2020-10-22, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Snart över, var inte så nojig.

Detta är långt ifrån över, vi är nog inte ens halvvägs igenom pandemin.
Citera
2020-10-22, 00:59
Medlem
Så nästa år är corona över alltså?

https://edition.cnn.com/2020/10/21/health/us-coronavirus-wednesday/index.html
Citera
2020-10-22, 01:03
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast de fick ju smittan under kontroll bär de hade restriktionerna. Det är efter att de släppte på dessa som smittan har tagit fart igen. Sedan går det inte att veta hur mycket som är kopplat till annat (årstiden etc).

Nej så är det inte. "Smittan" började gå ner redan innan lockdown infördes. Dessutom öppnade en mängd länder upp i maj/juni men har inte sett någon ökning förrän senaste månaden. Ökningen beror på mer tester, och de flesta positiva fall är vanliga förkylningar. Testet som används är värdelöst.
Citera
2020-10-22, 01:04
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De skulle inte haft den jävla avskedsfesten i våras. Här ska jag ge MSB rätt, håll i, håll ut - var en del av lösningen.
De testar 30 000 om dagen varav 10 000 är positiva. Ganska imponerande smittspridning faktiskt.
Citera
2020-10-22, 01:08
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Detta är långt ifrån över, vi är nog inte ens halvvägs igenom pandemin.

Vi kommer ju ha ett vaccin tillgängligt om 1-2 månader så det är nog lugna puckar ska du se.

Visserligen tror jag väldigt få personer frivilligt kommer vaccinera sig när vaccinet släpps så pandemin kommer fortsätta ett bra tag innan myndigheter kan blåsa faran över men så länge en betydande del av riskgrupperna tar vaccinet så kommer vi åtminstone slippa dödsfallen.
Senast redigerad av Evil_Santa 2020-10-22 kl. 01:11.
Citera
2020-10-22, 01:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Men de länder som har krav på munskydd och som har ökad smittspridning trots det? Man kan inte komma ifrån att det finns en risk att man inte håller avstånd med ett munskydd. De skydd som man ser att folk bär, är ju inte de tätaste och säkraste direkt. Dessutom har många det där skyddet under hakan, under näsan och gud vet vad.

Jag var i Tyskland idag. De flesta har ett vanligt kirurgmunskydd, några en halsduk eller bandana för munnen. Alldeles för många med vanligt kirurgmunskydd hade det neddraget så de kunde andas genom näsan. Det är idioter som förstör poängen med munskydd. Jag kände mig utstirrad då jag gick med ett FFP3-skydd. Såg en eller ett par andra som hade det, de blev också utstirrade. Grejen är den, hade alla haft ett vanligt kirurgiskt munskydd och använt det korrekt så hade R0 fallit som en sten.
Citera
2020-10-22, 01:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
De testar 30 000 om dagen varav 10 000 är positiva. Ganska imponerande smittspridning faktiskt.

Det är riktigt bedrövligt hanterat av ett land som tog kontrollen och sen släppte den. Jag förstår att deras "Tegnell" fick sparken. Hoppas de reder ut det, fast det är nästan så att jag blir tegnellian och känner att det är omöjligt och lika bra att ge upp.
Citera
2020-10-22, 01:12
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tror du att den som hamnar i respiratorn tänker lika tufft som dig? Jag vill att coronan ska försvinna, vill inte du det? Det var ju en kille i Usa som gick på covid-party för att han tyckte att viruset var en bluff. Precis innan han lades in i respiratorn sa han till sjuksköterskan: "Nurse- i think i've made a mistake". Han dog.

https://www.nbc12.com/2020/07/12/i-think-i-made-mistake-young-man-texas-dies-after-attending-covid-party/

Tänker du ens på vår sjukvårdspersonal som får uppleva sådana här trauman, hur tror du det påverkar dem, för att du ska få vara en tuffing?

Och det där tror du på? Uppenbar bluffpropaganda begriper du väl. Unga har ungefär 0,003% risk att dö av det (väldigt högt räknat). Vanliga förkylningar och influensor är farligare för unga människor än vad covid19 är. Att ta upp ett enskilt exempel (sannolikt påhittat dessutom) på en ung person som dött (vem vet av vad?) säger absolut ingenting.
Citera
2020-10-22, 01:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Och det där tror du på? Uppenbar bluffpropaganda begriper du väl. Unga har ungefär 0,003% risk att dö av det (väldigt högt räknat). Vanliga förkylningar och influensor är farligare för unga människor än vad covid19 är. Att ta upp ett enskilt exempel (sannolikt påhittat dessutom) på en ung person som dött (vem vet av vad?) säger absolut ingenting.

Jag länkade en artikel för att backa mitt påstående. Vad har du att komma med, en gissning? Vad har du för utbildning som gör att du kan komma med en kvalificerad gissning? Apan känner alla men ingen känner apan, var det så du tänkte?
Citera
2020-10-22, 01:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast Sveriges lilla användning av munskydd kan nog vara ganska funktionell ändå. Dom som väljer att bära munskydd i Sverige är nog i regel ganska uppskrämda och undviker säkert folk så gott dom bara kan.

Sedan kan jag bara tala för mig själv men när jag ser någon med munskydd så försöker jag hålla lite extra avstånd av respekt för att dom uppenbarligen är skärrade och kanske har flera allvarliga underliggande sjukdomar som gör dom extra utsatta.

Men när du ser en pensionär med rullator, utan munskydd så tungkysser du personen? Eller hur ska vi tolka det?
Citera
2020-10-22, 01:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Precis ett virus med IFR som influensa. Och för att eventuellt marginellt bromsa smittspridningen finns det hjärndöda stollar som tycker man ska införa ytterligare suboptimala restriktioner för att rädda gammelfarfar på ålderdomshemmet på bekostnad av att miljoner barn kommer kastas i fattigdom och svält. Sorgligt att se så mycket egoistiska och epatilösa människor i denna tråd och i vår omvärld...

Hur många "miljoner" barn finns det i Sverige? Och hur många av dessa kommer att kastas in i fattigdom? De flesta föräldrar är kapabla att ta hand om sina barn. Du får gärna hävda att de flesta föräldrarna är clusterfucks och inte kan ta hand om sina barn. Men då vill vi gärna se bevis och fakta på det. Du kan liksom inte dra det ur röven och tro att du kan komma undan med det i den här tråden. Jag har inte ett enda barn i min vänskapskrets som har kastats in in fattigdom och svält. Har du? Du nämner miljoner barn, du måste ha massor av referenser som kan backa upp det du påstår.

Edit:
Hade jag haft det hade jag gripit in. Hade du?
Citera
2020-10-22, 01:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Vi har nu alla känt till det här i 8-9 månader. Hur många har lagt om sin kost under den tiden?

Gissar på knappt någon. Det är bara symptombehandla som gäller.

Kan man inte göra något så pass enkelt som att ta ansvar för sin egen hälsa och sitt eget immunförsvar, och samtidigt kräver indragen frihet för alla andra (inklusive oss som HAR tagit ansvar för vår hälsa) bara för att det kommer ett "virus", då är min sympati lika med noll.

Ärligt talat, den som i våras var rädd för detta virus och fortfarande är och ändå fortsätter äta kolhydrater och socker är en jävla idiot.

Clownvärld.

Här tänker jag ge dig rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in