2020-10-21, 17:00
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Som du räknar så hade Sverige år 2040 haft minusdöda varje år, dvs så hade ett antal människor återuppstått
Idiot - projektionerna för dödlighet i framtiden bygger på befolkningsdemografi.

Jag förstår att allt annat än en rät linje är för komplicerat för dig att greppa, så det kanske räcker med att jag berättar att det går att beräkna.
Citera
2020-10-21, 17:07
Medlem
Mitt kära Skåne håller på att falla!

Snälla ni som bor här håll avstånd, tvätta händer, om sjuk stanna hemma!

Tillsammans så kan vi rädda vårt kära Skåne!
Citera
2020-10-21, 17:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det har du rätt i. Jag menade inte att det hade varit en fullständig lösning att sätta hemvändande turister från Alperna i karantän. Jag menade att det hade minskat antalet smittbärare i Sverige under den mest kritiska perioden.

Jag vet. Men ifall Alp-resenärerna hade satts i karantän, så hade det funnits mer resurser att upptäcka smitta bland andra grupper. I Sverige så användes smittspåriningsresurserna till Italien-resenärerna, vilket var ett enormt resurs-slöseri.

Ja. Det är just det jag tänker på, att Sverige hade många mer smittbärare än Finland när åtgärderna genomfördes. Det var därför det hade varit värdefullt att hejda inflödet av smittbärare under den avgörande perioden.

Anders Tegnells strategi innebar att smittbärarna fick forsa in till Sverige utan hejd.
Hur skulle man kunna tycka något annorlunda, nu i all fall med facit i hand. Smittan sprider sig inte så snabbt i Sverige nu troligtvis var det lika dant då i våras. Hade man kunnat bromsa smittan i våras, vilket hade gjorts bäst med restriktioner för inrikes flyg från drabbade områden. Så kanske man lyckat bromsa smitto utvecklingen i två månader sedan hade sommaren tagit hand om smittan och tryckt till baka den. Då hade vi inte alls haft den situationen som vi hade.

Men varför gjorde man inte detta? Jag tror det handlade om pengar och vem som skulle behövt betalat för flygningar som inte gjordes. Om UD gått ut med avrådan om resor till vissa länder får de som redan köpt biljetter pengarna tillbaka och flygbolagen får stå för kostnaden. Om man inte avråder så får resenärerna själva stå för kostnaden om de väljer att inte åka. Helt klart tror jag staten hade sparat pengar på att ta denna kostnad själva istället. Men de ville inte det och då gick det som det gick.
Citera
2020-10-21, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Men ditt dumma helvete! Jag gick igenom några av dina inlägg från i början av februari - du tappade direkt all trovärdighet. En aspergerslik fixering vid att SARS-CoV-2 inte skulle smittas utan symptom. Fan det måste ju ha varit enormt förvirrande för dig när det sen började dyka upp forskning som visade att pre-symptomatisk spridning var ansvarig för en stor del av alla infektioner.

Vad får du ut av att försöka förminska riskerna med covid-19?

Så vad var medelåldern på båten?
Citera
2020-10-21, 17:23
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du är för korkad för att förstå följande:

i) Mellan 2014 och 2019 så sjönk antalet döda per 1 000 personer från 9,399 till 9,165 (minskning med -2,5%) och projektionen för 2020 innan covid bröt ut var att det skulle sjunka ytterliggare https://www.macrotrends.net/countries/SWE/sweden/death-rate

ii) Du ska inte inkludera perioden 1a januari till 14e mars. Det dog inga svenskar i covid under den periden - så enbart en korkad person skulle få för sig att försöka "smeta ut" överdödligheten genom att börja räkna från början av januari.

Prjoketioner är inget man ska göra så stor grej av, dessutom har vi ovanligt många åldringar i och med 40-tslisterna

Är väll ganska uppenbart att viruset fanns i Sverige före 14 mars
Citera
2020-10-21, 17:27
Medlem
Kina satsar stort på att leverera vaccin till asiatiska länder samt latin Amerika och Afrika.

https://amp.ft.com/content/ce9a4c98-49b5-4c24-9ff2-ed1c6a3f3412?__twitter_impression=true
Citera
2020-10-21, 17:30
Medlem
Tjeckien värst i Europa nu?
Dom stänger ner så mycket dom kan nu - Dom hade redan starka restriktioner, men det hjälper inte.
30 % av testen är positiva.
https://www.themayor.eu/ga/czechia-closes-stores-and-limits-free-movement
Citera
2020-10-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Dom stänger ner så mycket dom kan nu - Dom hade redan starka restriktioner, men det hjälper inte.
https://www.themayor.eu/ga/czechia-closes-stores-and-limits-free-movement

De skulle kört en lockdown för två veckor sedan.
Citera
2020-10-21, 17:36
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
https://www.themayor.eu/ga/czechia-c...-free-movement
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ja absolut. Man kunde tydligt se vart det barkade - dom ligger ett steg efter nu.
Citera
2020-10-21, 17:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h

De hade ju lockdown i våras och har haft nästan totalt inreseförbud. Ja, sen firade dem att de besegrat Corona.

Det blir mer och mer tydligt att man måste hitta en långsiktigt hållbar strategi. Att göra lockdowns om och om igen gör inget annat än att tillfälligt skjuta problemet framför sig.
Citera
2020-10-21, 17:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Hur skulle man kunna tycka något annorlunda, nu i all fall med facit i hand. Smittan sprider sig inte så snabbt i Sverige nu troligtvis var det lika dant då i våras. Hade man kunnat bromsa smittan i våras, vilket hade gjorts bäst med restriktioner för inrikes flyg från drabbade områden. Så kanske man lyckat bromsa smitto utvecklingen i två månader sedan hade sommaren tagit hand om smittan och tryckt till baka den. Då hade vi inte alls haft den situationen som vi hade.

Precis!

Ifall smittan hade pressats ner under våren, så hade sommaren kunnat utnyttjas till att låta svenskarna få en paus från restriktionerna. I Danmark och Finland invånarna stå ut med en begränsad period med hårda restriktioner. Men under sommaren fick danskarna och finländarna mildare restriktioner. Ifall Sverige hade gjort som Danmark och Finland så hade ungdomarna, med gott samvete, kunnat festa mer under sommaren. I så fall kanske ungdomarna hade haft större acceptans för ökade restriktioner under hösten. Med Danmarks och Finlands strategi, så hade sommaren kunnat erbjuda riskgrupperna en paus från husarresten.

Folkhälsomyndighetens strategi är ogynnsam för både ungdomar och åldringar. Folkhälsomyndighetens strategi är desto mer gynnsam för Corona-viruset.

Citat:
Men varför gjorde man inte detta? Jag tror det handlade om pengar och vem som skulle behövt betalat för flygningar som inte gjordes.

Jag vet inte vem som hade drabbats av kostnaden. Flygbolag, försäkringsbolag eller staten?

Citat:
Om UD gått ut med avrådan om resor till vissa länder får de som redan köpt biljetter pengarna tillbaka och flygbolagen får stå för kostnaden. Om man inte avråder så får resenärerna själva stå för kostnaden om de väljer att inte åka.

Ja. Avbokningsreglerna bidrog till att skidturisterna åkte till Alperna, trots pågående epidemi.

Det fanns oro bland skidturisterna, men dom lugnades av Anders Tegnells ord. När Anders Tegnell uppmuntrade till resor till Norditalien, så hade sjukdomen ännu bara upptäckts i Rom. Men Anders Tegnell hade kunnat gå ut med nya råd när smitta hade upptäckts även i Norditalien. Det dröjde till långt in i mars innan myndigheterna gick ut med en avrådan från resor.

Citat:
Helt klart tror jag staten hade sparat pengar på att ta denna kostnad själva istället. Men de ville inte det och då gick det som det gick.

Ja. Kostnaden för inställda resor hade varit mycket mindre än kostnaden för att bekämpa en epidemi inne i Sverige. I februari var ju Folkhälsomyndigheten medveten om kinesernas hårda kamp mot viruset, och dom brutala metoder som kinesiska myndigheter använde. Var inte det en varnings-signal?
Citera
2020-10-21, 17:41
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I större utsträckning säger du. Har aldrig uppfattat att det skulle funnits en skala faktiskt...., tror inte heller det kommer få någon effekt på smittspridningen. Det är så tydligt att det finns två läger. De som tillämpar social distansering och de som inte gör det. Varför skulle de som inte distanserat sig innan börja göra det nu? De har ju inte följt rekommendationerna innan. Varför skulle de göra det nu? Tror inte antalet resande i kollektivtrafilken kommer gå ned med undantag av höstlovsveckan.

Jag tror nog att folk i allmänhet kommer att skärpa till sig, men det är många som behöver påminnas om läget och de restriktioner som gäller. Blev ändå imponerad i våras av hur många det var som faktiskt tog det på stort allvar. Jag minns att det var ödsligt inne i stan och på tunnelbanan under en tid. Kombinationen av dessa åtstramningar av rekommendationer samt det faktum att smittspridningen ökar, bör få folk att skärpa till sig. De allra flesta tar sjukvårdens läge på allvar - ingen vill att sjukvården får en okontrollerad och hård belastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in