Citat:
Ursprungligen postat av
catzizfantazticz
Det antyddes att det hon säger idag inte matchar mot det hon sagt förr.
Det är ju stor skillnad på om artikelförfattaren antyder att det hon säger inte matchar mot det hon sagt förr eller om hon själv antyder att det inte matchar.
Artikeln är låst så klistra gärna in texten.
Eftersom hon liknar ljudet hon hörde för 26 år sedan med det "fiktiva" ljudet från en biofilm när ett fartyg byggt av gjutjärn i ca 20 knops fart gör en glidande kollision med ett isberg så är det uppenbart att hennes minnesbild av ljuden kan ha förändrats med åren.
Vidare framgår det att Yasmina deltagit i möten där man diskuterat och jämfört varandras upplevelser för att nå en sammanvägd sammstämmighet, vilket iofs är bra, men det betyder ju också att en personlig minnesbild kommer blandas med andra personers minnesbild
Det har varit mycket starka känslor, och många fördjupande och
klarläggande diskussioner om vad som verkligen hände där ute på
Östersjön den tragiska natten till den 28 september 1994.
Många detaljer och skeenden har nu för många av oss äntligen kunnat bli
bekräftade, genom att vi tillsammans kunnat sammanväga både de egna och
andras upplevelser
https://www.factgroup.nu/art/bp990205/
Jag tycker inte Yasminas annorlunda beskrivning idag behöver betyda att hennes ursprungliga vittnesmål kan vara förfalskade.
Citat:
Så jag tog upp i allmänhet att det som står nerskrivet efter förhör inte behöver va 100% sanning
Absolut är det så att vid konceptförhör (den som tar upp vittnesmålet sammanfattar vad som sägs) finns risken att mottagarens tolkning påverkar innehållet och därav skall den som vittnar läsa igenom och godkänna det som skrivits. Vid dialogförhör (transkription av inspelning och inget krav på granskning av uppgiftslämnaren) finns istället risk för att den som gör transkriptionen (sekreterare) förfalskar vad som sägs.
Citat:
OT, jag avbröt den som läste upp förhöret och sa att det där är lögn och ett efterfabrikat. Blev lite tyst och obekvämt runtom. Men man accepterade det jag "rättade" till
OT, vet inte om dina uppgifter dokumenterats som konceptförhör (sammanfattning) eller dialogförhör (transkription av inspelning) samt om du såg att utskriften i förundersökningsprotokollet inte var samma utskrift som du tidigare signerat och godkänt eller om det var åklagarens/advokatens muntliga återberättande av förhöret du ifrågasatte, men jag förutsätter som sagt att du anmälde om du ansåg att ditt förhör förfalskats efter att du signerat och godkänt det.
Avslutar OT-diskussionen här.