2020-10-22, 23:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Men DU utesluter ju allt som inte står i den officiella rapporten? Ser du inte paradoxen i hela ditt resonemang?

Du vägrar ju öppna för alternativ, ser inga konstigheter eller vill lösa, söka, dyka eller undersöka.

Vi foliehattar vill spekulera, konspirera och titta på alla märkliga saker ända sedan det hände så varför är du här?

Vad vill du, vad har du för agenda och kan du inte bara lämna tråden?

Är det du Largo?
Jag är här för att det finns ett hål i Estonias sida som ingen vet hur det uppstod. Det är naturligtvis oerhört intressant och alla har sin teori om hur. I den här tråden tror de flesta på Dplays ide om en kollision med en ubåt eller annat fartyg. Jag argumenterar emot detta eftersom det inte stämmer med de vittnesuppgifter vi har eller sjunkförloppet. Om du tycker annorlunda så skall du väl hitta argument för det, inte gnälla över att det är taskigt att förkasta just den teorin.

Vi lär oss också mer varje dag, t.ex. att det finns två hål. Det leder till frågor om hur mycket vi kan lita på Dplay och om de gett oss hela bilden. Det är inte heller en populär sak hos de som vill resa en staty (!) över Evertsson, men självklar i mina ögon.

Eftersom firma Evertsson/Andresson har undersökt skrovet ”ruta för ruta” och inte rapporterar något annat än dessa två hål i styrbordssidan så kan vi, om vi i huvudsak litar på dem, kasta ett par gamla teorier i papperskorgen:
- Vi har till slut fått reda på att Jutta Rabes hål antagligen var rent påhitt eller missförstånd.
- sprängda hål i allmänhet: nej.
- Likaså kan vi utesluta Wittes teori om hål i styrbords bog där en ROV skall kunnat åka in.
- Ideer om hål vid poolområdet i babords botten, bort.
- Sönderslitna stabilisatorfenor, nej, hålet är för långt upp och föröver.
Är alla dessa konspirationsteorier också tabu, eller är det OK att kliva på deras tår med tanke på det vi lärt oss?

Så om man läser och tar till sig de fakta som kommer fram så lär man sig saker. Frågan är varför det är de som läst de utredningar som gjorts och i huvudsak accepterar de förlopp som JAIC/SSPA/HSVA kommit fram till som skall ompröva sin ståndpunkt. Det gäller väl i lika hög grad de som bildar sig en uppfattning efter att ha sett en dokumentär på YT, SvT eller YLE?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-22 kl. 23:15.
Citera
2020-10-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har försökt öppna GGEs bilaga med hennes vittnesmål, men filen är blank oavsett vilken läsare jag använder. Jag har lyckats kolla på bilagan med Övberg tidigare. Någon annan som får det att fungera?
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.296.htm

Öppna via www.archive.org
Har samma problem, bilder med vittnesmål fungerar inte. Men hela webbplatsen är sparad på archive.org
Citera
2020-10-22, 23:35
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Jag är här för att det finns ett hål i Estonias sida som ingen vet hur det uppstod. Det är naturligtvis oerhört intressant och alla har sin teori om hur. I den här tråden tror de flesta på Dplays ide om en kollision med en ubåt eller annat fartyg. Jag argumenterar emot detta eftersom det inte stämmer med de vittnesuppgifter vi har eller sjunkförloppet. Om du tycker annorlunda så skall du väl hitta argument för det, inte gnälla över att det är taskigt att förkasta just den teorin.

Vi lär oss också mer varje dag, t.ex. att det finns två hål. Det leder till frågor om hur mycket vi kan lita på Dplay och om de gett oss hela bilden. Det är inte heller en populär sak hos de som vill resa en staty (!) över Evertsson, men självklar i mina ögon.

Eftersom firma Evertsson/Andresson har undersökt skrovet ”ruta för ruta” och inte rapporterar något annat än dessa två hål i styrbordssidan så kan vi, om vi i huvudsak litar på dem, kasta ett par gamla teorier i papperskorgen:
- Vi har till slut fått reda på att Jutta Rabes hål antagligen var rent påhitt eller missförstånd.
- sprängda hål i allmänhet: nej.
- Likaså kan vi utesluta Wittes teori om hål i styrbords bog där en ROV skall kunnat åka in.
- Ideer om hål vid poolområdet i babords botten, bort.
- Sönderslitna stabilisatorfenor, nej, hålet är för långt upp och föröver.
Är alla dessa konspirationsteorier också tabu, eller är det OK att kliva på deras tår med tanke på det vi lärt oss?

Så om man läser och tar till sig de fakta som kommer fram så lär man sig saker. Frågan är varför det är de som läst de utredningar som gjorts och i huvudsak accepterar de förlopp som JAIC/SSPA/HSVA kommit fram till som skall ompröva sin ståndpunkt. Det gäller väl i lika hög grad de som bildar sig en uppfattning efter att ha sett en dokumentär på YT, SvT eller YLE?
Jadå, gott så och tack för ett hyfsat ändå objektivt inlägg men DU har ju suttit och, med mängder av olika argument, dissat de vittnesmål som inte stöder dina/kommissionens slutsatser. Du väljer ju de som passar din argumentation medan du negligerar resten?

Absolut att det finns hitte-på-hål och ”foliehattsfakta” men jag fattar inte varför du så hårt, detaljrikt och frenetiskt kämpar emot oss foliehattar här inne

EN ENDA FRÅGA NU;

Vill du undersöka detta mer, dyka, leta och även söka på land bland politiker och militär.

ELLER är vi nöjda och ska släppa allt?

Ge oss/mig ett enkelt svar nu så vi vet, tack! 🙏🏻
Citera
2020-10-22, 23:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Öppna via www.archive.org
Har samma problem, bilder med vittnesmål fungerar inte. Men hela webbplatsen är sparad på archive.org
Grymt! Vilken guldgruva.

Den som är intresserad kan nu jämföra Yasminas undertecknade vittnesutsagor från 1994-09-29 och 1994-10-04 med vad hon säger till Expressen idag 26 år senare. Om det skedde en kollision i samma hyttavdelning där hon och Daniel bodde så är det ganska märkligt att hon inte säger något om det på 3 1/2 sidor + 4 sidor. Det är också att notera att ”ett skrapande ljud” ”av något stort och tungt som gled från en sida till en annan” (941004) har förvandlats till ”ett skarpt metalliskt ljud” som Titanic-filmen påminner henne om.

Innan några av er kastar er över tangentbord och skriver svordomar över hur jag vågar ifrågasätta uppgifter från en överlevande: jag påstår inte att Yasmina ljuger i intervjun med Expressen. Jag påstår däremot att det är uppenbart att hennes minnesbild av vad som hände för 26 år sedan inte är korrekt. Och det är så vi människor fungerar, vi har ingen inspelningsfunktion för gamla händelser utan vi skapar ett sammanhang med intryck från det som faktiskt hände, men också allt vi upplevt sedan dess.

https://web.archive.org/web/20040119064351/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.296.htm
https://web.archive.org/web/20040329213130/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.297.htm
https://www.expressen.se/nyheter/yasmina-overlevde-jag-horde-skarpt-metalliskt-ljud/
Citera
2020-10-22, 23:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ja, det är en avgörande skillnad, se illustrationen här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Double_hull

Tack. Så skillnaden är alltså -åtminstone huvudsakligen - att skrovsidorna också är dubbla på ett dubbelskrovat fartyg medan det annars endast är botten på fartyget som är dubbelt - dubbelbottnat.

Det låter logiskt och jag kanske borde anat vad nomenklaturen innebar.
Citera
2020-10-22, 23:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jadå, gott så och tack för ett hyfsat ändå objektivt inlägg men DU har ju suttit och, med mängder av olika argument, dissat de vittnesmål som inte stöder dina/kommissionens slutsatser. Du väljer ju de som passar din argumentation medan du negligerar resten?

Absolut att det finns hitte-på-hål och ”foliehattsfakta” men jag fattar inte varför du så hårt, detaljrikt och frenetiskt kämpar emot oss foliehattar här inne

EN ENDA FRÅGA NU;

Vill du undersöka detta mer, dyka, leta och även söka på land bland politiker och militär.

ELLER är vi nöjda och ska släppa allt?

Ge oss/mig ett enkelt svar nu så vi vet, tack! 🙏🏻
Men det har jag ju skrivit i 10+ inlägg?
Det är klart jag vill se se nya dykningar, med ROV eller dykare, på vraket. Det var min åsikt också 2008 när jag debatterade frågan med några riktiga foliehattar! :-)

Däremot ser jag idag inte poängen med andra undersökningar ”bland politiker och militär”. Om vi skulle bli säkra på att det förekom en kollision, då får man givetvis försöka hitta vad kan ha varit för något. Men dit är det långt.
Citera
2020-10-22, 23:56
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Det är klart jag vill se se nya dykningar, med ROV eller dykare, på vraket. Det var min åsikt också 2008 när jag debatterade frågan med några riktiga foliehattar! :-)

Däremot ser jag idag inte poängen med andra undersökningar ”bland politiker och militär”. Om vi skulle bli säkra på att det förekom en kollision, då får man givetvis försöka hitta vad kan ha varit för något. Men dit är det långt.
Perfekt, tack! Då är vi eniga om det!

OK, fel ordval av mig, sorry, men Nej, jag är inte inne på något av detta utan det jag här avser är de märkliga beslut om självklar bärgning och sedan, över en natt, gravfrid, cementering, kanske någon dykning och allt som ändrades dag för dag.

Olycka, kollision eller vad som så hanterades allt, SOM SAGT, jättekonstigt och DET är min poäng. Kommentar på just exakt detta?

Ha det gott!
Senast redigerad av Marmoth 2020-10-23 kl. 00:01.
Citera
2020-10-23, 00:11
Medlem
Citat:
Seriös fråga;

Kan vi, en gång för alla, reda ut detta med ”vattenlinjen”.

I riktigt hög sjö så går väl vågor långt över den, eller?

En stor och tung båt guppar/studsar upp och ner och enligt filmer jag har sett på andra båtar och simuleringar med just Estonia så är det nya hålet väldigt klart en stor läcka in för vatten oavsett var det skulle vara på bilder i lugn sjö eller i hamn?

Fel eller rätt?

M

Det kommer båda rinna in och ut vatten ur skadan när den är ovanför vattenlinjen. Så ju högre upp den är ju mindre blir den.
Citera
2020-10-23, 00:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Mörkläggningen av eventuella militära transporter och anledningen till olyckan är som sagt två skilda frågor. Så jag har svårt att se varför undersökningar om det är beroende av svaret på om det förekom en kollision eller inte.

Det kan ha varit en olycka helt enligt den vedertagna versionen du förespråkar, bara det att det fanns saker ombord som motiverade en mörkläggning från myndigheternas sida, enligt deras uppfattning.
Citera
2020-10-23, 00:27
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det kommer båda rinna in och ut vatten ur skadan när den är ovanför vattenlinjen. Så ju högre upp den är ju mindre blir den.
Fast höga vågor i hårt väder plus ett hål är ju ingen bra kombination. Du får gärna vidareutveckla rinna ut.

Filmer på andra båtar och även simuleringar med just Estonia visar ju att så gott som hela båten ”ligger” under vatten bitvis i höga vågor vilket sedan jämförs med bilder på ”vattenlinjen” i lugnt vatten i hamn och då ses som bevis. 🤨
Citera
2020-10-23, 00:30
Medlem
Citat:
Fast höga vågor i hårt väder plus ett hål är ju ingen bra kombination. Du får gärna vidareutveckla rinna ut.

Filmer på andra båtar och även simuleringar med just Estonia visar ju att så gott som hela båten ”ligger” under vatten bitvis i höga vågor vilket sedan jämförs med bilder på ”vattenlinjen” i lugnt vatten i hamn och då ses som bevis. 🤨

Ja men vågorna blir ju låga också under lika långt intervall som dom är höga och under den tiden kommer det inte tillföras vatten och förmodligen rinna ut en del också.

edit: ju högre upp skadan är ju mindre tid träffar vågorna,dvs mindre tid för vatten att komma in och mer för att vatten ska rinna ut.
Senast redigerad av painkiler 2020-10-23 kl. 00:36.
Citera
2020-10-23, 00:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ang. svanhalsarna: det stämmer absolut att dessa skulle kunna gå till konferensavdelningen (inte själva rummen), se https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/SHEETS/pg529.htm.
Övberg ser dessa i mittkorridoren i avd. 4. Men då är vi tillbaka vid motsägelsen att detta vatten kan inte ha kommit från ett hål på styrbords sida i avd. 5 (eller 4) för det är ett vattentätt skott mellan detta och konf.avdelningen.

Som jag skrev tidigare har esterna prickat in sprickan till avd. 5. Det är ett helt skott från avd. 4 där Övberg ser vatten ur svanhalsarna och där ’sewage tanks’ är, och 2 vattentäta skott från sauna/pool/konf-delen. Det utesluter inte att avloppstankens utlopp skulle kunna ligga i en annan WT-sektion, men det verkar lite långsökt. Som din länk antyder så har man också typiskt avlopp under vatten (inte så mysigt annars!), så jag tror inte att det är vad vi ser i sprickan/hålet.

Om vi kunde bli helt säkra på hålets position så kan vi dra många slutsatser om vad det skulle kunnat leda till. För att göra det behöver vi ett högupplöst foto av Estonias styrbordssida så att vi kan hitta den där j-a genomföringen vi ser i överdelen av sprickan! (under förutsättning att de inte sitter pepprade varannan meter...)

Om de vattentäta dörrarna mellan sektionerna var öppna kan man iofs förklara saken med det. Men teorin vore förstås mer plausibel om hålet i skrovet befinner sig i sektionen med avfallstanken.

Jag föreställde mig att tankarna hade en förbindelse med en öppning över vattenytan som kunde användas för att tömma tankarna på land, så man åtminstone hade den möjligheten. Men det kanske inte fungerade så? Edit. Eller skölja ur dem.

Björkmans tanke här var ju alltså att de stora smällarna inte var från en kollision utan kan ha härrört från när man av misstag öppnar de vattentäta dörrarna av misstag 01.02 Då skulle alltså läckan uppkommit tidigare än så. Man försökte därefter pumpa ut vatten med länspumparna men hade problem med detta och beslutade att stänga de vattentäta dörrarna.

Detta förutsätter iofs en mindre konspiration, men av det slaget som förekommer med jämna mellanrum, där ansvariga försöker dölja misstag.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-10-23 kl. 00:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in