Citat:
Det pågår just nu en omställning så att fler kan jobba hemifrån och då är programvaror som stödjer den utvecklingen framtiden. Aktier: MSFT, Formpipe, Zoom t.ex.Hoppas detta inte är OT, men om man (som mig) tror att coronakrisen inte är över på lång tid (viruset kan ju mutera så alla som redan är immuna får det igen och ev vaccin kommer ju ta lång tid innan alla hunnit få det). Hur ska man positionera sig för ett långvarigt börsfall? Dvs vad går bra i kristider? Eller är det bättre att ligga likvid och köpa efter ev fall och hoppas att pengarna inte försvinner i inflation tills dess?
Frågan är alltså vad som kan gå upp rejält vid långvarig dipp. Jag vet att man kan ligga kort i aktier och index, men det vågar jag inte för det kan ju lika gärna fortsätta ticka uppåt längre tid än jag har råd. Jag är mera ute efter något som ligger hyfsat stabilt även om börsen rusar. Men som sticker iväg uppåt vid kris.
Frågan är alltså vad som kan gå upp rejält vid långvarig dipp. Jag vet att man kan ligga kort i aktier och index, men det vågar jag inte för det kan ju lika gärna fortsätta ticka uppåt längre tid än jag har råd. Jag är mera ute efter något som ligger hyfsat stabilt även om börsen rusar. Men som sticker iväg uppåt vid kris.
Omställningen till ett kontantfritt samhälle pågår för fullt. Mastercard, Visa, Square, Paypal.
Medicin och då tänker jag på företag som har kompetens inom genetik, som kartlägger gener, utvecklar mediciner med fokus på specifika gener. Istället för gammal medicin där symptom behandlas så är det nya att man fokuserar på sjukdomen på gen nivå. Istället för t.ex. en injektion som tränar upp kroppens immunförsvar så tar du ett piller som direkt dödar ett virus (t.ex. Corona) genom att angripa det på ett ställe där viruset är känsligt - utan att det ger några egentliga biverkningar. De som forskade fram Crispr cas 9 fick nyss ett nobelpris så det faller sig naturligt att köpa aktien CRISPR Therapeutics.