2020-10-23, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är en extremt liten effekt på det stora hela.
Enligt studier i Japan så verkar det ju inte ha så liten effekt. De hävdar ju att en stor andel av den japanska befolkningen haft Covid, men att de flesta har haft den lindrigt, kanske tack vare maskerna? Svårt att bedöma om de har rätt dock.
Citera
2020-10-23, 09:31
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är fler män som blir svårt sjuka och avlider, det betyder inte att det är fler män som drabbas.

Det stämmer tydligen.

Då hade jag missförstått siffrorna..

Det förklarar varför det är fler kvinnor än män som drabbas av långtidseffekter.

108 969 Sjukdomsfall.

Kvinnor: 60 488 | Män: 48 481

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2020-10-23, 09:35
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att det är fler män som blir svårt sjuka och avlider, inte att det är fler män som blir smittade som användaren du citerar säger.

Det är fler kvinnor bekräftat smittade i alla åldrar.
Men det handlar om att många av oss män är idioter eller för fega att testa oss.

Att fler män än kvinnor hamnar på iva samt att fler kvinnor blir långtidssjuka är nog bara genetik..
Citera
2020-10-23, 09:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är du säker att det är därför vi får lättnader nu.
Kan det inte ha att göra att marknaden kräver det. Julhandel genererar massor med pengar. Redan nu får vi veta att all kan fira jul, vi måste bara sitta lite lång i från varandra med både mormor och morfar få vara med. Så all kan handla julklappar. Men så bra då blir ju ekonomin inte lidande, även om det betyder att en del äldre dör (och några enstaka unga lite oförklarlig).
Man behöver inte omyndigförklara äldre, personer som ju själva genomlevt en del epidemier (polio, tbc, asiaten) och därför har en viss erfarenget. De kan ju själva tycka att det är värt en viss risk att få fira jul med barn, barnbarn och barnbarnsbarn hellre än att sitta ensamma under vad som kan bli deras sista eller en av deras sista jular. Det handlar nog inte bara om ekonomi utan om att få lite julvärme och gemenskap under den långa, kalla svenska vintern. Bättre att alla får göra sina egna val utifrån sina egna möjligheter och behov hellre än att idiotförklaras av pseudoempatiska flashbackare som bara tror det handlar om ekonomi.
Citera
2020-10-23, 09:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Det stämmer tydligen.

Då hade jag missförstått siffrorna..

Det förklarar varför det är fler kvinnor än män som drabbas av långtidseffekter.

108 969 Sjukdomsfall.

Kvinnor: 60 488 | Män: 48 481

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Se ovan; det är betydligt fler kvinnor än män som blir sjuka vilket förklarar det faktum att det är fler kvinnor än män som drabbas av långtidscovid.

Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Det vore intressant om man forskade på autoimmunitetsbenägenhet och ökad risk att få långtidseffekter efter covidinfektion.

Kvinnor får oftare autoimmuna sjukdomar än män. Tror bara den autoimmuna sjukdomen Ankyloserande spondylit/Bechterews är vanligare bland män än kvinnor, annars är övriga vanligare hos kvinnor (Rätta mig om jag har fel).

Det finns en stark koppling mellan emotionell stress och en autoimmun reaktion i immunförsvaret. Om man var väldigt emotionellt belastad omkring perioden när man fick covidinfektionen så kanske man är predisponerad för att få ett ogynnsamt förlopp? Tänker då både på privat- och arbetsrelaterad stress men också vilken ångest man hade i stort kring att bli diagnostiserad med covid - Det var ju ganska mycket konspirationsteorier om superviruslabb/luftburen HIV/förstörd reproduktionsförmåga som gjorde att en stor landsomfattande ångest svepte över landet samtidigt som själva viruset.

Blir intressant att se om några år om biomedicinska eller psykosociala faktorer är viktigast för sjukdomsuppkomsten samt rehabiliteringen:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/07/biopsykosocialt-synsatt-kan-hjalpa-vid-langvariga-covid-19-symtom/
Citera
2020-10-23, 09:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är fler kvinnor bekräftat smittade i alla åldrar.
Men det handlar om att många av oss män är idioter eller för fega att testa oss.

Att fler män än kvinnor hamnar på iva samt att fler kvinnor blir långtidssjuka är nog bara genetik..
Ja, jag håller med dig om att det är genetik bakom svår sjukdom-död kontra långtidscovid.
Citera
2020-10-23, 09:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Min uppfattning är att det är fler män som blir svårt sjuka och avlider, inte att det är fler män som blir smittade som användaren du citerar säger.
Oj, du har helt rätt.
Jag tänkte som du, Inte att det är fler män som smittas utan att de blir oftare allvarligt sjuka.

Jag läser lite i hopp detta med en artikel som fanns att läsa för ett tag sedan.

”Enligt preliminära siffror från Arbetsmiljöverket, har 8 596 anmälningar kommit in till myndigheten gällande arbetssjukdomar under de första sex månaderna av 2020. En ökning med 60 procent jämfört med samma period förra året.
Vårdanställda mest utsatta
6 300 anmälningar rör kvinnor – en ökning med 85 procent, medan motsvarande siffra för män har ökat med 16 procent, till 2 296 anmälningar.
Den stora skillnaden ska bero på att flest kvinnor jobbar inom de mest utsatta branscherna för coronaviruset, som vård och omsorg. För den branschgruppen har 4 930 anmälningar inkommit, en ökning med 219 procent.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-okning-av-anmalda-arbetssjukdomar-bland-anstallda-inom-vard-och-omsorg

Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Det vore intressant om man forskade på autoimmunitetsbenägenhet och ökad risk att få långtidseffekter efter covidinfektion.

Kvinnor får oftare autoimmuna sjukdomar än män. Tror bara den autoimmuna sjukdomen Ankyloserande spondylit/Bechterews är vanligare bland män än kvinnor, annars är övriga vanligare hos kvinnor (Rätta mig om jag har fel).

Det finns en stark koppling mellan emotionell stress och en autoimmun reaktion i immunförsvaret. Om man var väldigt emotionellt belastad omkring perioden när man fick covidinfektionen så kanske man är predisponerad för att få ett ogynnsamt förlopp? Tänker då både på privat- och arbetsrelaterad stress men också vilken ångest man hade i stort kring att bli diagnostiserad med covid - Det var ju ganska mycket konspirationsteorier om superviruslabb/luftburen HIV/förstörd reproduktionsförmåga som gjorde att en stor landsomfattande ångest svepte över landet samtidigt som själva viruset.

Blir intressant att se om några år om biomedicinska eller psykosociala faktorer är viktigast för sjukdomsuppkomsten samt rehabiliteringen:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/07/biopsykosocialt-synsatt-kan-hjalpa-vid-langvariga-covid-19-symtom/
Om det nu är så att detta är ett större problem för anställda inom vård och omsorg. Kan inte den stressen du talar om handla om att man såg allt för många dö och inte hur rädd man är att bli diagnostiserad med covid.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-10-23 kl. 09:45.
Citera
2020-10-23, 09:42
Medlem
Kvinnor mer drabbade
De vanligaste rapporterade symptomen var trötthet, huvudvärk, andnöd och luktbortfall. Forskarna har också tagit fram en metod att förutse vilka som har störst risk. Kvinnor är mer drabbade än män och ju äldre en covidsmittad är desto oftare drabbas de av långtidssymtom.

– Med några enkla variabler som ålder och hur många symtom man har första veckan så kan man göra en kvalificerad gissning kring vilka som kommer att få långtidscovid, berättar Tove Fall.

– Jag bröt ihop nån gång i somras när jag var tvungen att vända halvvägs på vägen där jag brukar springa, berättar Mathilda Sundvall som varit sjuk i sju månader och som fått en coviddiagnos.
Mathilda Sundvall har varit med om att starta en patientförening, Svenska covidföreningen, där hon nu är vice ordförande.

– Om vi inte ser till att utreda människorna och kunna sätta in behandling så de får en möjlighet att bli friska och komma ut arbete igen så kommer det här att kosta jättemycket för samhället, säger Mathilda Sundvall.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/25-000-svenskar-kan-ha-langtidscovid

Berättelser går att läsa på covidforeningens sida
Senast redigerad av hagelskur 2020-10-23 kl. 09:55.
Citera
2020-10-23, 09:49
Medlem
Citat:
Se ovan; det är betydligt fler kvinnor än män som blir sjuka vilket förklarar det faktum att det är fler kvinnor än män som drabbas av långtidscovid.

Enligt datan du refererade till är könsration 55:45 till fördel för kvinnorna. Det är inte en jättestor könsskillnad i min bok. Kvinnor testar sig nog dessutom mer än män vid milda symptom. Ration 55:45% speglar inte den desto större överrepresentation som kvinnor har för att drabbas av långtidscovid. Det finns alltså ytterligare, idag okända, faktorer som gör att kvinnor har en ökad risk än män.
Citera
2020-10-23, 09:51
Medlem
Norska peakar sen i våras i fall och sjukhusinläggningar igår. Funderar över fler restriktioner.

Det ble torsdag registrert 270 ny smittetilfeller i Norge. Det er det høyeste smittetallet på ett døgn siden 26. mars.

Siden september har det vært en gradvis økning i antall innleggelser, og det er nå 45 coronapasienter som er lagt inn på sykehus, som er det høyeste antallet siden i mai.
Citera
2020-10-23, 09:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är du säker att det är därför vi får lättnader nu.
Kan det inte ha att göra att marknaden kräver det. Julhandel genererar massor med pengar. Redan nu får vi veta att all kan fira jul, vi måste bara sitta lite lång i från varandra med både mormor och morfar få vara med. Så all kan handla julklappar. Men så bra då blir ju ekonomin inte lidande, även om det betyder att en del äldre dör (och några enstaka unga lite oförklarlig).

Trycket har ju funnits hela tiden så om de bara tagit hänsyn till det skulle det hänt tidigare.
Citera
2020-10-23, 09:55
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Norska peakar sen i våras i fall och sjukhusinläggningar igår. Funderar över fler restriktioner.

Det ble torsdag registrert 270 ny smittetilfeller i Norge. Det er det høyeste smittetallet på ett døgn siden 26. mars.

Siden september har det vært en gradvis økning i antall innleggelser, og det er nå 45 coronapasienter som er lagt inn på sykehus, som er det høyeste antallet siden i mai.
Var inte dom klara med smittspridningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in