Citat:
Ursprungligen postat av
Marmoth
Du får verkligen förtydliga "rinna ut" för mig då jag inte ser vatten "studsa tillbaka" när utrymme finns inåt och ner i båten. Varför skulle det ligga kvar nära hålet och rinna tillbaka ut igen? Jag förstår verkligen inte och tycker det trotsar tyngdlag och allt annat.
Ditt sista stycke motsäger ju egentligen det du säger i ditt första?
Det är lättare att ge en intuitiv förklaring om man visar fysiskt, men ska försöka i text:
För den övre delen av hålet, vid bildäck blir det så att när båten dyker ned i en våg, så att vattenytan på havet ligger över eventuellt vatten på bildäck, blir vattentrycket utanför skrovet högre än inuti. Vatten kommer då in.
När fartyget sedan, på grund av den ökade lyftkraften som uppkommer av att det gått ned djupare, trycks uppåt igen kommer hålet över vattenytan. Vattentrycket ombord är då högre än utanför (som är luft) och vattnet rinner ut. Fartyget hade ju slagsida åt styrbord, så vattnet hade ansamlats åt den sidan och kunnat rinna ut.
Till del blir det självreglerande - ju större vattensamling på bildäck, desto större vattentryck jmf utsidan när fartyget reser sig, desto snabbare rinner det ut.
Blir det mer tydligt så?
Nederdelen av hålet rinner det bara in vatten igenom, genom överdelen både in och ut.
Edit: och för sjunkförloppet är vatten på bildäck en direkt avgörande faktor, därav fokus på det.