2020-10-22, 12:24
Medlem
Hur är det egentligen, är människan ett flockdjur? I år har vi lärt oss att äldre som isoleras mår dåligt = människan är ett flockdjur. Vi har också lärt oss att par som pga corona tvingats tillbringa mer tid med varandra inte står ut med varandra och gör slut, människan = ensamvarg.
Citera
2020-10-22, 12:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Inte för att vara den som är den, men du slår ju huvudet på spiken här själv.

Munskydd är inte overksamma om de används korrekt. Men det kräver att bäraren själv har både intresset och kunskapen att göra rätt. Du kan kanske nå ut med kunskapen, men intresset kan du inte göra något åt.

Länder som Tyskland har nog delvis redan förverkat munskydd som åtgärd, genom att ha det under så lång tid. Intresset för att göra rätt urholkas med tiden, som du själv ser. Jag kan garantera att de flesta bar sina munskydd korrekt de första veckorna.

Om man också lägger till att man i de här länderna har lite högre tolerans för att stå fysiskt nära andra människor (munskyddet blir din mentala bubbla som du känner trygghet i) så är det kanske inte så mycket nettoeffekt kvar av munskydden.

Och om man får så dålig nettoeffekt, då är det inte längre värt det krångel och den försämrade livskvalitet som det faktiskt innebär, om alla ska tvingas gå med munskydd.

Det skulle kunna finnas lämpliga situationer, eller grupper, som kan hantera det bättre över tid. Det skulle kunna vara bra inom äldreomsorgen, exempelvis.

Kanske skulle man kunna komplettera så att gruppen 70+ rekommenderades FFP2 om de rörde sig ute bland folk (det skulle nog ha en medicinsk effekt) men risken är att djärva och socialt aktiva 72-åringar börjar bli mycket oförsiktiga, om man ger dem ett alibi. Då kan inte barnen längre säga ifrån sina gamla föräldrar. "Men älskling, alla på bridgeklubben har ju munskydd". Det är en svår avvägning.

Samma sak med kollektivtrafiken. Skulle munskydd hjälpa, allt annat lika? Ja, det tror jag, men "allt annat lika" finns inte. Om man fick en extra skyddsbarriär så skulle fler välja att använda kollektivtrafiken = högre trängsel.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att "munskydd fungerar på rädda människor", eftersom de har intresset för att bära munskydden korrekt. Men på människor som inte längre är rädda för att smittas, har det ingen effekt. Eftersom de bär munskydden fel, och använder munskyddet som ett alibi för att slippa bemöda sig med andra råd. Som att hålla avstånd, eller helt undvika kollektivtrafiken.

Det du säger stämmer inte. Jag var i Tyskland i juli också när danskarna öppnade för oss. De hade munskydd då med, på hakan, näsan utanför osv. Så nej det har inget med att det urholkas med tiden. En idiot är en idiot även om du sätter läppstift på den. Det som förvånar mig lite är att tyskarna är så konformistiska och lyder, om än lite halvdant.
Citera
2020-10-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad hindrade en 70+ att röra sig ute i samhället innan menar du?

Det här som regeringen håller på med är ju bästa fall bara ett signalvärde. Frågan är om det är speciellt bra att skicka ut signaler att riksgrupper nu inte ska skydda sig mer än alla andra, när vi har ett läge med ökad smitta generellt i samhället. Det tycker jag är ett konstigt signalvärde. Hade väl varit bättre att strama upp?
Sedan behöver ju inte 70+ isolera sig i ett syrgastält. De kan med fördel vara ute och promenera, men de bör även fortsättningsvis inte handla själva, eller resa kollektivt. Ingenting har blivit bättre, snarare värre.

Inget hindrade en 70 plussare att röra sig ute i samhället, men en normalbegåvad människa följer restriktionerna. Jag tror att de rekommenderade restriktionerna som legat för de äldre människorna har lett till att de känner sig uttittade och föraktade när man rört på sig ute i samhället, vilket givetvis är tragiskt. Jag håller med dig att det hade varit bättre att strama åt restriktionerna, men inte på mer bekostnad för en specifik åldersgrupp.
Citera
2020-10-22, 12:34
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Hur är det egentligen, är människan ett flockdjur? I år har vi lärt oss att äldre som isoleras mår dåligt = människan är ett flockdjur. Vi har också lärt oss att par som pga corona tvingats tillbringa mer tid med varandra inte står ut med varandra och gör slut, människan = ensamvarg.

Vi har även lärt oss att män är hustrumisshandlare, att det finns fattiga i världen och att barn svälter. Därför bör alla länder tillämpa en feministisk strategi och släppa lös smittan bland befolkningen, i solidaritet med alla kvinnor, alla fattiga och alla barn som svälter.
Citera
2020-10-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Varför i hela världen går medierna ut med det då? Alla rubriker som kan skapa obefogad rädsla, både för viruset och vaccinet, skapar otroligt psykiskt lidande för många människor. Och utan tvekan är det så, att även om det kommer ut en tydlig dementi, så kommer denna nyhet få vissa människor att inte vaccninera sig, oavsett om det blir Astras vaccin eller något annat vaccin, som erbjuds till slut. Och denna minskade vaccination kommer leda till att pandemin håller på längre.

Alla bör tänka till noga om de verkligen behöver ta ett snabbutvecklat vaccin med dess eventuella biverkningar.
Citera
2020-10-22, 12:45
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Belgiens utrikesminister ligger på IVA nu.

Hon är 45 år gammal. Enligt den samlade eliten här på Flashback är det bara multisjuka 80+ som ligger för döden som riskerar att bli allvarligt sjuka och dö i Covid19. Då har de fått sina liv förkortade med två veckor.

Tror ni hon hade dött i närtid om hon inte drabbats av Covid 19?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sophie_Wilm%C3%A8s

Säkert bra nu i vart fall att FHM lyfter bort restriktionerna för riskgrupperna. Ingen ska ju behöva känna sig inlåst. Äldrevården har fyllt på sitt lager av morfin så att ingen ska behöva vara rädd när de träffar Sankte Per. Vi har inget att frukta gott folk!

Ann Linde sattes ju i karantän och testades efter mötet mellan EU:s utrikesministrar. Detta efter att Österrikes utrikesminister insjuknat och nu ligger alltså Belgiens utrikesminister på intensiven. Vore ju lite intressant om en efter en av EU:s utrikesministrar blev allvarligt sjuka. Det faktum att en har blivit det är i varje fall ett lite dåligt tecken och kan peka mot att virusnivåerna under mötet var höga. Pinsamt!

Man får hoppas att de testar Linde igen innan hon gosar med övriga regeringen. Eller inte..
Senast redigerad av fernebo 2020-10-22 kl. 12:48.
Citera
2020-10-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Tror du att folk i Tokyo eller Singapore går runt med FFP3mask? Tveksamt, dom allra flesta har nog vanliga kirurgmasker.

Lek med tanken att du fick tala direkt till dom som bor i Tokyo och Singapore i något slags videoklipp som dök upp på deras mobiltelefoner. Ditt meddelande skulle i så fall vara..?

"Ta av er kirurgmaskerna, dom funkar inte"

Du förstår vilket bissart scenario. En person som bor i ett av de länderna i världen som har haft flest dödsoffer per capita (rawjudge) - vänder sig till folk i två av de städerna som har hanterat pandemin allra bäst i världen - och uppmanar dem att "ta av er kirurgmaskerna, dom funkar inte"

Ungefär lika bisarrt som att en person från Tokyo skulle berätta gör oss om hur våra arbets- och livssituationer ska se ut. "Gör allt som er store ledare befaller utan att ifrågsätta".

Går naturligtvis inte att jämföra dessa snuskiga länder med Europa.
Citera
2020-10-22, 12:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Japanska forskare i ny studie: Munskydd och masker hjälper!

En bomullsmask minskar virusintaget med 40 procent jämfört med att inte bära något munskydd alls.
N95-skydd minskar virusintaget med 90 procent.
Anders Tegnelli Atonbladet:
"Nej, munskydd skyddar inte mot smitta"
Tegnell: Munskydd kan användas "symboliskt"
Vilka litar vi på? Tegnell eller världens forskare och den senaste studien?

Du kunde ju länkat till studien?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det du säger stämmer inte. Jag var i Tyskland i juli också när danskarna öppnade för oss. De hade munskydd då med, på hakan, näsan utanför osv. Så nej det har inget med att det urholkas med tiden. En idiot är en idiot även om du sätter läppstift på den. Det som förvånar mig lite är att tyskarna är så konformistiska och lyder, om än lite halvdant.
I juli hade tyskarna burit munskydd länge. Jag tror inte det tar många veckor, kanske bara dagar, innan man släpper efter.

Jag kan bara tänka mig själv. Om man gått runt med ett munskydd en hel förmiddag, så kliar och sticker det under. Har man glasögon så immar de igen när man andas. Instinkten att ta av det skulle vara väldigt stark, för mig. Bara efter några timmar.

Då tror jag ändå att tyskarna är duktigast i Europa på att följa påbud.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vi har även lärt oss att män är hustrumisshandlare, att det finns fattiga i världen och att barn svälter. Därför bör alla länder tillämpa en feministisk strategi och släppa lös smittan bland befolkningen, i solidaritet med alla kvinnor, alla fattiga och alla barn som svälter.

Nej. Du har fantiserat ihop en hel värld i din hjärna om hur andra människor resonerar och beter sig. Nästan inget rimmar särskilt bra med verkligheten. Det är intressant att följa dina snurriga tankar här i tråden.
Citera
2020-10-22, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Folk i allmänhet verkar vara extremt korkade här i Sverige. Faktaresistenta. Att det överhuvudtaget ens förekommer en diskusion här i tråden om huruvida munskydd funkar eller ej gör mig mörkrädd.
https://www.reuters.com/article/reutersComService_2_MOLT/idUSKBN2770DX

Det är på samma nivå som att argumentera att man inte ska använda toapper, utan köra med näven istället. "Toapapper kliar, så därför rekomenderas det att man ska använda vänsterhanden och tvätta händerna ofta".

Svenskar i allmänhet har en förmåga att tänka själva utifrån ett helhetsperspektiv och kritiskt tänkande. Sen att några ihärdiga alarmister i tråden inte har den förmågan är något annat.
Citera
2020-10-22, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kunde ju länkat till studien?
https://msphere.asm.org/content/5/5/e00637-20.full.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto