2020-10-22, 19:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Hålet är centrerat på botten av bildäck sträcker sig ner en bit över däck 1m vilket borde vara ett slut strax över vattenlinjen. Om fenan trycks upp kan skrovet dras in som en hävstång och hålet se ut att vara centrerat en bit högre upp.

Man tycker då att det borde vara en spricka längs hela däck 1 från stabilisatorrummet. Angivna dimensioner på hålet, 4m, indikerar att det inte sträcker sig så långt, men vi har inte sett själva exakt hur långt det sträcker sig
.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det skiljer minst 10 m i längsled också, titta på ritningen jag länkade till och jämför med foton där man ser texten ’ESTLINE’.

Jag får backa lite här: de estniska experterna placerar hålet mitt på sista bokstaven ’E’ vilket blir mitt i hyttavdelning 5, en avdelning och vattentätt skott för om stabilisatorrummet. Om fenan fälls ut framåt kan det vara något mindre än 10 m, men den ligger fortfarande avsevärt under vattenlinjen medan sprickans nedre punkt är ungefär i densamma.
https://www.valitsus.ee/sites/default/files/2020-09-19_observations_from_the_rov_video_to_ms_estonia_1 8th_september_2020.pdf
Citera
2020-10-22, 19:54
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
"stabilisatorrummen" Drunk much? That's ok, direktlänk tack!

Varsågod;

https://www.bildtagg.se/bild/etatmnbfknigpy26irjs5x2
Citera
2020-10-22, 19:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nu tror jag ändå du misstolkar mig avseende Övberg. Jag tror inte att jag påstått att han har fel, även om han såklart kan minnas fel som alla andra vittnen. Vad jag skrev tidigare var att jag inte har en förklaring till hans observation. Utan att veta mer om svanhalsarnas funktion och placering är det svårt att bilda sig en bra uppfattning. Baserat på att han av allt att döma flyr sent, enligt egen uppgift strax innan slagsidan når 30 grader eller mer, så kan vatten ha läckt ner från bildäck på följande (spekulativa) sätt:
- svanhalsarna är kopplade till en tank på däck 0 som vattenfyllts uppifrån bildäck. Det vattnet trycks upp genom svanhalsen när tanken är full. Svagheten med denna förklaring är uppenbar: vi vet inte om svanhalsen är kopplad till et sådant rörsystem (men Meyer-varvet vet..).

Det har föreslagits någonstans att svanhalsarna var ventilation till konferensrummet. Men det är riktigt att vi bör veta var de är placerade och var till för för att kunna göra en vettig bedömning. De skulle kunna vara ett senare tillskott som Meyervarvet inte känner till.

Citat:
Om man i stället tänker sig att vattnet läcker in via det nya hålet midskepps, då kan man tänka sig att hela tankutrymmet på däck 0 fyllts ned vatten och att vatten sedan trycks upp genom svanhalsar som ventilerar däck 0. Ett par saker talar emot detta:

- om hela däck 0 under avd. 4-6 är vattenfyllt och hålet/sprickan är i höjd med däck 1 & 2, varför forsar inte vatten in på däck 1? Vi måste införa en extra vägg eller dubbelskrov som vi än så länge inte har något belägg för.

- även om vi inför en tank eller dubbelskrov så har vi tv-bilder på ett hål med brutna balkar och plåtar invändigt (kan var från skottet mellan avd 4-5, eller botten på däck 2). Hur kan det vara tätt in till däck 1 med sådan deformation?

- om vattnet finns under avd 4-6 på däck 1, hur i hela friden får vi rinnande vatten längs en vägg mitt i avd. 3? Det vattnet har ingen rimlig väg från hålet, såvida vi inte räknar in via bildäck.

- Iden att tankrummet skall ha ventilation upp till däck 1 är rätt konstig, för där nere har vi olje- och avloppstankar. Inget ställe man vill ventilera till en passageraryta. Å andra sidan kommer jag inte på någon annan rimlig funktion för dessa svanhalsar.

Finns det någon betydelsemässig skillnad mellan dubbelskrov och dubbelbotten? Att Estonia hade en dubbelbotten där den undre delen var fylld av tankar framgår av JAIC 3.2.2.

Ja, jag håller med om att om t x en ubåt kolliderar med Estonia och orsakar ett så stort hål i skrovet borde vattnet forsa in och passagerarna bli mer medvetna om det än vad det verkar de blir.

Men tätt in till däck 1 måste det väl inte vara? Läckan sitter ju som du ofta förklarat till stora delar över den normala vattenlinjen. De överlevande passagerarna från däck 1 flyr ganska tidigt, innan den stora slagsidan. Det stora eventuella vatten inflödet bör ju komma efter att passagerarna flytt.

Citat:
Vad gäller Heiwas gamla fix-ide ”trasiga poolen” så är väl den iden inte sämre än någon annan han har, men när vi redan har ett bogvisir på Muskö och en Dplay-film med ett hål midskepps, så låter jag min rakkniv ta hand om den teorin.

Fast poängen är att det oavsett kan finnas en gammal läcka mellan utrymmet i dubbelbotten och utrymmen på däck 0. Jag tänker mig alltså möjligen att vattnet underifrån först kommer från tankar i dubbelbotten och sedan stiger upp till däck 0 och sedan till däck 1.

Det jag alltså är mest inne på i Björkmans teorier är det scenario där läckan i skrovet handlar om något problem med avloppstanken och dess utlopp. Han spekulerade från början innan han kom in på frågan om det flyttade bogvisiret enligt egen utsago om det kunde rört sig om en olycka med skrovet av denna typ som ledde till att bogvisiret föll av tidigt vid den stora slagsidan eller strax därefter.

Då tänkte jag mig alltså här att det inte förekom någon kollision och inte heller något sabotage i form av sprängning, utan att skrovet sprungit läck pga rostangrepp vid utloppet från avloppstanken. Det rör sig i så fall kanske om en mindre läcka än den vi ser idag, som är en följd av att belastningen på skrovet med tiden utökat hålet. Om läckan leder via utloppet ned på däck 0 kanske der kan förklara varför vatten runnit ned dit och inte till däck 1 i första hand.

Kan då det runda hål vi ser i vid läckan vara utloppet för avloppstanken?

Alltså ett sådant här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Seacock
Citera
2020-10-22, 20:05
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Bra underlag med undersökningsrapporten, tack. Visst borde sektion c vara närmast det större hålet?
Jag gissar på D.
C markeringen är 60 mt från aktern om jag tolkar skissen rätt. D 100 mt. Och hålet skulle vara vid 90 meter.
Citera
2020-10-22, 20:08
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Finns det någon betydelsemässig skillnad mellan dubbelskrov och dubbelbotten?

Att Estonia hade en dubbelbotten där den undre delen var fylld av tankar framgår av JAIC 3.2.2.

Ja, det är en avgörande skillnad, se illustrationen här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Double_hull
Citera
2020-10-22, 20:09
Bannlyst
Estonias förlisning hade inget med smugglandet att göra, forna sovjets teknologi, som vår regering vid tillfället var involverad i, i samarbete med USA! Carl Bildt, skojar du? Estonia gick under p.g.a bristande underhåll, en billig jävla packning, som ingen orkade byta ut! Det var ingen som sänkte Estonia kallblodigt! Estonia var en dödsfälla, ett under att den inte gick under tidigare!
Citera
2020-10-22, 20:11
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag gissar på D.
C markeringen är 60 mt från aktern om jag tolkar skissen rätt. D 100 mt. Och hålet skulle vara vid 90 meter.

Nej, det är orimligt. Markeringen för D är precis bredvid bryggan och revan sitter ungefär mitt emellan skorstenen och bryggan.

Edit: revan sitter (enligt rekonstruktionen) runt 90m från aktern. Bryggans mitt är 120 m från aktern.

Jag förstår vad du menar om det varit sektion D, men vid C är revan täckt till 60% ungefär. Sista delen kanske var lätt att missa?

Den horisontella revan måste varit helt täckt.
Senast redigerad av Frontlinjen 2020-10-22 kl. 20:18.
Citera
2020-10-22, 20:18
Medlem
Citat:
Det ät en tanke, men då har vi å andra sidan inte rätt bokstäver. Om man nu skall tro på att det är vid sista ’E’ i ESTLINE dvs.
Angående att försöka orientera sig till skrovgenomföringen som syns vid hålet/sprickan i förhållande till däcksfönstrena.

Har utöver Estonia letat bilder på M/S Wasa King, M/S Viking Sally och M/S Silja Star och hittat följande bilder:

Viking Sally
https://images.sjofartstidningen.se/uploads/2019/09/vikingsally_800700.jpg?resize=648,429
https://www.vasabatarna.se/wasaking/vsally/mh_vsally9.jpg
http://www.estoniasamlingen.se/images/Viking_Sally.jpg

Wasa King

Silja Star
https://stor.systeemi.net/thumbnail.php?pic=uimgc/img_5610455_9313e9cb42bf7b30e9532f12431af07b.jpg&w =1024&sq=Y&b=Y

Estonia
http://www.shipspotting.com/photos/middle/2/2/0/2933022.jpg

Jag kan inte se någon skrovgenomföring där hålet ska vara placerat enligt den datoranmierade bild som cirkulerar.
På flera av bilderna syns dock en skrovgenomföring strax ovanför fendern i linje mellan fönsterrad 12 - 13 samt en liknande genomföring nedanför fönsterrad 2 medan det på vissa av bilderna verkar synas både fler och färre skrovgenomföringar så jag vet inte om det går få någon större klarhet genom detta, men granska gärna bilderna.

Började även undra vad som är upp och ner i Dplay-filmen. Vinkeln de filmar ur är ju med botten på skrovet uppåt så att säga vilket innebär att de rör sig uppför styrbordssidan när de rör sig nedåt i bild...
I så fall hamnar ju däcksgenomföringen nedanför fenderlinjen och i nedre delen av sprickan, eller?
Eller är bilden roterad 180° i filmen?

En sak till.
När de i Dplay filmen säger att de avbryter och går upp till ytan befinner de sig plötsligt framme vid vad som ser ut som en av tunnlarna till bogpropellern...., fast det kan ju vara som det råkade bli i klippningen.
Ingen tror väl att de verkligen avbröt all filmning minuterna efter den stora upptäckten 😏

Dessutom säger filmarna sig, som många påpekat, se bokstaven S i Estonia i anslutning till hålet..
Citera
2020-10-22, 20:18
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Nej, det är orimligt. Markeringen för D är precis bredvid bryggan och revan sitter ungefär mitt emellan skorstenen och bryggan.

Jag förstår vad du menar om det varit sektion D, men vid C är revan täckt till 60% ungefär. Sista delen kanske var lätt att missa?

Den horisontella revan måste varit helt täckt.
Eftersom det står 100mt så tog jag det för givet att det var sektion D som låg närmast.

Edit, hajar vad du menar, section c, 10meter ifrån den djupaste delen som är sek, Ds början.
Senast redigerad av Giant Squid 2020-10-22 kl. 20:33.
Citera
2020-10-22, 20:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är att ta i. De överlevande vittnar i många fall om mycket höga smällar som de associerar med att fartyget kolliderat med något. Att smällarna inte kan vara en kollision med något som ger den aktuella revan i skrovet eftersom det då skulle låtit ännu högre är en slutsats du drar. Men det är berättelser om extrema ljud som dessutom de överlevande i flera fall menar tonats ned i de första förhören.
Det är konstaterat att vi kan förklara sjunkförloppet i all väsentlighet utan att införa ett hål under vattenlinjen. Detta var JAICs hypotes, men den har bekräftats av två ytterligare utredningar av SSPA och HSVA.

Finns det då några vittnen på däck 1 som stöder hypotesen om en kollision midskepps som ger upphov till det nya hålet? De estniska experterna har prickat in hålet till hyttavd. 5 (https://www.valitsus.ee/sites/default/files/2020-09-19_observations_from_the_rov_video_to_ms_estonia_1 8th_september_2020.pdf). I denna avdelning hittar vi 5 överlevande, samtliga inom 10 m (förmodligen i korridoren intill) från den tänkta kollisionen som trycker in skrovet 1 m och ger en 4 m lång spricka. Jag har kopierat uppgifter om ljud från GGEs sammanfattningar av deras vittnesmål nedan. Även om vi väger in att ljuden tonats ned, vilket av de dessa ger något som helst stöd för teorin om kollision mindre än 10 m därifrån?

M. Nilsson, cabin 1028 [omedelbart innanför skrovet]
- A little later Martin felt that the noises were connected to the shaking of the vessel, and then the vessel began to heel noticeably. He and his bed moved upwards while the others in their beds on the opposite side of the cabin moved downwards. ... Simultaneously the strong scraping noise was being continuously heard and then Jan Gustavsson said: "Now we have run aground." So clear and distinct was this noise.

Daniel Svensson - cabin 1027:
- vessel was pitching and rolling, at each pitch movement something was beating against the hull - "as if someone were hammering with a big stone.”

Jasmina Waidinger - cabin 1027, statement made on 29.09.94:
- both heard strange noises "as if the sea was striking against the vessel's bow”
... she dozed for some minutes - she believes ca. 5 - when there was a "hard bang" from the car deck.
Statement made on 04.10.94:
- it seemed to her that the rushing sound came from above and appeared to her like water running rather slowly;
- she was lying in her bed dozing a bit, but did not sleep when she suddenly heard the strong noise above her cabin ceiling which appeared to her to be "something big and strong moving from one place to another.
- immediately after this noise the vessel heeled over.

Bengt Nilsson - cabin 1026:
could not sleep due to heavy labouring of the vessel and something beating frequently against the hull very heavily;
- he noted after an hour or so that it began to roar (scream, howl), squeak, shriek, scrape and finally he heard a sharp metallic breaking noise at the starboard side and aft of him, and formed the opinion that something was wrong.

Ants Nadar - cabin 1025:
- was in bed - woke up due to hard banging noises, started to climb up to deck when the vessel suddenly heeled to starboard.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.3.htm

Not. Jag hittar bara datum på Yasminas första vittnesmål i GGEs sammanfattning. Det visar i alla fall att vittne(n) från däck 1 förhördes redan dagen efter olyckan.
Citera
2020-10-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vadå innan? När det Estonia lämnade Tallin eller? Syftar du på den slagsida åt styrbord som Estonia redan drogs med, och att babords ballasttank redan var full, eller vad menar du?
Man ska inte anta fler företeelser och ting än vad som behövs för att förklara de observationer man gör.
Det är lydelsen! Det du presenterar är någon märklig upp och nedvänd version av principen.

I mina öron låter ditt resonemang något förvirrat tyvärr.

Ja det är inte alltid lätt att förstå sig på saker över text. Men jag respekterar dig ändå
Citera
2020-10-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
OK, det blev vatten och slagside-förklaring ändå. 😙😙

Provar en enkel till då...

Tror du folk kastades ur sängar och hit och dit av att bogvisiret slog i bulben? Ja eller Nej...

Eller är dessa vittnesmål falska?

Kastats ur sängen har väl sagts, men hit och dit har du väl hittat på själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in