifter som stämmer väl med vad andra berättar.
Citera
2020-10-23, 12:24
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Mmm. Om man tar rejält med folie så kan man kanske intala sig att polisen redan i förhör dagen efter olyckan har ett manus som de följer när de nedtecknar hennes uppgifter.

Eller, så antar man att hin faktiskt berättar de som står i förhörsprotokollet; uppgifter som stämmer väl med vad andra berättar.

Man verkar i vart fall inte ha varit så intresserade av vad vittnena upplevt:

Citat:
Övberg uttryckte att polisförhören varit alldeles för ytliga och att polisen inte verkade hysa något egentligt intresse för det som verkligen hände. Ingen från polisen eller senare från haverikommissionen har frågat Carl Övberg närmare om hans iakttagelser av vatten på däck 1. Tvärtom har ordf. i svenska haverikommissionen Olof Forssberg nekat kommisssionens marinpsykolog Bengt Schager att förhöra de överlevande vittnena. Forssberg ansåg att det räckte med polisförhöret.

http://lege.net/politiken.biz/vittnesmal.htm
Citera
2020-10-23, 12:26
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Så om hålet, rent teoretiskt, sitter mitt i en våning ovanför en vattenlinje i lugn sjö så hänger vattnet och skvalpar i luften där och rinner ut igen? Och om det finns trappor, schakt och dylikt så stannar det där ändå? OK, jag går bara på sunt förnuft, sant, men det kanske finns någon vetenskaplig formel jag inte har koll på?

I övrigt är jag nog kanske med med dig i sak.

Ta en balja med handtag. Fyll den med vatten. Stick ned handen och skvalpa ivrigt fram och tillbaka i vattnet tills vattnet börjar skvimpa över - inte i luften asså. Ta sedan tag i dina bägge handtag. Skaka hela baljan från sida till sida ett lämpligt antal gånger i rask takt. Titta sedan i baljan. Hur mycket vatten ville stanna kvar? Rann det uppåt?
Senast redigerad av Starback 2020-10-23 kl. 12:56.
Citera
2020-10-23, 12:29
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ta en balja med handtag. Stick ned handen och skvalpa ivrigt fram och tillbaka i vattnet tills vattnet börjar skvimpa över - inte i luften asså. Ta sedan tag i dina bägge handtag. Skaka hela baljan kraftigt från sida till sida ett lämpligt antal gånger i rask takt. Titta sedan i baljan. Hur mycket vatten ville stanna kvar?
Ta samma balja och gör ett hål i cirka 20 centimeter från botten. Stick ner denna, initialt tomma, balja ett par gånger i vatten så att hålet hamnar under ytan och ta sedan upp den. Har du vatten i botten eller inte?
Citera
2020-10-23, 12:42
Medlem
Citat:
Grymt! Vilken guldgruva.

Den som är intresserad kan nu jämföra Yasminas undertecknade vittnesutsagor från 1994-09-29 och 1994-10-04 med vad hon säger till Expressen idag 26 år senare. Om det skedde en kollision i samma hyttavdelning där hon och Daniel bodde så är det ganska märkligt att hon inte säger något om det på 3 1/2 sidor + 4 sidor. Det är också att notera att ”ett skrapande ljud” ”av något stort och tungt som gled från en sida till en annan” (941004) har förvandlats till ”ett skarpt metalliskt ljud” som Titanic-filmen påminner henne om.

Innan några av er kastar er över tangentbord och skriver svordomar över hur jag vågar ifrågasätta uppgifter från en överlevande: jag påstår inte att Yasmina ljuger i intervjun med Expressen. Jag påstår däremot att det är uppenbart att hennes minnesbild av vad som hände för 26 år sedan inte är korrekt. Och det är så vi människor fungerar, vi har ingen inspelningsfunktion för gamla händelser utan vi skapar ett sammanhang med intryck från det som faktiskt hände, men också allt vi upplevt sedan dess.

https://web.archive.org/web/20040119064351/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.296.htm
https://web.archive.org/web/20040329213130/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.297.htm
https://www.expressen.se/nyheter/yasmina-overlevde-jag-horde-skarpt-metalliskt-ljud/

Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz

Citat:

Förhöret den 29/9 har Yasmina signerat och godkänt varje enskilt ark - "Uppläst, givet för granskning och godkänt", samt slutsignerat förhöret med - "Genomläst och godkänt".
Förhöret den 4/10 erbjuds hon att lyssna på inspelningen, men avböjer.

Eftersom första förhöret granskats och godkänts av Yasmina och båda förhören visar samstämmiga uppgifter så finns det inget som tyder förvanskning av vad hon sagt i andra förhöret heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in