2020-10-23, 11:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
https://www.aklagare.se/ordlista/l/livstidsstraff/
läs där.. livstid är INTE livstid..

Vad är det du inte förstår med hur lagen fungerar? Livstid är livstid tills dess att du får ett straff tidsomvandlat. Begriper du det, ja eller nej?
Citera
2020-10-23, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejets
Stämmer detta verkligen? Varför ansökte Jackie Arklöv om tidsbestämt i september då? Han har väl suttit 20 år redan. Eller är det skillnad på livstid och livstid?
Japp. Det är skillnad. Man ser bl a på hur farlig personen anses vara.. Livstidsstraff ger utrymme att låta straffet bli väldigt långt eller kortare.
Citera
2020-10-23, 11:57
Medlem
Nukommerhons avatar
Försvarsadvokaten/ombud får 199.633 kr för ersättning.
Wilmas mamma får 60.000 i skadestånd.

Hur skevt??!!
Citera
2020-10-23, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Varför kommer du med rena lögner? Hovrätten gör gällande att omständigheterna är mycket försvårande. Det hade absolut lett till livstid med den nya lydelsen.
Visst skulle det kunna bli livstid med nya lydelsen, men samtidigt hade risken även funnits att det INTE blev livstid med den nya lydelsen. Kolla mordet i Västerås. Minsta lilla förmildrande omständighet gjorde att aset fick tidsbestämt.

Vad som behövs är en lydelse som på riktigt tar bort tidsbestämda straff för mord. Åtminstone för de som är 18+.
Citera
2020-10-23, 11:58
Medlem
AN68s avatar
Kan det tas upp i HD om man skulle hitta resten av kroppen?
Citera
2020-10-23, 11:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
OM, jag menar OM, han nu skulle erkänna allt, berätta allt ... ändrar det på något?

Nix! Ingenting. Eftersom han ändå dömdes mot sitt nekande finns ingenting att göra. Ingenting kan göra att han får livstid.
Citera
2020-10-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
https://www.aklagare.se/ordlista/l/livstidsstraff/
läs där.. livstid är INTE livstid..

Jo, livstid är livstid, Det står ju till och med i länken..

Däremot kan man ansöka om att omvandla straffet FRÅN livstid till ett tidsbestämmt straff

Kalla det benådning om det gör det enklare att förstå

Men visst, livstid innebär nödvändigtvis att man sitter i fängelse resten av livet

Citat:
Ursprungligen postat av Ejets
Stämmer detta verkligen? Varför ansökte Jackie Arklöv om tidsbestämt i september då? Han har väl suttit 20 år redan. Eller är det skillnad på livstid och livstid?

Se svar ovanför
Citera
2020-10-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Hade du sagt samma sak om det var din dotter?

Kära paragrafryttare.

Så idiotisk paragrafryttare är jag, ja!
Citera
2020-10-23, 12:00
Medlem
Rammsbergs avatar
Han blir dömd för mord, styckar kroppen, ljuger i rätten och hovrätten tycker inte att det var tillräckligt för att döma till livstid. Sorgligt.

Jaha, då var den här helgen förstörd också.
Citera
2020-10-23, 12:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Princessmarre
. Det är extremt sällan HD meddelar prövningstillstånd och då i detta målet är en fråga om bevisvärdering är det inte säkert att de uppnår de krav som krävs för att de ska ta upp det till prövning.
54 kap. 10 § Rättegångsbalken
Prövningstillstånd får meddelas endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.

Om prövningstillstånd fordras i två eller flera likartade mål och Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd i ett av dem, får prövningstillstånd meddelas även i övriga mål

Ja detta boorde väl gå att ange som skäl.
Vi pratar om mord på ett barn.
Grov och utdragen misshandel.
” Utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar
för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de
uppkommit före döden.”
Senast redigerad av T34Panzer 2020-10-23 kl. 12:08.
Citera
2020-10-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AN68
Kan det tas upp i HD om man skulle hitta resten av kroppen?
Tveksamt. Skuldfrågan är ju fastställd med el utan Wilma.
Citera
2020-10-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Den villkorliga frigivningen kan man såklart ha synpunkter på. Så innan någon tar det jag säger som att jag försvarar den vill jag säga att jag nu bara förklarar.

VF har man för att misskötsamhet inne på anstalt ska kunna bestraffas med tid. Dvs det som inte är brottsligt (för då blir det nytt åtal) utan det som är misskötsamhet. Man kan såklart ha synpunkter på hur mycket den tiden ska vara.

Något som även går att göra då man har VF är att den som släpps ut med prövotid kan, och oftast blir, föremål för övervakning. Om man bara har straffet utan prövotid så kan man inte tilldela den frisläppte övervakning.

Jamen då så. Om jag fattat rätt att tid läggs på tid vid misskötsamhet lär det för T bli betydligt längre fängelsetillvaro än 12 år. Skönt att veta!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in