2020-10-23, 12:01
Medlem
Varför sänktes straffet? Lyckades psykopaten manipulera dem?
Citera
2020-10-23, 12:03
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Pratade med en plit om detta, hon hade jobbat som plit i 20 år, hon visste inte ett enda fall där någon fått längre straff.
Exakt det är så ovanligt att det bara är i teorin.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nukommerhon
Försvarsadvokaten/ombud får 199.633 kr för ersättning.
Wilmas mamma får 60.000 i skadestånd.

Hur skevt??!!

Det var bara för hovrätten också. Inte för tingsrätten vilket tillkommer.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nukommerhon
Försvarsadvokaten/ombud får 199.633 kr för ersättning.
Wilmas mamma får 60.000 i skadestånd.

Hur skevt??!!

Och våldtäkt ger minst 100000 i skadestånd, aldrig förstått hur det kan vara mindre för mord än våldtäkt.
Citera
2020-10-23, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Vad är det du inte förstår med hur lagen fungerar? Livstid är livstid tills dess att du får ett straff tidsomvandlat. Begriper du det, ja eller nej?
Jag står på mig.. Livstid är inte livstid..det är precis som du säger.. inget tidsbestämt straff..
livstid finns i usa och så klart i andra länder, men i sverige är livstid bara ett namn på ett icke bestämt straff.. i min värld skall LIVSTID för att vara livstid ha utgången att man ALDRIG kommer ut levande..
och du förstår nog säkert vad jag menar med.
I snitt sitter en livstidsdömd i fängelse i 16 år; det innebär att straffet tidsbestämdes till 25 år och att den intagne sedan blev villkorligt frigiven efter praxis att den hade suttit av 2/3 av sin strafftid.[1]
. så nu är detta för mig slutdiskuterat ..livstid är inte livstid..!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Japp. Det är skillnad. Man ser bl a på hur farlig personen anses vara.. Livstidsstraff ger utrymme att låta straffet bli väldigt långt eller kortare.
Och hur klassificerar man en person? Är man klassad som farligare om man skjuter poliser än om man styckar barn?
Citera
Avslutad
Vilken tur att det inte slutade med livstid, det hade ju inte gjort saken bättre.
Men var det inte så att Tishko Ahmed misstänkte att WA var otrogen, vilket borde ha föranlett förmildrande omständigheter, milare dom?
Citera
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Nej, det behöver jag inte. Du behöver förstå hur rättssystemet fungerar.

Otillfredsställande. Du har inte ens förstått det.
Citera
2020-10-23, 12:05
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Visst skulle det kunna bli livstid med nya lydelsen, men samtidigt hade risken även funnits att det INTE blev livstid med den nya lydelsen. Kolla mordet i Västerås. Minsta lilla förmildrande omständighet gjorde att aset fick tidsbestämt.

Vad som behövs är en lydelse som på riktigt tar bort tidsbestämda straff för mord. Åtminstone för de som är 18+.

Nej det hade lett till livstid enligt nuvarande tolkning. Vi får väl se vilken bedömning HD nu när de ska pröva nya lydelsen.

Här gör man som sagt gällande att omständigheterna var mycket försvårande, jag förstår inte varför du jämför det med ett ärende där man har bedömt att det finns förmildrande omständigheter.
Citera
2020-10-23, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AN68
Kan det tas upp i HD om man skulle hitta resten av kroppen?

Det beror på när de i så fall hittar kroppen. Om den hittas innan hovrättens dom vinner laga kraft finn möjligheten till det på en gång men om den hittas senare måste de i så fall ansöka om resning av målet.

https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/om-handlaggningen/resning/

Även om kroppen hittas beror det också på vad resultatet av den rättsmedicinska undersökningen skulle visa. Det skulle bara beviljas då domen som redan vunnit laga kraft sannolikt skulle ändras, dvs. att påföljden troligtvis skulle bli något annat än 18 år.
Citera
2020-10-23, 12:06
Medlem
fyllds avatar
Man kan förundras över vilka människor som sitter i Hovrätten som sänker straffet. GM borde istället utvisas och avrättas i sitt hemland. Tillsammans med sin inavlade störda familj.
Citera
2020-10-23, 12:06
Medlem
Och inget lastas mördaren med för hans vägran att uppge var kroppen finns. Hovrätten har ju dömt att han dödat Wilma. Det är ännu ett slag från hovrätten mot anhöriga som inte kan ge henne ett sista farväl.
Vilka råa, cyniska förfärliga personer det oftast sitter högt upp i juris. Och värre blir kreaturen ju högre upp det klättrar. Och de har alla sina tiotusen om och men på fikonspråk att ta till som försvar. Det allmänna rättsmedvetandet betyder ringa för dem i deras satans upphöjda bubbla.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-10-23 kl. 12:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in