2020-10-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejets
Och hur klassificerar man en person? Är man klassad som farligare om man skjuter poliser än om man styckar barn?
Jag pratar om att omvandla livstid till tidsbestämt. Det är ju inte aktuellt med Tishko.
Citera
2020-10-23, 12:08
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Och hur klassificerar man en person? Är man klassad som farligare om man skjuter poliser än om man styckar barn?

Givetvis. Lars Widerström sitter på ju livstid för att han täppte till käften på en snut för gott, och det var ändå i stridens hetta, så att säga.

Och dumsvenssons tycker att jag är en idiot när jag påpekar att samhället är en charad.
Citera
2020-10-23, 12:09
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Princessmarre
Det beror på när de i så fall hittar kroppen. Om den hittas innan hovrättens dom vinner laga kraft finn möjligheten till det på en gång men om den hittas senare måste de i så fall ansöka om resning av målet.

https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/om-handlaggningen/resning/

Även om kroppen hittas beror det också på vad resultatet av den rättsmedicinska undersökningen skulle visa. Det skulle bara beviljas då domen som redan vunnit laga kraft sannolikt skulle ändras, dvs. att påföljden troligtvis skulle bli något annat än 18 år.

Men om Tischko erkänner allt? Berättar var kroppen finns?
Kan rättegången göras om då, eller HD ta upp fallet?
Citera
2020-10-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Jag står på mig.. Livstid är inte livstid..det är precis som du säger.. inget tidsbestämt straff..
livstid finns i usa och så klart i andra länder, men i sverige är livstid bara ett namn på ett icke bestämt straff.. i min värld skall LIVSTID för att vara livstid ha utgången att man ALDRIG kommer ut levande..
och du förstår nog säkert vad jag menar med.
I snitt sitter en livstidsdömd i fängelse i 16 år; det innebär att straffet tidsbestämdes till 25 år och att den intagne sedan blev villkorligt frigiven efter praxis att den hade suttit av 2/3 av sin strafftid.[1]
. så nu är detta för mig slutdiskuterat ..livstid är inte livstid..!
Jackie Arklöv?
Citera
2020-10-23, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag pratar om att omvandla livstid till tidsbestämt. Det är ju inte aktuellt med Tishko.
Nej, ursäkta för min OT. Jag var mer intresserad av hur man klassar en person. Hade han fått livstid finns väl chansen att han inte fått tidsbestämt till 20 år?
Citera
2020-10-23, 12:11
Medlem
Citat:
Jag står på mig.. Livstid är inte livstid..det är precis som du säger.. inget tidsbestämt straff..
livstid finns i usa och så klart i andra länder, men i sverige är livstid bara ett namn på ett icke bestämt straff.. i min värld skall LIVSTID för att vara livstid ha utgången att man ALDRIG kommer ut levande..
I snitt sitter en livstidsdömd i fängelse i 16 år; det innebär att straffet tidsbestämdes till 25 år och att den intagne sedan blev villkorligt frigiven efter praxis att den hade suttit av 2/3 av sin strafftid.[1]

Håller helt till 100% med dig!

Fy fan va tragiskt att den lilla tjejens liv inte var mer värd än ynka 12år bakom galler...... På det kommer han säkert få gå ut på rehabilitering/utbildning/återanpassning i ca 1år och fotboja i 6mån.. så han är sitter 10år typ. För att ha mördad, styckat och gömt kroppen så föräldrarna inte ens kan begrava dottern.

Nej nu blev höst depressionen ännu tyngre.
Citera
2020-10-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja detta boorde väl gå att ange som skäl.
Vi pratar om mord på ett barn.
Grov och utdragen misshandel.
” Utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar
för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de
uppkommit före döden.”

Absolut jag håller med dig men så som lagstiftningen ser ut så är det tyvärr inte lika enkelt som man ibland önskar.

Att hon utsatts för våld innan döden visar tyvärr fortfarande inte vad som varit det dödliga slaget/våldet. Människor kan överleva otroligt mycket våld, om än med betydligt allvarliga kvarstående skador. Och eftersom de inte kan fastställa dödsorsaken så kan de inte enligt lagens mening bevisa att det förelegat så synnerligen försvårande omständigheter som krävs för att det ska gå att döma till livstid.
Citera
2020-10-23, 12:13
Avstängd
Citat:

Det har ingen betydelse. Livstid i Sverige är livstid. Det är inte tidsbestämt, per definition. Det finns de som sitter av över 30 år i fängelse och de finns de som sitter 18 år av ett livstidsstraff. Just eftersom ett livstidsstraff inte är tidsbestämt förrän du godkänts av Örebro tingsrätt för att få ett tidsomvandlat straff.

Och ja, det är dumt. Men så ligger det till. Jag förstår hur du menar ja.
Citera
2020-10-23, 12:15
Medlem
SnilleFixs avatar
Ingen utvisning när han kommer ut? Varför ändra dom till 18 år istället? Sverige har så jävla klena lagar. Ett hån till Wilmas föräldrar.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Otillfredsställande. Du har inte ens förstått det.

Vad precis är det du menar att jag har fel i då? Så kan jag utveckla det.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, ursäkta för min OT. Jag var mer intresserad av hur man klassar en person. Hade han fått livstid finns väl chansen att han inte fått tidsbestämt till 20 år?
Svårt att veta. Det beror väl på hur han skött sig under tiden. Vi pratar då efter 10-15 år. Din fråga känns omöjlig att besvara, eftersom vi talar om individer.
Citera
2020-10-23, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Ingen utvisning när han kommer ut? Varför ändra dom till 18 år istället? Sverige har så jävla klena lagar. Ett hån till Wilmas föräldrar.
Han är svensk medborgare. Går inte att utvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in