2020-10-22, 15:38
Medlem
Nu tillåts 300 sittande från 1 november.
Lagom till säsongen är slut för de flesta serier, förutom några enstaka omgångar för de högsta serierna.
Och lagom till att smittspridningen ökat när vi haft en lugn sommar.. utan publik.
Värdelös tajming och ett ickebesked för fotbollen, även om del andra sporter säkert jublar lite.
Citera
2020-10-22, 15:41
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nu tillåts 300 sittande från 1 november.
Lagom till säsongen är slut för de flesta serier, förutom några enstaka omgångar för de högsta serierna.
Och lagom till att smittspridningen ökat när vi haft en lugn sommar.. utan publik.
Värdelös tajming och ett ickebesked för fotbollen, även om del andra sporter säkert jublar lite.

Argumentet är alltså att höjningen enbart ökar risken för smittspridning marginellt. Alltså kunde beslutet tagits för längesen egentligen Helt otroligt uselt hanterat.
Citera
2020-10-22, 16:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Argumentet är alltså att höjningen enbart ökar risken för smittspridning marginellt. Alltså kunde beslutet tagits för längesen egentligen Helt otroligt uselt hanterat.
Jag reagerade också på det.
De erkänner alltså att de har stoppat publik fast det inte har haft reell påverkan på smittspridningen.
Citera
2020-10-22, 16:52
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag reagerade också på det.
De erkänner alltså att de har stoppat publik fast det inte har haft reell påverkan på smittspridningen.

Å andra sidan är det lätt att vara efterklok. Vi är nog rätt många som anser att det rent allmänt är bättre att vara försiktig i överkant än att chansa när man ställs inför en så mäktig fiende som coronaviruset. Att ta det säkra före det osäkra, helt enkelt. Hade vi vidtagit fler och kraftfullare åtgärder på samhällelig nivå i ett tidigt skede hade vi inte hamnat där vi är utan i paritet med våra grannländer.
Citera
2020-10-22, 17:18
Medlem
bagarn29s avatar
Det kan komma en käftsmäll lagom till jul. Kalla mig pessimist men jag tror att detta är fel beslut.
Citera
2020-10-22, 18:03
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Å andra sidan är det lätt att vara efterklok. Vi är nog rätt många som anser att det rent allmänt är bättre att vara försiktig i överkant än att chansa när man ställs inför en så mäktig fiende som coronaviruset. Att ta det säkra före det osäkra, helt enkelt. Hade vi vidtagit fler och kraftfullare åtgärder på samhällelig nivå i ett tidigt skede hade vi inte hamnat där vi är utan i paritet med våra grannländer.
Jag hade köpt det om det hade varit en rak linje och "rättvist".

FHM vill inte rekommendera munskydd för att det bara påverkar spridningen marginellt, samtidigt stoppas publik för idrott&kultur fast det inte har mer än marginell påverkan. Det finna ingen logik i detta.
För att inte tala om Ullared och andra ställen...
Citera
2020-10-22, 18:56
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

FHM vill inte rekommendera munskydd för att det bara påverkar spridningen marginellt, samtidigt stoppas publik för idrott&kultur fast det inte har mer än marginell påverkan. Det finna ingen logik i detta.

Visst brister logiken allt som oftast. Det är svårt att se det rimliga i att idrott och kultur får tvärnobben medan handeln ska störas så lite som möjligt och barer och restauranger i stort sett kan fortsätta som tidigare. Det är som att regeringen (som viftar på svansen åt FHM) inte förstår att idrott och kultur faktiskt är big business som omsätter stora pengar och genererar jobb åt väldigt många människor, inte bara är lite förströelse åt folket som man lika gärna kan avstå ifrån.

För övrigt så är beslutet att tillåta 300 personer ett av få exempel (det enda?) på att regeringen faktiskt fattat ett självständigt beslut utan att gömma sig bakom FHM (som ville behålla 50-gränsen). Det tog över ett halvår och säger väl det mesta om vår historiskt svaga och handlingsförlamade regering, i en tid när vi hade behövt raka motsatsen.
Citera
2020-10-22, 18:58
Medlem
Citat:

Fast det är ju inte FHM som stoppat publik på fotboll. FHM har satt en gräns för "folksamlingar" och det har omskrivits som allmänna sammankomster och därmed har idrott och kultur drabbats då de anses vara allmänna sammankomster eftersom biljettköp är öppet för alla. Sedan är det regeringen samt deras jurister som dröjt i ett halvår med att skriva om lagen så att man kan tillåta undantag för allmänna sammankomster. Samt då SEF/SvFF som inte vågat agera kreativt och ordna så fotbollsmatcher kunnat ta in publik som ej allmänna sammankomster, dvs anpassat sig efter lagboken som t ex en del nöjesfält gjorde i somras och därmed kunde ta in 50+50 osv.
Citera
2020-10-22, 20:19
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
idrott&kultur fast det inte har mer än marginell påverkan. Det finna ingen logik i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det är svårt att se det rimliga i att idrott och kultur får tvärnobben medan handeln ska störas så lite som möjligt och barer och restauranger i stort sett kan fortsätta som tidigare. Det är som att regeringen (som viftar på svansen åt FHM) inte förstår att idrott och kultur faktiskt är big business som omsätter stora pengar och genererar jobb åt väldigt många människor, inte bara är lite förströelse åt folket som man lika gärna kan avstå ifrån.

För övrigt så är beslutet att tillåta 300 personer ett av få exempel (det enda?) på att regeringen faktiskt fattat ett självständigt beslut utan att gömma sig bakom FHM (som ville behålla 50-gränsen). Det tog över ett halvår och säger väl det mesta om vår historiskt svaga och handlingsförlamade regering, i en tid när vi hade behövt raka motsatsen.

Håller med dig om 300 det luktar RF och Björn Eriksson lång väg nu när merparten av hallsporterna har sin huvudsäsong så vill han få igenom detta. Plus i kanten för honom att Fotbollen får klä skott för det.

När det kommer till Ullared,
Herregud du är typ 100'e personen som bär upp Ullareds exemplet.
Idrott och Kultur i det här fallet kultur som i bästa fall kan klassas som nöje och inte högkultur.
Ses inte som samhällskritiskt.
DEt är mycket riktigt som du skriver en förströelse likt Gladiatorspelen i Rom.
Fotboll klackkultur, firmakultur och annan subkultur assoicerad till denna finns det nog flera beslutsfattare som ser subversiv (nedmonterande kultur).

Det handlar ju någonstanns om att omfördela resurser också att gemene namn och många i den här tråden inte ska spendera sin Covid ansträngda ekonomi på förströelse utan på handel, vård och säkerhet som alla utgör civilisationens grundpelare.

Att vi fortfarande avlönar spelare i andra ligan och tredjeligan är ett hån mot professionell idrott i stort.
Citera
2020-10-22, 22:05
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
När det kommer till Ullared,
Herregud du är typ 100'e personen som bär upp Ullareds exemplet.
Idrott och Kultur i det här fallet kultur som i bästa fall kan klassas som nöje och inte högkultur.
Ses inte som samhällskritiskt.
Så du anser att shopping på Ullared är "samhällskritiskt"?
Då kan jag bara konstatera att vi inte alls är överens.
Citera
2020-10-22, 22:15
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Så du anser att shopping på Ullared är "samhällskritiskt"?
Då kan jag bara konstatera att vi inte alls är överens.

Jag anser (eller snarare regeringen) att handel med varor är det.
Jag har faktiskt aldrig varit i/på Ullared så kan inte uttala mig om just det stället men det låter som ett uppförstorat Ö&B.

Tror inte de skulle kunna lagstadga att hålla Ullared stängt om IKEA, K-Rauta, ICa Maxi med flera får ha öppet.
Däremot borde man för länge sedan ha suttit ett maxtak på antal kunder i butiken.
Citera
2020-10-22, 23:40
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Jag anser (eller snarare regeringen) att handel med varor är det.
Jag har faktiskt aldrig varit i/på Ullared så kan inte uttala mig om just det stället men det låter som ett uppförstorat Ö&B.

Tror inte de skulle kunna lagstadga att hålla Ullared stängt om IKEA, K-Rauta, ICa Maxi med flera får ha öppet.
Däremot borde man för länge sedan ha suttit ett maxtak på antal kunder i butiken.
Precis. Då hade det känts som en rak linje som är vettig.
Jag har svårt att acceptera hur olika allvarligt man ser på olika åtgärder/aktiviteter.
Men visst, samtidigt har jag respekt för att det är svårt att hantera på ett "perfekt" sätt.

Fortfarande väldigt svårt att förstå logiken i att bara tillåta 50 pers hela sommaren (då det var minimal smittspridning) för att sedan öka gränsen samtidigt som smittan ökar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in