Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Det var ett par rejäla kursfall idag, la ut köporder med förväntan att de skulle gå igenom långt senare (lägger ofta ”skambud” baserat på att svinga) och h-vete vid 10 - tiden så rasslade 3 st olika köporder på Investor in och 2 st på EQT...
Vidare har mina kära sorgebarn NEL, PowerCell, CellImpact gått skit idag (snitt -6-10%), vinsthemtagningar eller p.g.a något annat?
Kommer läsa mig in i vad f-n som hänt, men sitter inte ännu vid dator så om någon ids berätta för mig vad som hänt idag... ingen TA... bara... vad hände? Investor och EQT var också ned nästan 10%...
Ja, det var en ganska festlig dag. Noterbart är dock att fallet hittills är ganska ynkligt sett till uppgången sedan i mars. Så kort tid som i juni var det en enskild dag där S&P500 backade -5.76%.
Jag tror den enskilt största orsaken till dippen som sagt är det faktum att de bredare indexen, som S&P500 som jag tjatar om, började röra sig mot -5% mot priset innan den stora dippen i feb/mars. Att bara segla upp och förbi ett så stort motstånd uppåt ... har jag som sagt svårt att se skulle ske.
"Konflikten" USA <> Kina ha varit en trigger för att det skulle ned igen var det nog ingen som inte trodde att det skulle. Det ska alltid ned, men alltid upp också. När detta sker tvistar många om varje minut och sekund på dygnet.
Om man zoomar ut SPY så ser man dock att de kortare EMA-värdena (10 och 21) är fortsatt positiva. Vi är en ganska bra bit från en riktig trendvändning på dagliga.
SPY (S&P500), se de lila EMA-värdena och dess kors:
https://i.imgur.com/rbidIYX.png
Vid negativt kryss för EMA10/21 finns lite mer skäl att tro på en trendvändning.