2020-10-22, 12:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heltjavlarandom
Har länge funderat över varför inte förarkuren är inbyggd i plexiglas eller liknande såsom övriga förarhytter i kollektivtrafiken är avskilda från passagerarutrymmena. Det handlar inte bara om smitta, utan även risk för psykisk eller fysisk påverkan. Det finns inget behov att sitta med i publiken.
Det är för att den underbara statliga institutionen Arbetsmiljöverket säger nej.

Tipsar er att ringa till SL och klaga. De rspporterar varje fsll. Men var inte otrevliga.
Citera
2020-10-22, 12:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Har ni inte månadskort i Stockholm?
Tänkandet hos ansvariga verkar fyrkantigt i den stan. De måste anpassa systemet efter verkligheten!
1 nej om man jobbar hemifrån och bara behöver ta sig fram kollektivt en eller två dagar i veckan så är månadskort en förlustaffär. Vi har reskassa-kort. Kontanter på ett kort.

2 Ja oerhört fyrkantigt. De kommer behöva ändra sig.
Citera
2020-10-22, 13:33
Medlem
Suecotes avatar
Huvudlöst av huvudstaden. Om man står ute på landet och vill åka buss in till stan... då kan man åka på böter? Eller ska det sättas upp kortläsare på varje hållplats? Knappast.

Låter som att de passar på att tvinga över folk till appen istället så att dyra biljettmaskiner kan tas bort.

Västtrafik har haft kortläsare vid bak- och mittdörrar så länge det nuvarande biljettsystemet funnits.
Citera
2020-10-22, 13:46
Medlem
gubbroras avatar
Jag bor i Nacka och har reskassa. Jag har ingenstans sett att det finns någonstans att "blippa" innan man går på bussen. Det är naturligtvis inte mitt ansvar var SL väljer att ha sina "blippar" på bussen.

Om mitt kort är laddat med en summa som överstiger priset på biljetten så har jag tagit mitt ansvar. Om Sl väljer att inte ta sitt så är det deras problem
Citera
2020-10-22, 14:05
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Och vad gäller om man, utrustad med gammal finsk telefon, hoppar på buss 548 vid Ängsjö friluftsgård? Det verkar inte finnas allt för goda möjligheter att köpa biljett i området där.

Säg det. Lagen om tilläggsavgift i kollektivtrafik borde skrivas om så att det står i lagen att det måste vara möjligt att köpa en biljett och rätten att uppbära tilläggsavgiften kan tas bort om så är inte fallet. En sådan här lösning finns i Finland.

Citat:
4 § (8.6.2006/448)
Beviljande av rätt att uppbära kontrollavgift

Rätt att uppbära kontrollavgift beviljas av kommunikationsministeriet på ansökan.

Rätt att uppbära kontrollavgift skall beviljas, om

2) sökanden lämnar in en utredning om att

a) anskaffandet av biljetter ordnats på ett säkert sätt och att det är lätt att använda biljetterna,

Citat:
7 § (23.11.2007/1053)
Återkallande av rätten att uppbära kontrollavgift

Kommunikationsministeriet kan återkalla rätten att uppbära kontrollavgift, om

2) samfundet väsentligt brutit mot centrala villkor som fogats till beslutet att bevilja rätten, eller

Kommunikationsministeriet kan i de fall som avses i 2 mom. i stället för att återkalla rätten att uppbära kontrollavgift ge det offentliga samfund som beviljats rätt att uppbära kontrollavgift en anmärkning, om ett återkallande av rätten att uppbära kontrollavgift med beaktande av kontrollavgiftssystemets syfte och mål är oskäligt eller om missförhållandet redan har avhjälpts.

Under ett tag såldes biljetter varken ombord på pendeltåg eller på pendeltågsstationerna. Kommunikationsministeriet begärde då en utredning och hotade att återkalla rätten eftersom det var inte lätt att använda biljetterna.
Senast redigerad av Politice-Rectam 2020-10-22 kl. 14:09.
Citera
2020-10-22, 14:35
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoDiskborste
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-vill-komma-at-plankarna-nu-ska-alla-pa-bussarna-betala

Som artikeln lyder: Från vecka 43 måste alla som åker buss i Stockholm ha en mobilbiljett - annars böter på 1550 kronor.

Jag betalar alltså 700 j*vla spänn för fritidsbiljett på mitt skolkort, och måste ändå köpa en mobilbiljett för att jag ska åka buss in till stan? Eller har jag fattat det fel?

25 spänn in, 25 spänn ut. 50 spänn om dagen - 250 spänn i veckan. 1000 spänn för en månads resande till skolan.

VAD I HELVETE SL?

Har du månadskort eller liknande så gäller det givetvis inte dig. Det handlar snarare om de som har reskassa.
Citera
2020-10-22, 14:43
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag bor i Nacka och har reskassa. Jag har ingenstans sett att det finns någonstans att "blippa" innan man går på bussen. Det är naturligtvis inte mitt ansvar var SL väljer att ha sina "blippar" på bussen.

Om mitt kort är laddat med en summa som överstiger priset på biljetten så har jag tagit mitt ansvar. Om Sl väljer att inte ta sitt så är det deras problem

Det finns personer som jobbar för SL med "blipp-maskiner" som brukar stå vid busstationerna. Finns det inga sådana så måste du betala med mobilen. Du äger en mobiltelefon antar jag?
Citera
2020-10-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Låter som att de passar på att tvinga över folk till appen istället så att dyra biljettmaskiner kan tas bort.

Det är nog en del i förklaringen. Och jag hade varit positiv till detta om det hade gjorts med mera omtanke än att bara köra över stora folkgrupper - det hade gått fint om man hade gjort det rätt...

För att vara lite bitter men det stämmer tyvärr - trenden är i allmänhet att försöka få medborgarna att göra allt jobb själva gällande betallösningar och banking men något tillbaka får de ju inte. Tjänste- och varupriserna för vardagligt nödtorft ökar ändå eller blir kvar på samma nivå.
Citera
2020-10-22, 14:48
Medlem
Resplendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Vad är problemet? Betala vad det kostar att åka. Hur svårt ska det vara?
Vill ni ha något att klaga över, flytta utanför städerna där ni tvingas ha bil. En hint; det är inte billigare.

Det är deras ansvar att tillgodose alla med lösningar. Det är inte en lösning för Agda 90 år som inte har en smartphone eller har råd att köpa periodbiljett att hålla på såhär. De har inte gjort någon konsekvensanalys och folk som kanske VILL betala för sig KAN inte.

Har de inte förstått att alla inte kan eller vill använda mobilt bank-id? Barn osv? Andra som reser 4 gånger i månaden? Det finns många frågetecken.

Det går aldrig bra när SL tänker...
Senast redigerad av Resplendent 2020-10-22 kl. 14:53.
Citera
2020-10-22, 14:49
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det finns personer som jobbar för SL med "blipp-maskiner" som brukar stå vid busstationerna. Finns det inga sådana så måste du betala med mobilen. Du äger en mobiltelefon antar jag?

Visst äger jag en mobil men jag har redan förskottsbetalat för mina resor. Jag har aldrig sett någon som står och "blippar". Det är helt upp till sl att avräkna min resa från min förskottsbetalning. Dom kan inte begära att jag ska betala två gånger för en tjänst. Det är deras ansvar att flytta blippen från förarplatsen till dörrarna där man numer går på bussen.

Mitt färdbevis i form av en reskassa med täckning gör att jag inte bryter mot någon som helst regel
Citera
2020-10-22, 14:50
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Nej, alla äger inte en mobiltelfon.

Jag har ingen.
Citera
2020-10-22, 14:51
Medlem
Citat:

Mobilbetalning kräver i nuläget som allra minst:

-smartphone (som har tillräckligt med batteri för att hålla resan ut)
-telefonabbonemang
-registrering av molnkonto hos amerikanska Internetjättar
-kontokort som beviljar internetbetalningar
-att telefonen är modern nog för att du ska lyckas installera appen på telefonen

Och i slutändan är det ändå inte säkert att det funkar särskilt bra.

Det är förståeligt om många vägrar detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in