2020-10-22, 20:52
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Vad tror Irland ska hända om sex veckor? Kanske öppnar de upp lite igen men sen kommer det gå en kvart och så "måste" de stänga ner igen "because of the coronavirus ". Så kommer man naturligtvis hålla på hela vintern. Möjligen kan man börja lätta på det hela i april, efter ytterligare sex månader av enorma skador på ekonomin, inte minst efter att i stort sett ha utarmat hela den på Irland mycket stora pubsektorn.

Och det är ju knappt några dödsfall på Irland heller.

Vansinne.
Till slut finns det ingenting kvar att öppna upp till. Allt kommer gå i konkurs förutom megastora internationella företag. Det är väl det man vill, göra folk så desperata att dom går med på vad fan som helst.

Om liknande skulle ske i Sverige kommer jag fullständigt skita i restriktionerna och göra aktivt motstånd mot den eller de som försöker upprätthålla dom. Tyranni kan bara uppstå om människor går med på det.
Citera
2020-10-22, 20:54
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Vad tror Irland ska hända om sex veckor? Kanske öppnar de upp lite igen men sen kommer det gå en kvart och så "måste" de stänga ner igen "because of the coronavirus ". Så kommer man naturligtvis hålla på hela vintern. Möjligen kan man börja lätta på det hela i april, efter ytterligare sex månader av enorma skador på ekonomin, inte minst efter att i stort sett ha utarmat hela den på Irland mycket stora pubsektorn.

Och det är ju knappt några dödsfall på Irland heller.

Vansinne.

Sex veckor bör ju räcka för att kväsa det. Anledningen till att viruset blossar upp igen efter långa lockdowns, är att folk har fuskat under tiden och träffat andra människor ändå. Annars är det borta efter sex veckor - för alla som var värdar för det när perioden började, är antingen friska och smittfria eller döda efter sex veckor.
Citera
2020-10-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har svårt att tro på det, med tanke på alla kändisar och halvkändisar som blivit smittade under hösten. Hade smittan varit 10-15 gånger större i våras så känns det på riktigt som att "alla" borde fått det då, och då varit immuna eller i vart fall nästan immuna.

Om 2 miljoner, 10 % har haft den i Sverige idag och vi bara har 100000 bekräftade fall så är skillnaden en faktor 20.
Citera
2020-10-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Nej, koksalt dödar inte friska 28-åringar.

Jaså inte, alla medier rapporterade ju om det igår.
Citera
2020-10-22, 20:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Mitt kära Skåne håller på att falla!

Snälla ni som bor här håll avstånd, tvätta händer, om sjuk stanna hemma!

Tror du fortfarande att epidemin går att stoppa, enbart genom att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer? Eller är det så att Folkhälsomyndigheten har vilselett svenska folket genom att komma med helt otillräckliga rekommendationer?

Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Tillsammans så kan vi rädda vårt kära Skåne!

Rädda gärna Skåne! Men förlita er inte på att Folkhälsomyndigheten står på er sida!
Citera
2020-10-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tror du fortfarande att epidemin går att stoppa, enbart genom att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer? Eller är det så att Folkhälsomyndigheten har vilselett svenska folket genom att komma med helt otillräckliga rekommendationer?
!

Bilderna på nattklubbarna visar med all tydlighet att rekommendationerna inte följs.
Citera
2020-10-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast "vanliga förkylningar" brukar inte ha möjlighet att få sjukvården att potentiellt kollapsa.
Nej och det gjorde inte denna förkylning heller.
Citera
2020-10-22, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om 2 miljoner, 10 % har haft den i Sverige idag och vi bara har 100000 bekräftade fall så är skillnaden en faktor 20.

Jo, men det finns ju ett mörkertal nu också, långt ifrån alla som har milda symptom testar sig, och vissa får vänta så länge på test att viruset kan hinna försvinna. Och den totalt branta ökningen som nu syns i princip överallt i Europa, får mig att tro att viruset mer smittsamt nu, och samtidigt mindre dödligt. Inte ofarligt, särskilt inte om vården havererar, men fortfarande mindre dödligt.
Citera
2020-10-22, 21:02
Medlem
Allt mer talar för att den huvudsakliga smittvägen är aerosoler. Det bådar verkligen inte gott inför vintern.

Det som dock är bättre är att den senaste studien från Sahlgrenska visar på att de som haft symtom verkar vara immuna i alla fall.

Dessa två saker tillsammans kan i praktiken bara leda till att epidemin är över till sommaren, men frågan är hur illa det blir dessförinnan?
Citera
2020-10-22, 21:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi är alltså i början av vågen i Sverige när kurvorna börjar röra sig exponentiellt uppåt. Det tråkiga med beslutet är också att sjukpenning för riskgrupper nu dras in och de tvingas ut i samhället.

Härlig människosyn du har Ola!

Du bör nog inte klaga på mig utan på försäkringskassan, om nu "sjukpenningen", dvs den särskilda ersättningen som personer som tillhör vissa riskgrupper kan söka om de bifogar läkarintyg, skulle vara hotad. Inte för att jag hört att något sådant skulle dras in Jag har bara hört att personer som är 70+ skall kunna röra sig lite friare i samhället.

Jag har ingen aning om vad din desinformationsagenda har för syfte eller mål, annat än att den skadar Sverige och den inte har ett dyft med min människosyn att göra, som för övrigt är alldeles utmärkt, då den bygger på maximalt bredaste grund.
Citera
2020-10-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, men det finns ju ett mörkertal nu också, långt ifrån alla som har milda symptom testar sig, och vissa får vänta så länge på test att viruset kan hinna försvinna. Och den totalt branta ökningen som nu syns i princip överallt i Europa, får mig att tro att viruset mer smittsamt nu, och samtidigt mindre dödligt. Inte ofarligt, särskilt inte om vården havererar, men fortfarande mindre dödligt.
Gissningsvis mer smittsamt pga torrare luft och sämre efterlevnad på restriktionerna än i våras. Detta hålls emot av immunitet.
Citera
2020-10-22, 21:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast "vanliga förkylningar" brukar inte ha möjlighet att få sjukvården att potentiellt kollapsa.
Fast det är väl bara för att vi är så vana vid dem att vara immunförsvar kan hantera dem. Förkylningar kan faktiskt vara allvarliga för isolerade folk som inte tidigare varit i kontakt med dem. Finns många såna berättelser. Så jämförelsen kanske inte är så illa ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in