Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
/.../ Det är ju en sak som SD själv kan ha sagt; att fallet aldrig kommer att lösas, och att de inget har på honom (om det stämmer).
Att kommentera fallet på det viset får mig att undra varför skulle han tänka så?
- min första tanke är förstås att en oskyldig kan väl aldrig spekulera i termer av att fallet aldrig kommer att lösas, särskilt inte i början av utredningen. Varför skulle han tänka så?
- det andra är att han är skyldig. Då vet han med sig att han har varit klurig. Vad kan han ha hittat på för att fallet aldrig skulle kunna lösas? Och att de inget har på honom?
En inställning i syfte att ha den mentala kraften och beredskapen att bemöta alla misstankar; att agera "som om" man vore helt oskyldig; att peppa sig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Då kan SD kanske ha gjort saker som inte är uppenbart i första hand. Som att ha gjort någon avstickare, som man inte har koll på.
Det kan han säkert ha gjort - och som är svår kartlägga i efterhand.
Citat:
@reviews hade en spännande tanke, där SD skulle kunna ha gjort en vända till Lena tidigare innan mordet. De har båda två tider med "luckor" som synkar med varandra, vilket kan ha varit en sådan vända.
Det kan också har varit vid en sådan vända SD har planterat ett tillhygge någonstans i förväg.
Eftersom de bodde på bara några min avstånd från varandra kan en eller flera sådana vändor inte uteslutas, men att L gick ut från bostaden drygt 20 min efter att hon avsänt sin loggremsa, är ett faktum. - Var alla "måsten" avklarade på 20 min exkl. transportsträcka..?
Citat:
Ja, enstavigt och inte så tätt, då var hon kanske upptagen med en cache ändå? Nära, eftersom A inte hade somnat? Typ till planket?
Varken plank-cachen eller Blixten utesluten; ej heller "Absolute Christmas" - eller en kombination (jmfr tidsåtgången fre 11 kl. 22:41:00 då hon gick en runda i Vivallaskogen och var tillbaka i bostaden efter 27 min).
Hon hade f.ö. också den 13 maj reserverat koordinater till en planerad cache: "Katt åt klocka", c:a 500 m från X-mas (eller närmare, beroende på vilka genvägar som finns).
Noterbart är att hon en dryg timme efter denna sin fredagstur till Vivalla: lördag den 12 maj kl. 00:07:40, ånyo lämnat sin bostad och går längs med F*gelb-gatan. - Tidsschemat ser sedan ut som följer:
00:08:00 LW står på F*gelb-gatan
00:08:54 LW till MGM:
Hallå?
00:08:54 LW till MGM:
Hallå?
00:08:55 LW till MGM:
Hallå?
00:08:55 Inkommande SMS till MGM: "Hallå" (Oläst; raderat och återskapat: A163, del B s. 522)
00:11:28 LW på väg tillbaka mot bostaden
00:15:52 LW vid bostaden
00:32:33 MGM ringer 11414 ang. tre hotfulla män
00:33:53 MGM ringer 112
01:33:19 LW tar bild på strumpor och strumphållare 1
01:33:32 LW tar bild på strumpor och strumphållare 2
01:35:00 LW skickar strumpbild 1 till MGM - som besvarar ett meddelande från en vän. MGM befinner sig i sin bostad.
Efter första vändan till Vivallaskogen hade L sett blixtnedslaget på återvägen. Hon pratar sedan med JJ och säger bl.a: /.../
L: Du jag var ute en sväng här...
[A158, s. 136]
J: Ja?
L: Och eh...
(skrattar) blixten har slagit ner ett träd tvärs över cykelbanan.
J: Nähe?
L:
( ohörbart) bra gärna vilja se på det där.
Hypotes i denna del: LW vill dels själv studera blixtnedslaget närmare; dels berätta för MGM, alt. visa honom, att blixten slagit ned. - Således ingen tid. överenskommelse om ett möte med MGM.
Citat:
Här kan det ha raderats meddelanden.
Mest tror jag på att mordet var redan planerat. Loggremsan har ju Lena hämtat och bytt ut från cachen 13 maj.
Så min teori är att SD förhalar allt för att hans alibi ska bli så tätt som möjligt och det retar Lena som väntar och väntar.
Kanske gick hon ut på egen hand för att hon inte orkade vänta mer. Då isf till cachen eler för att ta avsked inför resan. Jag tvivlar på att hon skulle gå till HD så sent och inte inför USA resan. Det tror jag aldrig hon skulle göra. Och absolut inte när barnen var hemma.
Är benägen instämma med att LW inte planerade att gå till HD.
Betr. planering: Vem planerar ett mord iförd lysande blå skor, eller står dagen efter det planerade mordet utanför polishuset och raderar bilder och sms för brinnande livet? - Under hur lång tid har ett sådant mord planerats? - MGM har ju under minst sex års tid varit mån om att hålla sin relation med LW hemlig. - Nu gavs han inget val. - Ja, SMS-utbytet med LW andas från MGM:s sida en återhållsam ton som kan tolkas som förhalning - men också som ambivalens.