2020-10-23, 08:33
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Finns det ny information eller inte?
Bra fråga men enligt information så ska ju utredare i Estland ha fått se fler hål som då ska ha framkommit efter sjunkningen men det är ju inget som allmänheten har fått se.
Citera
2020-10-23, 08:51
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Här:

https://www.youtube.com/watch?v=dl5ZE0oHwjU

Kan vi släppa detta med vattenlinje nu?

OCH om vatten kommer in i ett hål och sedan rinner nedåt ett par däck så hur tusan ska det kunna trotsa tyngdlagen och rinna uppåt och ut igen?

Så svårt kan väl inte detta vara att förstå?

Trevlig helg!

Ingenting rinner neråt i en kärra som med fart tar sej igenom havet i full storm. Snarare skvalpar det runt och fram och tillbaka. Inget bogvisir ger vika för grov sjö och/eller hård vind. Snarare ger det vika för ett hårt vattentryck inifrån bildäck och intilliggande nivåer/våningar. Det där med att bogvisiret ger vika för grov sjö - det är bara nys. Analysen av olyckan har gjorts i fel ordningsföljd - förmodligen för att trolla bort sanningen.
Citera
2020-10-23, 08:57
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ingenting rinner neråt i en kärra som med fart tar sej igenom havet i full storm. Snarare skvalpar det runt och fram och tillbaka. Inget bogvisir ger vika för grov sjö och/eller hård vind. Snarare ger det vika för ett hårt vattentryck inifrån bildäck och intilliggande nivåer/våningar. Det där med att bogvisiret ger vika för grov sjö - det är bara nys. Analysen av olyckan har gjorts i fel ordningsföljd - förmodligen för att trolla bort sanningen.
Så om hålet, rent teoretiskt, sitter mitt i en våning ovanför en vattenlinje i lugn sjö så hänger vattnet och skvalpar i luften där och rinner ut igen? Och om det finns trappor, schakt och dylikt så stannar det där ändå? OK, jag går bara på sunt förnuft, sant, men det kanske finns någon vetenskaplig formel jag inte har koll på?

I övrigt är jag nog kanske med med dig i sak.
Citera
2020-10-23, 09:21
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Här:

https://www.youtube.com/watch?v=dl5ZE0oHwjU

Kan vi släppa detta med vattenlinje nu?

OCH om vatten kommer in i ett hål och sedan rinner nedåt ett par däck så hur tusan ska det kunna trotsa tyngdlagen och rinna uppåt och ut igen?

Så svårt kan väl inte detta vara att förstå?

Trevlig helg!

I det aktuella fallet sitter hålet till hälften upp på bildäck - vattnet därifrån skulle rinna ut när hålet är över vattenytan. Om det fanns innan fartyget sjönk vill säga, vilket jag inte tycker är rimligt.

Delen av hålet ner på däck 1 leder in i hytten C100 enligt numreringen på sidan 22 (numreringen i pdf-dokumentet).

I hytt C088 och C086 sov det folk som hann fly efter att slagsidan uppkommit (se sid 25 samma dok). Hade det läckt in sådana mängder vatten att 10-20 graders slagsida uppkommit hade hela deras sektion varit helt översvämmad. Det hade sprutat in ofantliga mängder vatten. Inte ”vatten som rann längs med golvet” som vi hört om från överlevande från däck 1.
Citera
2020-10-23, 09:25
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Så om hålet, rent teoretiskt, sitter mitt i en våning ovanför en vattenlinje i lugn sjö så hänger vattnet och skvalpar i luften där och rinner ut igen? Och om det finns trappor, schakt och dylikt så stannar det där ändå? OK, jag går bara på sunt förnuft, sant, men det kanske finns någon vetenskaplig formel jag inte har koll på?

I övrigt är jag nog kanske med med dig i sak.

Vatten i luften har ingen pratat om. Ingen har heller pratar om lugn sjö. Läs om! Läs rätt!
Citera
2020-10-23, 09:27
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
I det aktuella fallet sitter hålet till hälften upp på bildäck - vattnet därifrån skulle rinna ut när hålet är över vattenytan. Om det fanns innan fartyget sjönk vill säga, vilket jag inte tycker är rimligt.

Delen av hålet ner på däck 1 leder in i hytten C100 enligt numreringen på sidan 22 (numreringen i pdf-dokumentet).

I hytt C088 och C086 sov det folk som hann fly efter att slagsidan uppkommit (se sid 25 samma dok). Hade det läckt in sådana mängder vatten att 10-20 graders slagsida uppkommit hade hela deras sektion varit helt översvämmad. Det hade sprutat in ofantliga mängder vatten. Inte ”vatten som rann längs med golvet” som vi hört om från överlevande från däck 1.
Du får verkligen förtydliga "rinna ut" för mig då jag inte ser vatten "studsa tillbaka" när utrymme finns inåt och ner i båten. Varför skulle det ligga kvar nära hålet och rinna tillbaka ut igen? Jag förstår verkligen inte och tycker det trotsar tyngdlag och allt annat.

Ditt sista stycke motsäger ju egentligen det du säger i ditt första?
Citera
2020-10-23, 09:30
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Vatten i luften har ingen pratat om. Ingen har heller pratar om lugn sjö. Läs om! Läs rätt!
Nej, det var en kanske lite löjlig liknelse där jag försökte förtydliga att vatten som kommit in i båten tar vägen någonstans, förslagsvis inåt och nedåt.

Den lugna sjön var för att åskådliggöra var en vattenlinje är i "vanliga fall".

Det kan ju vara så att det är du som ska läsa om, tänka och inte vara så stelbent, typ, eller något?
Citera
2020-10-23, 09:43
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Du får verkligen förtydliga "rinna ut" för mig då jag inte ser vatten "studsa tillbaka" när utrymme finns inåt och ner i båten. Varför skulle det ligga kvar nära hålet och rinna tillbaka ut igen? Jag förstår verkligen inte och tycker det trotsar tyngdlag och allt annat.

Ditt sista stycke motsäger ju egentligen det du säger i ditt första?

Det är lättare att ge en intuitiv förklaring om man visar fysiskt, men ska försöka i text:
För den övre delen av hålet, vid bildäck blir det så att när båten dyker ned i en våg, så att vattenytan på havet ligger över eventuellt vatten på bildäck, blir vattentrycket utanför skrovet högre än inuti. Vatten kommer då in.

När fartyget sedan, på grund av den ökade lyftkraften som uppkommer av att det gått ned djupare, trycks uppåt igen kommer hålet över vattenytan. Vattentrycket ombord är då högre än utanför (som är luft) och vattnet rinner ut. Fartyget hade ju slagsida åt styrbord, så vattnet hade ansamlats åt den sidan och kunnat rinna ut.

Till del blir det självreglerande - ju större vattensamling på bildäck, desto större vattentryck jmf utsidan när fartyget reser sig, desto snabbare rinner det ut.

Blir det mer tydligt så?

Nederdelen av hålet rinner det bara in vatten igenom, genom överdelen både in och ut.

Edit: och för sjunkförloppet är vatten på bildäck en direkt avgörande faktor, därav fokus på det.
Senast redigerad av Frontlinjen 2020-10-23 kl. 09:45.
Citera
2020-10-23, 09:54
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Det är lättare att ge en intuitiv förklaring om man visar fysiskt, men ska försöka i text:
För den övre delen av hålet, vid bildäck blir det så att när båten dyker ned i en våg, så att vattenytan på havet ligger över eventuellt vatten på bildäck, blir vattentrycket utanför skrovet högre än inuti. Vatten kommer då in.

När fartyget sedan, på grund av den ökade lyftkraften som uppkommer av att det gått ned djupare, trycks uppåt igen kommer hålet över vattenytan. Vattentrycket ombord är då högre än utanför (som är luft) och vattnet rinner ut. Fartyget hade ju slagsida åt styrbord, så vattnet hade ansamlats åt den sidan och kunnat rinna ut.

Till del blir det självreglerande - ju större vattensamling på bildäck, desto större vattentryck jmf utsidan när fartyget reser sig, desto snabbare rinner det ut.

Blir det mer tydligt så?

Nederdelen av hålet rinner det bara in vatten igenom, genom överdelen både in och ut.

Edit: och för sjunkförloppet är vatten på bildäck en direkt avgörande faktor, därav fokus på det.
Bra förklarat, tack!

Jag har dock även fortsättningsvis svårt att landa principen att det vatten som kommer in inte åker nedåt/bakåt i båten av kraften när den studsar uppåt och framåt?

ALLT vatten kan ju omöjligt åka tillbaka ut i varenda liten droppe så vi kanske borde diskutera mängder istället, typ?

Tack igen för att du tar dig tid och kraft på att svara utförligt och bra på varje liten foliehatts-tanke.
Citera
2020-10-23, 10:03
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Grymt! Vilken guldgruva.

Den som är intresserad kan nu jämföra Yasminas undertecknade vittnesutsagor från 1994-09-29 och 1994-10-04 med vad hon säger till Expressen idag 26 år senare. Om det skedde en kollision i samma hyttavdelning där hon och Daniel bodde så är det ganska märkligt att hon inte säger något om det på 3 1/2 sidor + 4 sidor. Det är också att notera att ”ett skrapande ljud” ”av något stort och tungt som gled från en sida till en annan” (941004) har förvandlats till ”ett skarpt metalliskt ljud” som Titanic-filmen påminner henne om.

Innan några av er kastar er över tangentbord och skriver svordomar över hur jag vågar ifrågasätta uppgifter från en överlevande: jag påstår inte att Yasmina ljuger i intervjun med Expressen. Jag påstår däremot att det är uppenbart att hennes minnesbild av vad som hände för 26 år sedan inte är korrekt. Och det är så vi människor fungerar, vi har ingen inspelningsfunktion för gamla händelser utan vi skapar ett sammanhang med intryck från det som faktiskt hände, men också allt vi upplevt sedan dess.

https://web.archive.org/web/20040119064351/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.296.htm
https://web.archive.org/web/20040329213130/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.297.htm
https://www.expressen.se/nyheter/yasmina-overlevde-jag-horde-skarpt-metalliskt-ljud/

Jag tycker inte att det är någon motsättning mellan de två förhören och tidningsartikeln. Förhören beskriver mycket kortfattat vad hon hört, men beskriver inte ljudet närmare:

Citat:
”Jag vaknade till då jag hörde från bildäcket ”hårt ljud”. Det lät som om något tungt skulle rört sig mot fartygets högra sida. Samtidigt började båten luta sig.”
”Hon hade inte somnat när hon hörde ett kraftigt ljud ovanför hyttaket. Hon uppfattade ljudet som att det var något stort och kraftigt som gled ifrån en punkt till en annan. Efter det här kraftiga skrapande ljudet så lutade båten åt sidan.”

Tidningsartikeln beskriver mer hur ljudet lät, "som i Titanic". Ljudet hördes "mot fartygets högra sida" och "ovanför hyttaket". Det stämmer med läget för det nya hålet.
Märkligt att hon inte hört någon stor smäll som andra pratat om.
Citera
2020-10-23, 10:19
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Jag tycker inte att det är någon motsättning mellan de två förhören och tidningsartikeln. Förhören beskriver mycket kortfattat vad hon hört, men beskriver inte ljudet närmare:

Tidningsartikeln beskriver mer hur ljudet lät, "som i Titanic". Ljudet hördes "mot fartygets högra sida" och "ovanför hyttaket". Det stämmer med läget för det nya hålet.
Märkligt att hon inte hört någon stor smäll som andra pratat om.
Skulle kunna vara en beskrivning av en långsam "trög" kollision som leder till båda skadorna. Även om glipa 2 låter som en släppt fog mellan två st0lplattor. Det finns även beskrivet tidigare några oförklariga skrapmärken som en ROV fångade på film under nedstigning men som dykförarern inte noterade vid tillfället.
Citera
2020-10-23, 10:22
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Bra förklarat, tack!

Jag har dock även fortsättningsvis svårt att landa principen att det vatten som kommer in inte åker nedåt/bakåt i båten av kraften när den studsar uppåt och framåt?

ALLT vatten kan ju omöjligt åka tillbaka ut i varenda liten droppe så vi kanske borde diskutera mängder istället, typ?

Tack igen för att du tar dig tid och kraft på att svara utförligt och bra på varje liten foliehatts-tanke.

Nej, allt skulle absolut inte rinna ut, men det skulle vara en faktor som gör förloppet långsammare. En öppen bogramp som skopar in vatten framifrån är något helt annat....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in