2020-10-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Första veckan i mars var folk noggranna med rekommendationerna. Idag krävs restriktioner

ju värre smittspridning blir ju noggrannare kommer folk att bli, så det kommer regleras av sig själv. restriktioner är bara för idioter.
Citera
2020-10-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
45% ökning i riket på en vecka alltså...

Ungefär som i Stockholm. Förra tisdagen rapporterades 660 nya smittade. Idag 905 nya smittade.

Dags att agera?

(Platz.se)
Precis som region Stockholm skriver i senaste lägesrapporten så har ökningstakten i regionen minskat. Det får anses glädjande även om det är halmstrån. Bara Norrtälje sjukhus som är uppe i stabsläge. Det verkar relativt lugnt just nu. Det viktiga är att skiten hålls borta från SÄBO och det verkar fungera hyfsat.
Citera
2020-10-20, 18:12
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asshe
Har följt tråden ett tag och ibland vill man skratta ihjäl sig så var tvungen att regga ett konto även jag. Vissa här inne är på en annan nivå men fortsätt med era spekulationer bara kul😀. Men läste det här på nya dagbladet och vad tycker ni?

https://nyadagbladet.se/halsa/who-bekraftar-coronaviruset-inte-varre-an-sasongsinfluensa/
Haha ja det är vansinnigt. Hypokondriker och domedagsprofeter överallt.

Det är korrekt att covid bara är marginellt värre än influensa. Dödstalen i våras berodde på låg immunitet pga nytt virus och slarv på äldreboenden.

Epidemin i Sverige var effektivt över i Juni. Nu ser vi en casedemic, ökat antal smittade(många falska positiva & asymptomatiska) men ytterst få dör.

Alla bör leva som vanligt.
Citera
2020-10-20, 18:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Dödstalen är egentligen inget konstigt. Om man tittar på kurvorna över fall och över döda så följer de varandra väl. Om det tar fyra veckor från diagnos till död så motsvarar det en dödlighet på cirka 1%. Den senaste veckans dödsfall motsvaras alltså av hundra gånger så många fall för fyra veckor sedan. Med två veckor från diagnos till död blir dödligheten cirka 0,5%. Antagligen är siffrorna i verkligheten något lägre eftersom vi fortfarande missar en del fall som aldrig blir diagnosticerade. Men av dagens drygt 3000 smittade kommer 10-20 med hög sannolikhet av avlidit om en månad.

Om du menar att smittspridningen verkar låg trots att det är en bit in på hösten så kan jag kontra med att influensa knappt syns i statistiken förrän i december. Sett i det ljuset kan man tycka att covid-19 är ovanligt aggressivt med tanke på att det bara är oktober.

Hur många testar vi för influensan per vecka?
Citera
2020-10-20, 18:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Rejäl fart i Italien. Som väntat blir det åtgärder i Lombardiet inom kort.
Citera
2020-10-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
alla regioner kommer säkert drabbas av en uppgång för att sen plana ut när folk blir noggrannare att följa rekommendationerna.

uppgången i sthlm har ju redan börjat stanna av.
Stockholm siffror från helgen innan jämfört med denna helg.

Publicerad: 2020-10-13
660 nya fall av covid-19 har konstaterats genom provtagning under perioden 9 till 12 oktober. Det är något fler än motsvarande period förra veckan då 638 fall konstaterades.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/10/13-oktober-lagesrapport-om-covid-19/

Publicerad: 2020-10-20
905 nya fall av covid-19 har konstaterats genom provtagning under perioden 16 till 19 oktober. Motsvarande period förra veckan konstaterades 660 fall.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/10/20-oktober-lagesrapport-om-covid-19/

Ser ut som en kraftig ökning?
Citera
2020-10-20, 18:24
Medlem
Ja det är för mycket. Roligast var att någon bär på fpp mask för att gå till tvättstugan osv. Kanske tryggt för vissa att ge varandra råd inte vet jag.Bästa av allt är att folk har sina egna räkningar som slutar alltid med "inom 2 veckor kommer vi ha x-antal döda i Sverige. Kan tänka mig de sitter inlåsta hemma och livrädda och efter 2 veckor när det visar sig att siffrorna inte stämde då kan tänka mig att de andas ut lite och sedan komma med nya räkningar igen. Tycker psykologer borde ha koll här inne och försöka spåra dessa hypokondriker 😂
Citera
2020-10-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh

Ser ut som en kraftig ökning?

Tegnell kommenterade situationen i sthlm på dagens presskonferensen och visade grafer och ökningen är helt klart avtagande.
Citera
2020-10-20, 18:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Såhär uttalade sig Tegnells mentor i början av pandemin: ”Jag tror att viruset kommer att svepa fram som en storm över Sverige och smitta i princip alla på en eller två månader. Jag tror det redan finns tusentals smittade i Sverige. Det hela upphör när så många blivit smittade och sedan immuna så att viruset inte har någonstans att ta vägen (kallas ’herd immunity’)”

Aha. Tack för vägledningen. Med din vägledning, så letade jag upp en artikel där citatet förekommer.

Det var alltså Johan Giesecke som hade sagt att epidemin skulle svepa in och svepa över snabbt.
Jag har uppdaterat mitt tänkande. Jag tror att viruset kommer att svepa fram som en storm över Sverige och smitta i princip alla på en eller två månader. Det är antagligen mer smittsamt än influenza. Jag tror att det redan finns tusentals smittade i Sverige. Absoluta merparten blir inte särskilt sjuka (normal förkylning) och många kommer inte ens att märka att de är smittade. Det hela upphör när så många blivit smittade och sedan immuna så att viruset inte har någonstans att ta vägen (kallas 'herd immunity', kan berätta mer om det när vi ses). Det kan väl ta 1-2 månader.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Tegnell kommenterade situationen i sthlm på dagens presskonferensen och visade grafer och ökningen är helt klart avtagande.
Vad visar min siffror för Stockholm?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Varför testar man? Är det för att sälja tester och fortsätta med propagandan? För det fyller inget syfte idag.
Citera
2020-10-20, 18:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Smittokurvan följer defintivt inte med dödskurvan om du kollar på antal fall.
Däremot gör incidensen bland äldre det:
Incidensen bland 70+ är extremt låg jämfört med i våras, trots utökad testning ligger den på ca 10/100 000, då den toppade i april på 200/100 000. Bland yngre är det tvärtom (förmodligen var rätt många yngre smittade i våras också men de testades aldrig). Det är incidensen hos äldre som är den stora skillnaden.
Kurvan för incidens bland 70+ stämmer perfekt med dödskurvan och då den ökat litegrann de senaste veckorna så följer dödstalen med, blir snarare 3 om dagen än 2.

Stämmer bra med den isländska seotoriska studien.

En dödlighet (IFR) på 0,3 procent.

91,1 procent av de som haft en positiv PCR test utvecklade antikroppar.

https://youtu.be/ofGMSH5tjYk

Det är just därför jag tror, med ledning av Folkhälsomyndighetens serologiska studier är att befolkningen, som helhet, i Sverige ligger på en 11+ procent naturlig förvärvad immunitet. Detta räcker inte ens till för att allvarligt störa SARS-COV2 som troligen kommer att gå in i en högsäsongen för smittspridningen om 1 1/2 månad. Att vi lyckas att hålla smittspridning någorlunda jämfört med många andra länder beror på den svenska strategin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in