2020-07-24, 11:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Trenden har redan vänt, det är bara du som saknar kompetensen. Jag missade toppen med 3 punkter och 5 minuter. Min första target är 1713 i första hand. Sen får jag se vilka signaler som kommer fram. Vi går in i en säsong där statistiken stöder 1590 som target. Är bara att vänta på signaler...

"Trenden har redan vänt" beror helt på vilken tidsref. man tittar på (givetvis).
Citera
2020-07-24, 11:16
Medlem
Det är underförstått att jag pratar om kommande veckor/månader framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
"Trenden har redan vänt" beror helt på vilken tidsref. man tittar på (givetvis).
Citera
2020-07-24, 12:48
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Tror på sänkning nu. Jag shortar. Primärt tror jag HM kommer sjunka som en sten nu givet en 5-års horisont. Se t.ex. hur Odd-Molly utvecklades efter finanskrisen satte igång sin gungning..
Citera
2020-07-24, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Tror på sänkning nu. Jag shortar. Primärt tror jag HM kommer sjunka som en sten nu givet en 5-års horisont. Se t.ex. hur Odd-Molly utvecklades efter finanskrisen satte igång sin gungning..
Tror du inte detta kan grunda sig i att ingen längre ville gå runt med tantiga koftor? HM har ett dynamiskt sortiment som följer trender. Därtill har de även tidlösa basplagg.
Citera
2020-07-24, 17:12
Medlem
Bob-Dylans avatar
Det var ett par rejäla kursfall idag, la ut köporder med förväntan att de skulle gå igenom långt senare (lägger ofta ”skambud” baserat på att svinga) och h-vete vid 10 - tiden så rasslade 3 st olika köporder på Investor in och 2 st på EQT...
Vidare har mina kära sorgebarn NEL, PowerCell, CellImpact gått skit idag (snitt -6-10%), vinsthemtagningar eller p.g.a något annat?
Kommer läsa mig in i vad f-n som hänt, men sitter inte ännu vid dator så om någon ids berätta för mig vad som hänt idag... ingen TA... bara... vad hände? Investor och EQT var också ned nästan 10%...
Citera
2020-07-24, 18:23
Medlem
Som jag skrev tidigare i tråden gick jag in tungt i Loomis inför dagens rapport och facit är 4,27%. Men tror att det finns mycket kvar att ge så jag behåller.

Nu är nästa fundering Millicom inför rapport. Ifall jag ska dubbla upp, har ett GAV på 230.
Citera
2020-07-24, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Jag gör långsiktiga prognoser för Dow Jones och har haft rätt om primärtrenden i 3 år. Min prognos sträcker sig till år 2027.

I stort sett är det motorväg fram till år 2024. Det betyder att man kan köpa på sättningarna och inte oroa sig nämnvärt för några större krascher som eroderar kapital.

Kan du länka till något inlägg där du skrev din prognos för Dow Jones för 3 år sedan? Annars när en person kommer i efterhand och säger att de har haft rätt si och så länge blir reaktionen här: Jaha?
Citera
2020-07-24, 19:25
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Tror du inte detta kan grunda sig i att ingen längre ville gå runt med tantiga koftor? HM har ett dynamiskt sortiment som följer trender. Därtill har de även tidlösa basplagg.

Tror Corona kommer bli starten på en ny trend. En trend där vi går tillbaka mot mindre märken och aktörer som förr fast på internet. Vinnarna blir snarare företag som förmedlar andra aktörers varor, t.ex Amazon. Tror inte att HMs allt-i-ett-koncept kommer fungera; pinga mig 2025 och se om jag har rätt eller fel!

Jag tror också den senaste tidens kräftgång tydligt indikerar att tiden sprungit ifrån företaget.

Vi har ju också den helt meningslösa satsningen på vad som kallas HM-home där HM försöker slå sig in på inredning helt planlöst...
Senast redigerad av Cuculuscanorus 2020-07-24 kl. 19:38.
Citera
2020-07-24, 20:28
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det var ett par rejäla kursfall idag, la ut köporder med förväntan att de skulle gå igenom långt senare (lägger ofta ”skambud” baserat på att svinga) och h-vete vid 10 - tiden så rasslade 3 st olika köporder på Investor in och 2 st på EQT...
Vidare har mina kära sorgebarn NEL, PowerCell, CellImpact gått skit idag (snitt -6-10%), vinsthemtagningar eller p.g.a något annat?
Kommer läsa mig in i vad f-n som hänt, men sitter inte ännu vid dator så om någon ids berätta för mig vad som hänt idag... ingen TA... bara... vad hände? Investor och EQT var också ned nästan 10%...

Ja, det var en ganska festlig dag. Noterbart är dock att fallet hittills är ganska ynkligt sett till uppgången sedan i mars. Så kort tid som i juni var det en enskild dag där S&P500 backade -5.76%.

Jag tror den enskilt största orsaken till dippen som sagt är det faktum att de bredare indexen, som S&P500 som jag tjatar om, började röra sig mot -5% mot priset innan den stora dippen i feb/mars. Att bara segla upp och förbi ett så stort motstånd uppåt ... har jag som sagt svårt att se skulle ske.

"Konflikten" USA <> Kina ha varit en trigger för att det skulle ned igen var det nog ingen som inte trodde att det skulle. Det ska alltid ned, men alltid upp också. När detta sker tvistar många om varje minut och sekund på dygnet.

Om man zoomar ut SPY så ser man dock att de kortare EMA-värdena (10 och 21) är fortsatt positiva. Vi är en ganska bra bit från en riktig trendvändning på dagliga.

SPY (S&P500), se de lila EMA-värdena och dess kors:
https://i.imgur.com/rbidIYX.png

Vid negativt kryss för EMA10/21 finns lite mer skäl att tro på en trendvändning.
Citera
2020-07-24, 21:17
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Välkomnar tillbaka alla permabjörnar från vilan i idet, hur länge stannar ni denna gång?

OMX är som en badboll som man försöker hålla under ytan. Den vill fortfarande upp.

Har BEAR2 (Samma som Lund-no-go fast ökad häv) och tjänade en del på dom idag.

Ligger dock back 8 K i BEAR just nu men ligger plus på andra långa, exempelvis Intrum och Getinge.

EQT borde man ha plockat för hundralappen och sålt nu...

Sen plockade jag in Oncopeptides i min portfölj idag. EQT är intressant men dom får nog sansa sig lite först under 200.
Senast redigerad av Lifewringer 2020-07-24 kl. 21:21.
Citera
2020-07-24, 23:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, det var en ganska festlig dag. Noterbart är dock att fallet hittills är ganska ynkligt sett till uppgången sedan i mars. Så kort tid som i juni var det en enskild dag där S&P500 backade -5.76%.

Jag tror den enskilt största orsaken till dippen som sagt är det faktum att de bredare indexen, som S&P500 som jag tjatar om, började röra sig mot -5% mot priset innan den stora dippen i feb/mars. Att bara segla upp och förbi ett så stort motstånd uppåt ... har jag som sagt svårt att se skulle ske.

"Konflikten" USA <> Kina ha varit en trigger för att det skulle ned igen var det nog ingen som inte trodde att det skulle. Det ska alltid ned, men alltid upp också. När detta sker tvistar många om varje minut och sekund på dygnet.

Om man zoomar ut SPY så ser man dock att de kortare EMA-värdena (10 och 21) är fortsatt positiva. Vi är en ganska bra bit från en riktig trendvändning på dagliga.

SPY (S&P500), se de lila EMA-värdena och dess kors:
https://i.imgur.com/rbidIYX.png

Vid negativt kryss för EMA10/21 finns lite mer skäl att tro på en trendvändning.
Tittar man på ES så har uppgången under Juni bildat en kil. Det var bara en tidsfråga innan den skulle bryta ned genom "golvet". Ja med hygglig sannolikhet iaf.

Och det skedde igår kväll. Fast att den probar igenom betyder inget. Det har skett tidigare. Men nu var det inte mycket tid kvar så sannolikheten var stor att det var på riktigt.

Nu konsolideras under "golvet" och nästa motstånd är vid ca 3100. Så det är ju några % ned.
Jag skulle dock tro att vi går en bit under det, men kanske vänder upp sedan och sätter ATH i höst.

Håller vi nuvarande takt träffar vi på motståndet 2 Aug. Och då ca vid 3140. Och det var ju en bekant nivå.
Senast redigerad av liksom-fb 2020-07-24 kl. 23:04.
Citera
2020-07-25, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad är det för fel på Trelleborg?

Inget folk i butiken?

Visst är vissa städer som t ex Eslöv döda, men i ett färjeläge som Trelleborg har väl folk dödtid inbillar jag mig?
Min personliga uppfattning är att det är större rörelse i Eslöv dagtid än i Trelleborg. Men vi släpper detta nu, det börjar bli väl off topic
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in