2020-10-22, 18:47
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja för det är ju jättenormalt att packa inför en resa få timmar innan du ska iväg. Den normale har väl packat väskan nån dag före förutom toalett saker. Men hans ursäkt är väl att det gick åt mycket tid på att tvätta blodiga kläder och springa runt och kvitta sej med både mordvapen och mobiltelefon.
Han kan ha börjat packa långt innan men trots det så funderar man in i det sista samt det arbetsrelaterade.
Men förstår hur du tänker,Packning klar en vecka innan och det arbetsrelaterade tar man på cykeln och lägger tiden på kladdkakor ist.Vad en normal packning är, är inte alltid som dina packningar är.
Vilken vaktmästare förresten?
Senast redigerad av 7.2PaRichterskalan 2020-10-22 kl. 18:49.
Citera
2020-10-22, 19:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja för det är ju jättenormalt att packa inför en resa få timmar innan du ska iväg. Den normale har väl packat väskan nån dag före förutom toalett saker. Men hans ursäkt är väl att det gick åt mycket tid på att tvätta blodiga kläder och springa runt och kvitta sej med både mordvapen och mobiltelefon.
Glöm inte att han hade en packlista i den öppna webbläsarfliken, det här känns som ett realistiskt scenario:

1. 20.29 öppnar han dokumentet med packlistan, nästan det sista han gör innan han lämnar jobbet.
2. 23.32 får han ett jobbmejl och ser att han behöver komma åt ett jobbdokument på datorn.
3. 23.34 öppnar han datorn och den öppna fliken uppdateras.
4. Nu har han packlistan på skärmen, han läser den och kompletterar kanske packningen.
5. 00.00 återvänder han till datorn och öppnar jobbdokumentet, se pkt 2.
Citera
2020-10-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har tagit upp det en gång tidigare, men då var det ingen som hade några tankar kring detta i övrigt så det förblev obesvarat. Men det har legat och gnagt. En helt okänd mejladress dyker plötsligt upp i materialet och som det görs sökningar på från LWs konto efter hennes död. En mejladress som bara borde vara bekant för en enda person (förutom LW då hon levde).
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Mejladressen finns i A 164 Del C, sid 1105, 1245, 1398, 1208, 1206.

S 1208: Från: Lena Wesström <lena@wesstrom.se> Till: ["Davidsson; Stefan"]
Ärende: svar här tack
Datum: den 23 februari 2018 23:10:30
ge nu svar på detta mejl och det till andra adressen
Från: Lena Wesström <lena@wesstrom.sc> Till: ["saabstefanspam@gmail.com"] Ärende: svara nu då
Datum: den 23 februari 2018 23:13:19
Från: Lena Wesström <lena@wesstrom.se> Till: ["Stefan Davidsson"]
Ärende: konstigt
Datum: den 23 februari 2018 23:26:20
att du vägrar svara här. när du vet vad det innebär
Vääldigt intressant! Också lite intressant att trollen spammat sönder tråden konstant sen dessa inlägg. Klassisk taktik. Kan vara läge att lyfta fram de igen då tänkte jag

Hoppas uppgifterna förmedlas till åklagaren!
Citera
2020-10-22, 19:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Mejladressen finns i A 164 Del C, sid 1105, 1245, 1398, 1208, 1206.
[Min fetning] Ja, i närtid, och även i A 164 Del B, s. 738 (mailadressen x:ad av mig):
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Just här laboreras med mailadresser och lösenord, och det är företrädesvis geo-relaterade frågor som avhandlas.
Citera
2020-10-22, 21:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[Min fetning] Ja, i närtid, och även i A 164 Del B, s. 738 (mailadressen x:ad av mig):
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Just här laboreras med mailadresser och lösenord, och det är företrädesvis geo-relaterade frågor som avhandlas.

Eftersom mailadressen "s*aabstefans*pam@g*mail.com" har använts så sent som i februari- 18 mellan SD och Lena är det också anmärkningsvärt att det i undersökningsprotokollet inte återfinns i SDs enheter.

Det troliga är ju att sökningarna är gjorda för att radera.
SD (måste) har raderat sina egna mail från Lena på denna adress och även tagit bort mailadressen, medan den återfinns i Lenas kontakter.

Det har ju också skett sökningar på Lenas "min tidslinje" på datumen:
A 164 A, sid 7

"Maps
Visade din tidslinje
Visade 10 maj 2018
Visade 11 maj 2018
Visade 12 maj 2018
Visade 13 maj 2018
Visade 14 maj 2018
Visade 15 maj 2018
7 okt. 2018 13:21:40 EEST
"

Även där är det anmärkningsvärda datum. Den 7 oktober är det ju inte känt för allmänheten att det har skett något 11-12 maj.
Vem skulle ha intresse av att logga in på de datumen?

Och här kan Lenas "min tidslinje" ha blivit raderad/ändrad.
Citera
2020-10-22, 21:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Håller helt med dig betr. A:s minne; han är reflekterande och söker hela tiden efter det verkliga scenariot: rättar sig själv och är mån om att hitta logiska förklaringar.

Otroligt detaljminne för de små sakerna.

Citat:
Morddagen den 14 maj 2018 kan som en stark hypotes antas att LW efter att 21:14:09 ha filmat A när han tränade i vardagsrummet gick ut från bostaden c:a 21:32 och återkom till densamma c:a 22:00. - Inom parentes kan nämnas att jag tid. räknade lite på MGM:s tidsmässiga möjligheter att före sin bild på Vattentornet 22:00:06 få för sig att cykla hem igen för att besöka L; han har här t.o.r. 35 min 3 sek på sig från vändkorset 21:25:03 (ingen har sett honom vid G-berg; varken ute eller inne). - Tid. cykeltur: 21:09:59-21:21:37 (gym utomhus) = 11 min 36 sek. - Har dock svårt att se någon större relevans i detta om man betänker det fortsatta sms:andet under kvällen.

Bra att tänka som du gör; vända och vrida på tänkbara scenarion. Det är ju en sak som SD själv kan ha sagt; att fallet aldrig kommer att lösas, och att de inget har på honom (om det stämmer).

Att kommentera fallet på det viset får mig att undra varför skulle han tänka så?
- min första tanke är förstås att en oskyldig kan väl aldrig spekulera i termer av att fallet aldrig kommer att lösas, särskilt inte i början av utredningen. Varför skulle han tänka så?
- det andra är att han är skyldig. Då vet han med sig att han har varit klurig. Vad kan han ha hittat på för att fallet aldrig skulle kunna lösas? Och att de inget har på honom?

Då kan SD kanske ha gjort saker som inte är uppenbart i första hand. Som att ha gjort någon avstickare, som man inte har koll på.

@reviews hade en spännande tanke, där SD skulle kunna ha gjort en vända till Lena tidigare innan mordet. De har båda två tider med "luckor" som synkar med varandra, vilket kan ha varit en sådan vända.

Det kan också har varit vid en sådan vända SD har planterat ett tillhygge någonstans i förväg. Och som sagt, vad gör SD vid tornet? JG undrar varför han inte kommer. Hämtar han något där?

Citat:
LW chattar (men ej några längre utläggningar) 21:32-22:00 - och hon har som sagt en sällan sedd simultanförmåga. - Om man tar fasta på att hon ej bar cykelhjälm men väger in hennes (något enstaviga) chattande var och varannan minut, lutar det åt att hennes utevistelse ägt rum till fots.

Ja, enstavigt och inte så tätt, då var hon kanske upptagen med en cache ändå? Nära, eftersom A inte hade somnat? Typ till planket?

Citat:
Ja, i enlighet med att han inte själv ville bli överraskad. - Han kan ha passerat F-gatan för att försäkra sig om att L inte redan hunnit dit - och vi vet ju inte med bestämdhet huruvida L, efter att ha uträttat något cacherelaterat ärende, kan ha bestämt sig för att besöka sin antagonist om hon dessförinnan inte mottagit ett fredsskapande sms. - Hon hade väntat mer än 20 min efter MGM:s "måsten" (utan att ha fått något gensvar på remsan), innan hon resolut reser sig från köksstolen.

Här kan det ha raderats meddelanden.
Mest tror jag på att mordet var redan planerat. Loggremsan har ju Lena hämtat och bytt ut från cachen 13 maj.

Så min teori är att SD förhalar allt för att hans alibi ska bli så tätt som möjligt och det retar Lena som väntar och väntar.
Kanske gick hon ut på egen hand för att hon inte orkade vänta mer. Då isf till cachen eler för att ta avsked inför resan. Jag tvivlar på att hon skulle gå till HD så sent och inte inför USA resan. Det tror jag aldrig hon skulle göra. Och absolut inte när barnen var hemma.

Citat:
Det är väl det som är det problematiska: Det finns flera tänkbara scenarion efter "Ord som beskriver..." - där f.ö. det tredje sökta ordet är "straffspark".

Det här mordfallet har så många spooky vinklingar och associationer. Eller så är det du som hittat dom.
Önskar att de bara hade kommit till det första sökta ordet "halvlek".

Då hade den matchavgörande halvleken kunnat ändra slutresultatet.
Citera
2020-10-22, 22:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom mailadressen "s*aabstefans*pam@g*mail.com" har använts så sent som i februari- 18 mellan SD och Lena är det också anmärkningsvärt att det i undersökningsprotokollet inte återfinns i SDs enheter.

Det troliga är ju att sökningarna är gjorda för att radera.
SD (måste) har raderat sina egna mail från Lena på denna adress och även tagit bort mailadressen, medan den återfinns i Lenas kontakter.

Det har ju också skett sökningar på Lenas "min tidslinje" på datumen:
A 164 A, sid 7

"Maps
Visade din tidslinje
Visade 10 maj 2018
Visade 11 maj 2018
Visade 12 maj 2018
Visade 13 maj 2018
Visade 14 maj 2018
Visade 15 maj 2018
7 okt. 2018 13:21:40 EEST
"

Även där är det anmärkningsvärda datum. Den 7 oktober är det ju inte känt för allmänheten att det har skett något 11-12 maj.
Vem skulle ha intresse av att logga in på de datumen?

Och här kan Lenas "min tidslinje" ha blivit raderad/ändrad.
Ansluter mig till dina slutsatser. - Sökning var även gjord på H:s maildress. - "Skärmklipp Mac" kan avse bäste vännens dator. - Mailadresserna finns säkert kvar men har rensats på känsligt innehåll. Den som loggat in har även - och kanske främst - varit intresserad av att veta så mycket som möjligt om L:s förehavanden i syfte att utnyttja kunskapen till sin egen fördel: En död L kan varken försvara eller förklara sig; är helt utlämnad åt vantolkning och rena lögner.
Citera
2020-10-22, 22:44
Medlem
Flashback står inte över lagen.

Det lutar åt en friande dom.Det pga L många kontakter som hon kan ha retat upp.Dessutom är det försvårande att L samt S hade haft en lång "relation".Det kommer bli svårt att ställa det utom rimligt tvivel och han går fri mars 2021.
Vid friande dom kan han väcka enskilda processer mot alla som pekat ut honom som GM samt skymfat honom med familj i stort.Det blir ett riktigt stort skadestånd.
Med vänlig hälsning X X.
Senast redigerad av SteinwayandSons 2020-10-22 kl. 22:48.
Citera
2020-10-22, 23:18
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bra sammanfattning.
--------------------------
Aktbilaga 150 vittnesförhör sid 147. Messengerchat, Lena - Jenny den 11 Juni 2015.

De har ju sex timmars jetlag, även om resan säkert tar på dem (barn och fru, de är ju så SVAGA!), så
lär de kanske inte lägga sig förrän assent

J: Skrev han så till dig ... om henne?
Och då lär han knappast säga till henne att han går ut när de är vakna

Ja Han säger det då och då. Inte ofta, men några gånger
"Vill vara tydlig"
Jag har slutat kommentera

På slutet har han också sagt ett par gånger att han oavsett om det skulle ta slut mellan dem så är han "100% ointresserad av att försöka få ihop det med mig, vi är vänner". Ganska säker på att han skulle vilja motsatsen om hon nu slängde ut honom. Tror han har två skäl att säga så:

J: Som om han inte bär något ansvar för eran relation - han har ju varit 'rak' mot dig hela
tiden ... 'öppet lekt med dina känslor' är ju ett annat sätt att se det på ...

L: 1. Han skulle inte uthärda att visa världen hur han verkligen ser på mig, det skulle bli så uppenbart
att han hela tiden haft såna känslor och en sån bild av sig själv KAN han inte visa upp, det förintar
hans bild som SNällStefan - som han hatar, men lever av

J: Det låter ju helt skruvat - varför ligger han då med dig nu ... om han inte skulle göra det om han inte
var med henne ...

L: 2. Han gör stora ansträngningar för att inte (i alla fall uttalat) invagga mig i några falska
förhoppningar. Både för att jag inte ska bli besviken, men kanske allra mest för att själv slippa
hantera det och framstå som en svikare
För att vi "bara har kul"
"Buset är kul, men en fis i rymden jämfört med den verkliga vänskapen"
Säger han ofta. "Vi kan sluta idag om det räddar vänskapen"

J: Han är verkligen både beredd på och kapabel till att leva ett dubbelliv - på riktigt...

L: Vet att allt det pekar i en enda riktning. Men kan inte avstå från det jag vill ha
Jag hatar det. Men vill inte släppa honom.

--------------------------
Trots att SD vid flera tillfällen slagit fast att han var 100% säker på att han inte ville ha ihop det med henne så fortsätter hon sin sjukliga besatthet om att vinna och äga honom.

SD gör klart för Lena att vill hon knulla med honom så får det stanna vad der. Lena var den som ville mer och absolut inte accepterade ett nej. Lena var säker på att om hon förstörde mellan HD och SD så skulle SD skita i dom 100% och ändå välja henne.
Undrar hur Jenny mår som applåderade hennes väg till fördärvet?

Det känns som att du nu pekar ut Jenny också som ansvarig. Så alla är ansvariga utom just GM. För Lena förtjänade att dö. Och det var mer eller mindre ett självmord som var assisterat? Jag delar inte din slutsats.

Att Lena och Stefan aldrig någonsin borde inlett en relation är solklart. Lenas del i det hela är solklart såklart eftersom det liksom trycks in i denna tråden om och om igen. Vi vet alla att hon hade sina brister. Det som dock är av intresse är vad som fick GM att gå över gränsen och slå ihjäl henne och huruvida det var planerat. Jag har funderat mkt kring 17 raderade cachar. 17 slag. etc. Och genrepet som var ganska märkligt. Jag är iaf övertygad i kombination med senaste inläggen som visar att det försökts raderats mer från Lenas sidor. Solklart att han är GM. Och oavsett hur arg han var på henne så rättfärdigar det inte mord.
Citera
2020-10-22, 23:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Det är ju en sak som SD själv kan ha sagt; att fallet aldrig kommer att lösas, och att de inget har på honom (om det stämmer).

Att kommentera fallet på det viset får mig att undra varför skulle han tänka så?
- min första tanke är förstås att en oskyldig kan väl aldrig spekulera i termer av att fallet aldrig kommer att lösas, särskilt inte i början av utredningen. Varför skulle han tänka så?
- det andra är att han är skyldig. Då vet han med sig att han har varit klurig. Vad kan han ha hittat på för att fallet aldrig skulle kunna lösas? Och att de inget har på honom?
En inställning i syfte att ha den mentala kraften och beredskapen att bemöta alla misstankar; att agera "som om" man vore helt oskyldig; att peppa sig själv.
Citat:
Då kan SD kanske ha gjort saker som inte är uppenbart i första hand. Som att ha gjort någon avstickare, som man inte har koll på.
Det kan han säkert ha gjort - och som är svår kartlägga i efterhand.
Citat:
@reviews hade en spännande tanke, där SD skulle kunna ha gjort en vända till Lena tidigare innan mordet. De har båda två tider med "luckor" som synkar med varandra, vilket kan ha varit en sådan vända.

Det kan också har varit vid en sådan vända SD har planterat ett tillhygge någonstans i förväg.
Eftersom de bodde på bara några min avstånd från varandra kan en eller flera sådana vändor inte uteslutas, men att L gick ut från bostaden drygt 20 min efter att hon avsänt sin loggremsa, är ett faktum. - Var alla "måsten" avklarade på 20 min exkl. transportsträcka..?
Citat:
Ja, enstavigt och inte så tätt, då var hon kanske upptagen med en cache ändå? Nära, eftersom A inte hade somnat? Typ till planket?
Varken plank-cachen eller Blixten utesluten; ej heller "Absolute Christmas" - eller en kombination (jmfr tidsåtgången fre 11 kl. 22:41:00 då hon gick en runda i Vivallaskogen och var tillbaka i bostaden efter 27 min).
Hon hade f.ö. också den 13 maj reserverat koordinater till en planerad cache: "Katt åt klocka", c:a 500 m från X-mas (eller närmare, beroende på vilka genvägar som finns).

Noterbart är att hon en dryg timme efter denna sin fredagstur till Vivalla: lördag den 12 maj kl. 00:07:40, ånyo lämnat sin bostad och går längs med F*gelb-gatan. - Tidsschemat ser sedan ut som följer:

00:08:00 LW står på F*gelb-gatan
00:08:54 LW till MGM: Hallå?
00:08:54 LW till MGM: Hallå?
00:08:55 LW till MGM: Hallå?
00:08:55 Inkommande SMS till MGM: "Hallå" (Oläst; raderat och återskapat: A163, del B s. 522)
00:11:28 LW på väg tillbaka mot bostaden
00:15:52 LW vid bostaden
00:32:33 MGM ringer 11414 ang. tre hotfulla män
00:33:53 MGM ringer 112
01:33:19 LW tar bild på strumpor och strumphållare 1
01:33:32 LW tar bild på strumpor och strumphållare 2
01:35:00 LW skickar strumpbild 1 till MGM - som besvarar ett meddelande från en vän. MGM befinner sig i sin bostad.

Efter första vändan till Vivallaskogen hade L sett blixtnedslaget på återvägen. Hon pratar sedan med JJ och säger bl.a: /.../
L: Du jag var ute en sväng här... [A158, s. 136]
J: Ja?
L: Och eh... (skrattar) blixten har slagit ner ett träd tvärs över cykelbanan.
J: Nähe?
L: ( ohörbart) bra gärna vilja se på det där.

Hypotes i denna del: LW vill dels själv studera blixtnedslaget närmare; dels berätta för MGM, alt. visa honom, att blixten slagit ned. - Således ingen tid. överenskommelse om ett möte med MGM.
Citat:
Här kan det ha raderats meddelanden.
Mest tror jag på att mordet var redan planerat. Loggremsan har ju Lena hämtat och bytt ut från cachen 13 maj.

Så min teori är att SD förhalar allt för att hans alibi ska bli så tätt som möjligt och det retar Lena som väntar och väntar.
Kanske gick hon ut på egen hand för att hon inte orkade vänta mer. Då isf till cachen eler för att ta avsked inför resan. Jag tvivlar på att hon skulle gå till HD så sent och inte inför USA resan. Det tror jag aldrig hon skulle göra. Och absolut inte när barnen var hemma.
Är benägen instämma med att LW inte planerade att gå till HD.

Betr. planering: Vem planerar ett mord iförd lysande blå skor, eller står dagen efter det planerade mordet utanför polishuset och raderar bilder och sms för brinnande livet? - Under hur lång tid har ett sådant mord planerats? - MGM har ju under minst sex års tid varit mån om att hålla sin relation med LW hemlig. - Nu gavs han inget val. - Ja, SMS-utbytet med LW andas från MGM:s sida en återhållsam ton som kan tolkas som förhalning - men också som ambivalens.
Citera
2020-10-22, 23:56
Medlem
D.Brents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Det lutar åt en friande dom.Det pga L många kontakter som hon kan ha retat upp.Dessutom är det försvårande att L samt S hade haft en lång "relation".Det kommer bli svårt att ställa det utom rimligt tvivel och han går fri mars 2021.
Vid friande dom kan han väcka enskilda processer mot alla som pekat ut honom som GM samt skymfat honom med familj i stort.Det blir ett riktigt stort skadestånd.
Med vänlig hälsning X X.

Försvårande? För vem?
Citera
2020-10-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Med vänlig hälsning X X.

Enskilda processer? Gäller det även åklagaren? Hur många enskilda processer kan det röra sig om? Tror du verkligen att SD skulle riskera att driva enskilda processer mot de som anser honom skyldig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in