Läste detta om De Burca på en blogg:
Citat:
Efter besök på en svensk galoppbana nyligen stegrades nyfikenheten otroligt mycket för ett utvalt namn. Nytt namn i programmet och i galoppbanans stall där även ”stortränare” brukar ha svårt att fylla boxarna, där står ett 40-tal hästar. Hästägare växer inte på trän längre så visst blir man nyfiken. I travsporten finns liknande storhästägare, som äger hela gårdar och anläggningar, hästar och personal. Näringslivstoppar som tillsammans äger merparten av alla starthästar i travsporten.
Denna tränare som nytillskott i galoppen har haft licens (inräknat indragen licens i hemland) i nästan 20 års tid och fick proffslicens som en av de yngsta någonsin. Enligt träningslistan har 40-talet hästar bara en enda personal ? och både tränare och stalltjej står skrivna på stallet? Nog för att jag brukar sova uppepå stallet i festlokalen på Gotland, men…
En enda hästägare (tränarens mor) står bakom det av honom delägda AB-bolaget, som har 28 underbolag verksamma (aktiva.) Inte vilka hästar som helst står i stallet heller, ojojoj. Interim-licens tål väl också att undersökas, och vad som döljer sig bakom detta framgångsrika stall.
Självklart ska alla ha möjlighet till en andra chans, eller i alla fall en second opinion, men British Horseracing Authority hade en hel del på lager som faktiskt svider i ögonen. Har svårt att tro att svensk galopp eller svensk travsport skulle ens komma på tanken att använda samma metoder som Brittiska BHA gjorde! Ren och skär ”under cover” verksamhet, smyga i buskarna, personal inhyrd som kontraspion och telefonliste-utdrag från telebolaget för att överbevisa om bedrägeri och otrevliga händelser.
Har väntat på att någon galoppskribent ? skulle höja på ögonbrynen, självklart vill man veta hur Svensk Galopps högnäste har tänkt och om allt gammalt groll är avtjänat och glömt? En 6:e plats i tränartoppen är inte fy skam, med 2,3 insprunget i år, 43 hästar i stallet 145 starter, resultat 30-29-12. Spännande fortsättning följer?
http://hovtramp.se/blog_35.html