2020-10-22, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Fan vad nice med ett land som inte viker sig för terrorn, och just där bor man själv.

Övriga länder är väl mer vana och accepterande att leva i skräck.

Många anser Sverige "vek" sig en aning när de lät kanylbeväpnade-ratched "behandla" 70+ med morfin.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-22 kl. 12:13.
Citera
2020-10-22, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det är väl en följd av att Tegnell redan från början avrådde från munskydd eftersom det är bättre att man håller avståndet. Sen har papegojorna fortsatt tjata med samma mantra.

Jag antar att Tegnell inte heller använder säkerhetsbälte i bilen för det är ju bättre att hålla avstånd så man inte krockar.

Ja det må man da gå ud fra at han ikke gør, for hans resonement må vel gælde alle sikkerhedsforholdsregler i alle potientielle faresituationer.
Citera
2020-10-22, 11:47
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Rätt skydd FFp3 eller liknande fine. Allt annat nej.

Sen Så länge du inte kan hålla avståndet i rusningstrafik i dagsläget - (ingen koll på Danmark )- dom kanske är bättre än Sverige på detta.

Här har vi problem med att de handlar inte bara om " förstånd "hos fotgängare de är nästan omöjligt i rusningstrafik r/t om man inte stannar hemma helt ( vilket många kan). För att man inte kan/vill sätta in mer bussar /tåg för att lösa problematiken.

En FFP3 mask tar 0,023 mikron (23 nm) och ett Corona virus är 0,12 (120 nm) medan en "vanlig" kirurgmask tar 2 mikron (2000 nm) och ger mao inget skydd alls.
Tror du att folk i Tokyo eller Singapore går runt med FFP3mask? Tveksamt, dom allra flesta har nog vanliga kirurgmasker.

Lek med tanken att du fick tala direkt till dom som bor i Tokyo och Singapore i något slags videoklipp som dök upp på deras mobiltelefoner. Ditt meddelande skulle i så fall vara..?

"Ta av er kirurgmaskerna, dom funkar inte"

Du förstår vilket bissart scenario. En person som bor i ett av de länderna i världen som har haft flest dödsoffer per capita (rawjudge) - vänder sig till folk i två av de städerna som har hanterat pandemin allra bäst i världen - och uppmanar dem att "ta av er kirurgmaskerna, dom funkar inte"

Citera
2020-10-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Tror du att folk i Tokyo eller Singapore går runt med FFP3mask? Tveksamt, dom allra flesta har nog vanliga kirurgmasker.

Lek med tanken att du fick tala direkt till dom som bor i Tokyo och Singapore i något slags videoklipp som dök upp på deras mobiltelefoner. Ditt meddelande skulle i så fall vara..?

"Ta av er kirurgmaskerna, dom funkar inte"

Du förstår vilket bissart scenario. En person som bor i ett av de länderna i världen som har haft flest dödsoffer per capita (rawjudge) - vänder sig till folk i två av de städerna som har hanterat pandemin allra bäst i världen - och uppmanar dem att "ta av er kirurgmaskerna, dom funkar inte"

Eller köp rätt mask.
Citera
2020-10-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du menar att ifall några bilister skulle använda skitbälten istället för bra så skulle det vara säkrare att ingen alls använder bälte?

Vänta nu.. Du menar att du köper hellre ett bälte som inte fungerar å låtsas att de fungerar? Nej köp ordentligt bälte å sprid budskapet istället. Å använd de på rätt sätt.

bommulls /kirurgmaskerna är skit.

En FFP3 mask tar 0,023 mikron (23 nm) och ett Corona virus är 0,12 (120 nm) medan en "vanlig" kirurgmask tar 2 mikron (2000 nm) och ger mao inget skydd alls.
Citera
2020-10-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Jag är ledsen, men det är ditt svar som är efterblivet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kerhetsb%C3%A4lte#Sverige

Hade biltillverkarna haft något incitament att utveckla bättre bilbälten om Ted Åström hade varit generaldirektör för Vägverket på 70-talet?

Självklart finns det många anusmunskydd ute på marknaden, men utan att normalisera munskydd så kan inte samhället hantera den här typen av epidemier utan att antingen låta många människor dö eller krascha samhällsekonomin.

Du fattar ju inte 🙈
Finns bilbälte som fungerar å de finns bältet som inte fungerar var jämförelsen.

Ja nu glider vi in på flera perspektiv samhällesekonomi är högst relevant i helheten men nu pratar vi bara corona virus perspektiv/munskydd var mitt fokus. De är givet ohållbart på många nivåer
Senast redigerad av rawjudge 2020-10-22 kl. 11:54.
Citera
2020-10-22, 11:57
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Eller köp rätt mask.
Jag vet vad mitt videoklipp skulle säga: "bra jobbat, ni är intelligentare än oss och vi svenskar har mycket att lära av er".

Men en idiot som du ska ju förståss försöka ge dem tips, trots att dom har lyckats och vi har misslyckats.
Citera
2020-10-22, 11:58
Bannlyst
Sverige förlitar sig på -armlängds avstånd, armlängds avstånd - tillsammans med mental lockdown bakom armlängden, en svensk medeltida åtgärd.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-22 kl. 12:15.
Citera
2020-10-22, 11:59
Medlem
Citat:
Vänta nu.. Du menar att du köper hellre ett bälte som inte fungerar å låtsas att de fungerar? Nej köp ordentligt bälte å sprid budskapet istället. Å använd de på rätt sätt.

bommulls /kirurgmaskerna är skit.

Nej, det är du som säger att man ska låta bli bältet eftersom inte alla bälten är bra.
Citera
2020-10-22, 12:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du fattar ju inte 🙈
Finns bilbälte som fungerar å de finns bältet som inte fungerar var jämförelsen.

Ja nu glider vi in på flera perspektiv samhällesekonomi är högst relevant i helheten men nu pratar vi bara corona virus perspektiv/munskydd var mitt fokus. De är givet ohållbart på många nivåer

Jag har köpt ett gäng FFP2 masker både med och utan ventil. De med ventil är trevligare. Köpte nu också några stycken FFP3 masker med ventil och hade förväntat mig att de skulle vara tungandade (relativt FFP2/KN95), men märker ingen större skillnad. De som är tyngst att andas i är de FFP2-maskerna utan filter jag köpt. Allra viktigast är nog att man får till en tight fit runt mun och näsa. De hårda maskerna som finns att köpa är svårare att få till en tight fit på. Då läcker de runt sidorna och då spelar det ingen roll hur bra filtermassa de är beskaffade med. Kirurg skydd har jag inte köpta några. Ser liksom ingen riktig poäng med dessa. Ska man ha mask på sig, måste det ju vara av en typ som fungerar.
Citera
2020-10-22, 12:02
Avslutad
Tjeckiens dödstal fylldes på igår kväll så det stannade inte på 100 igår utan det blev 120 avlidna rapporterade totalt. Sverige hade 115 rapporterat avlidna som mest under en dag i våras.
Citera
2020-10-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

310 nya fall i Skåne sedan igår. Även antalet inlagda ökar kraftigt från igår.

Ja antalet inlagda ökar såklart när fallen ökar.
Det är väl bara FHM som inte ser kopplingen.
För det är ju eftersläpning med några veckor..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in