2020-04-28, 15:10
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Coronavirusets påverkan på fotboll? Inte så stor enligt danska forskare.

Danska forskarna Nikolas Knudsen, Manuel Thomasen och Thomas Bull Andersen vid Århus universitet har beräknat i en studie att en spelare i genomsnitt spenderar en och en halv minut i närheten av en annan spelare under en fotbollsmatch. Något de kommit fram till baserat på fjorton matcher i danska Superligan.

Professor Allan Randrup Thomsen vid Köpenhamns universitet menar att studien bevisar att risken för att bli smittad av coronaviruset är låg när du spelar fotboll utomhus.

– Socialstyrelsen räknar med att du måste befinna dig inom två meter från en smittad person i en kvart för att det ska räknas som relevant kontakt. Så det är inga tvivel om att det inte är kritiskt när fotbollsmatcher äger rum utomhus, säger professor Allan Randrup Thomsen vid Köpenhamns universitet till videnskab.dk.

– För mig finns inga problem med vanlig gammaldags fotboll eftersom kroppskontakten är så kortvarig. Men rugby och amerikansk fotboll skulle jag vara försiktig med att utöva.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/y32R9x/forskare-minimal-smittorisk-i-fotboll
Nu har jag inte läst undersökningen men om det är som det låter i den artikeln att dom bara har räknat på tiden man befinner sig nära en motståndare och har jämfört med den "rekommenderade" tiden så är det ju tämligen meningslöst.. Normalt sett så flåsar och svettas folk inte ymnigt. Det är ju inte i närheten av ett normalt tillstånd.
Citera
2020-04-28, 16:27
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Säsongen helt avblåst i Frankrike, startar tidigast i september.

https://www.svenskafans.com/europa/sasongen-avblast-i-frankrike-614645
Citera
2020-04-28, 16:41
Medlem
TilhelmWells avatar
Jag har bara två förhoppningar. För det första att man spelar klart Premier League i sommar utan publik så att Liverpool kan få sitt guld och det säger jag som United-supporter. För annars kommer man få höra om det till döddagar hur förfördelade de blivit. Vet inte om jag pallar med det i årtionden. För det andra får ju inte Djurgårdens CL-kval rinna ut i sanden och aldrig bli av. Om Allsvenskan börjar i sommar och spelas klart och en ny mästare koras (inte DIF), vem representerar då Sverige i nästa CL?
Citera
2020-04-28, 22:07
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Fifa's chief doctor has warned against restarting the interrupted 2019-20 campaign and suggested governing bodies prepare for action next season instead.

Enl. Svt sport så är det frågan om den 1 sept.
Citera
2020-04-29, 07:26
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Angående "förslag från politiker" så jo, det är det ju egentligen. Dvs jag tycker mig se att politiker m fl ser den typen av lösningar för att slippa helt stänga. "Håll avstånd" gäller överallt numera och jag tror de kommer applicera samma lösning på fotbollspublik.

Sedan är det ju stor skillnad på de största klubbarna och de lite mindre. Ju större normalpublik desto svårare att hålla ordning. Angående seriekort så är det ju inte svårare än att de inte gäller och att all biljettförsäljning till restriktionsmatcher sker separat. Så får de med säsongsbiljett få den inlöst, få delbetalning tillbaka eller rabatt nästa säsong. Ingen skillnad mot matcher som spelas inför tomma läktare.

Vi får se, men jag tror som sagt inte fotbollen kommer särbehandlas varken positivt eller negativt.

Å andra sidan har ju dom mindre klubbarna i regel mindre arenor så problemet blir ju ungefär detsamma.
Det kommer helt enkelt inte fungera att tvinga folk att hålla avstånd på läktarna på det viset, det vet varenda en som nånsin stått/suttit på en läktare. Ingen kommer hålla det ändå, det är ju för att hänga med supportervänner etc man går på boll med.
Hela den grejen med avstånd på läktarna kommer aldrig kunna ske helt enkelt, det är en totalt naiv tanke om man nånsin varit på en läktare.

Fast ska man se det hela i realistiska termer om publik så fick igår alltså Liseberg och Skara Sommarland beskedet att endast 50pers får komma in där om dessa skulle öppna och då snackar vi större ytor än vad fotbollsläktare tar så det är knappast aktuellt med publik alls på bra länge.
Citera
2020-05-01, 09:35
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Så lösningen för svensk elitfotboll verkar bli uppskjutet till juni eller möjligen juli, där man siktar på att planera in TV-sända träningsmatcher utan publik under perioden fram till seriestart.

En ganska smart lösning, tycker jag. Vore trevligt om de kunde skruva ihop någon form av cupspel i träningsmatchandet eller någon form av halvt lokala miniserier. Lämpligt namn på en sådan form av "turnering" vore såklart Corona Cup. Så har vi något att kika på TV i alla fall.

Vore trevligt om liknande lösningar kunde skapas i övriga länder. Kör nyskapade lokalcuper utan publik tills världen är frisk igen.

Citera
2020-05-01, 12:54
Medlem
Hunden007s avatar
finns det några andra länder som har beslutat sig att starta ligan?
Citera
2020-05-01, 18:34
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
finns det några andra länder som har beslutat sig att starta ligan?

Några andra än...? Sydkorea drar i gång nästa helg (se tidigare i tråden). Sedan har du ju fotbollsstorheter som Tadzjikistan, Turkmenistan, Nicaragua och Taiwan som aldrig har infört några restriktioner. Jag kan verkligen rekommendera den tadzjikiska ligan . Jag misstänker också att Vanuatu och Salomonöarna spelar för fullt eftersom de hör till de ytterst få länder som inte har haft några bekräftade coronafall. Å andra sidan vet jag inte om de ens spelar fotboll där, rugby brukar vara sporten nummer ett i de krokarna (Söderhavet).
Senast redigerad av Brottar-Bertil 2020-05-01 kl. 19:09.
Citera
2020-05-01, 19:50
Medlem
HarryBoiiiiis avatar
När är tanken att de ligorna någon faktiskt bryr sig om ska börja spela igen d v s inte från länder som Tanzania, Djibouti, Bahamas
Citera
2020-05-01, 23:01
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
När Bundesliga förbereder sig för en omstart meddelar FC Köln att tre personer testat positivt för covid-19.
Källa Svt-text.

6 maj kommer besked från regeringen om idrotten.
Citera
2020-05-02, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Källa Svt-text.

lär ju inte bli nagot 2 smittade spelare i köln
Citera
2020-05-02, 09:09
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Källa Svt-text.

Sådant här är ju rena mardrömmen att det sker när man redan har startat upp, diskussionen har funnits innan i tråden och det är ett tungt argument att inte starta när man kan få hela lag som isoleras efter ett par, tre omgångar och kastar om serien igen.

Det finns givetvis tunga ekonomiska skäl till att starta men det är ju ingen idé när man ändå kan tvingas stoppa igen efter bara ett par omgångar, det blir bara ännu större kaos då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in