2020-10-21, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Finns det klipp där man får se kroppar i vraket?

Förmodligen, men inte tillgängliga för allmänheten i allafall.
Citera
2020-10-21, 12:59
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Finns det klipp där man får se kroppar i vraket?

Ja, lite kort i klipp på YT.
Citera
2020-10-21, 13:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Se hela så kan jag ta om frågan då för du slingrar dig, vänder och kommer med rätt så irrelevanta svar där du plockar ut de små detaljer du sedan kan kommentera. Snyggt jobbat men vi kommer liksom inte framåt då du ju väljer att bortse från det vi hela tiden försöker fråga dig.

Jag bad dig se en HELHET och därefter bara säga att inget är konstigt, allt är som du tror och att alla i denna lilla film är ute och hojar.

Inte svårt, ska vi försöka igen...?
Tråkigt att du tycker mina svar är irrelevanta. Du skickade en YT-länk som startade med inslaget om Siris berättelse, så jag trodde i min enfald att du var intresserad av det.

Jag kommer inte att sätta mig och titta på en entimmes dokumentär från YLE och skriva en recension bara för att göra dig glad. I synnerhet som den gjordes innan Dplay-dokumentären. Om du har en specifik fråga om YLE-filmen så kan vi diskutera den, annars går jag vidare till annat.

mvh FB
Citera
2020-10-21, 13:26
Medlem
Citat:
Otroligt att foliehattarna inte har nämnt Illuminati, NWO, reptiler. Skulle det bevisas att det hela var en olycka, så skulle konspirationsnissarna fortfarande skrika om hemlig agenda.
Du menar lite som när man hittar ett hål i båten men en del blåögda idioter ändå ska försvara den officiella utredningen? Ja kanske funkar foliehattarna på samma sätt som dom blåögda idioterna, jag vet
inte.
Citera
2020-10-21, 13:27
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tråkigt att du tycker mina svar är irrelevanta. Du skickade en YT-länk som startade med inslaget om Siris berättelse, så jag trodde i min enfald att du var intresserad av det.

Jag kommer inte att sätta mig och titta på en entimmes dokumentär från YLE och skriva en recension bara för att göra dig glad. I synnerhet som den gjordes innan Dplay-dokumentären. Om du har en specifik fråga om YLE-filmen så kan vi diskutera den, annars går jag vidare till annat.

mvh FB
Jag menar att det är irrelevant när du svarar på något helt annat än det jag frågar, d v s jag ställer, återigen, frågan om HELHETEN, hur du ser på HELA historien och ALLT sammantaget när man tittar på den 28 MINUTER långa filmen.

Jag tror inte, i min enfald, att du är speciellt intresserad av att titta på, fundera på och vrida på saker som inte till 100 % stöder ditt bogvisir. Skygglappar på, ett par matematiska formler och så vatten och så händerna för öronen och låta bli bara.

Jag ber dig titta på HELHET och du vill ha en specifik fråga. Det är verkligen vad jag kallar att slingra sig och ja, detta eviga detaljsvammel blir då, i detta sammanhang, totalt irrelevant.

Grejen är, om jag får spekulera, att du inte kan svara på en sådan frågeställning och inte klarar av att ta in alternativa analyser och då blir det trappsteg, bogvisir och vattenmängder.

Jag måste fråga igen, vem är du och varför driver du detta så desperat nu när denna tråd heter "Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20"?

Det "roliga" är ju att det är du som är foliehatten men den tanken slår dig inte va?

Ursäkta om jag tar i och det är fortsatt vänligt!
Citera
2020-10-21, 13:29
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Det ar val tva (2) hal?
Citera
2020-10-21, 13:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Expressen rapporterar nu att filmteamet hittade fler hål i skrovet när de filmade men verkar ha undanhållit andra hål än det "saftigaste".

https://www.expressen.se/nyheter/filmare-bekraftar-fler-hal-upptacktes-i-estonia/

Då är det väl ganska klart att allt bara är trams. Hur sannolikt är det att två eller fler ubåtar körde in i sidan på Estonia samtidigt? Troligtvis är det ganska fullt med skador på den delen av båtens sida som legat mot botten i mer än 25 år under trycket av 15000 tons vikt.

"Saken är klar" - som M/S Europas kapten skulle ha sagt.
Citera
2020-10-21, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Expressen rapporterar nu att filmteamet hittade fler hål i skrovet när de filmade men verkar ha undanhållit andra hål än det "saftigaste".

https://www.expressen.se/nyheter/filmare-bekraftar-fler-hal-upptacktes-i-estonia/

Då är det väl ganska klart att allt bara är trams. Hur sannolikt är det att två eller fler ubåtar körde in i sidan på Estonia samtidigt? Troligtvis är det ganska fullt med skador på den delen av båtens sida som legat mot botten i mer än 25 år under trycket av 15000 tons vikt.

Även svt: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/dokumentarfilmare-bekraftar-fler-hal-i-estonias-skrov
Citera
2020-10-21, 13:43
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Ja, detta kastar onekligen en skugga över det "nya" hålet om de samtidigt väljer bort andra. Det kan t o m en foliehatt som jag hålla med om.

Oavsett vad så är det ändå av godo om det leder till fler undersökningar och dykningar så att det, kanske, kan bli ett bokslut.
Citera
2020-10-21, 13:50
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Sjofartstidningen

Ytterligare hål i Estonia
Det finns inte bara ett hål i styrbords sida på Estonia. Detta framgår av ett inofficiellt dokument som Estlands regering nyligen har publicerat.

Estlands regering har på sin webbsajt publicerat en promemoria där experter från bland annat Tallinn University of Technology (TalTech) kommenterar det videomaterial de fick ta del av innan den nya dokumentärserien om Estonia släpptes på streamingtjänsten Dplay. Estniska regeringen påpekar att kommentarerna nedtecknades omedelbart efter att experterna hade sett videon och att slutsatserna inte baserar sig på någon noggrann analys. Rapporten uppges inte heller ha någon officiell status.

Horisontell skada
Inofficiellt fick expertgruppen helt kort även ta del av råmaterial som filmats med en ROV och som inte publicerades i dokumentären. De påpekar att detta innehöll ytterligare viktiga bevis. Havsbottnen var klart synlig och i åtminstone en del kan man se en samling av större stenar. Även stenhögar som dumpades på vraket efter haveriet kan skönjas på videon, enligt rapporten.

Vad det handlar om är att det granskade videomaterialet visar att det finns ytterligare ett horisontellt hål i styrbordssidan på Estonia, förutom det hål som skapat sensation efter att dokumentärens innehåll offentliggjordes.

Det ”nya” hålet finns längre akterut på styrbords sida, i den aktre änden av texten ”ESTLINE”. Den långsträckta, horisontella skadan finns, enligt en bild i rapporten, precis under den första bokstaven E i texten och sträcker sig akter om denna. I denna skada har bordläggningen rivits upp. Enligt uppgifter i estnisk media skulle hålet vara uppskattningsvis några meter långt och flera tiotals centimeter brett.

Ingen kollision
De estniska experterna konstaterar även i sin rapport att det är osannolikt att det hål som avslöjades i dokumentären kan ha förorsakats av en kollision på havsytan. I så fall skulle det objekt som kolliderade med Estonia ha rört sig akterifrån på en kurs med 45 graders vinkel i förhållande till Estonias. Dess fart skulle också ha varit högre än Estonias.

Däremot anser experterna att en möjlig förklaring skulle vara att vraket kom i kontakt med ett objekt under vattnet som en sten på havsbottnen. Fartygets massa på 12.000 ton var betydligt större än den kalkylerade kraft på 500–1.000 ton som skulle ha krävts för att orsaka en skada som denna.

Ändrar inte slutsatsen
Oberoende av scenario, skulle inte storleken på den i dokumentären presenterade skadan kunna vara orsaken till att fartyget sjönk inom den kända tidsramen, slår experterna fast.

Vidare menar de att fynden inte omkullkastar de slutsatser som drogs i slutrapporten av JAIC. Däremot anser de att en tilläggsutredning skulle kunna förklara orsakerna till hålen.

Promemorian är undertecknad av Kristjan Tabri (TalTech/MEC Insenerilahendused), Tauri Roosipuu (TalTech/Estonian Maritime Academy), Märten Vaikma (Baltic Workboats), Ingmar Pill (Baltic Workboats) och Mart Luik (Estlands utrikesdepartement Välisministeerium).

https://www.sjofartstidningen.se/ytterligare-hal-i-estonia/
https://www.valitsus.ee/sites/default/files/2020-09-19_observations_from_the_rov_video_to_ms_estonia_1 8th_september_2020.pdf
Citera
2020-10-21, 13:57
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Inofficiellt fick expertgruppen helt kort även ta del av råmaterial som filmats med en ROV och som inte publicerades i dokumentären. De påpekar att detta innehöll ytterligare viktiga bevis. Havsbottnen var klart synlig och i åtminstone en del kan man se en samling av större stenar. Även stenhögar som dumpades på vraket efter haveriet kan skönjas på videon, enligt rapporten.
<...>

Ingen kollision
De estniska experterna konstaterar även i sin rapport att det är osannolikt att det hål som avslöjades i dokumentären kan ha förorsakats av en kollision på havsytan. I så fall skulle det objekt som kolliderade med Estonia ha rört sig akterifrån på en kurs med 45 graders vinkel i förhållande till Estonias. Dess fart skulle också ha varit högre än Estonias.

Däremot anser experterna att en möjlig förklaring skulle vara att vraket kom i kontakt med ett objekt under vattnet som en sten på havsbottnen. Fartygets massa på 12.000 ton var betydligt större än den kalkylerade kraft på 500–1.000 ton som skulle ha krävts för att orsaka en skada som denna.

Ändrar inte slutsatsen

Oberoende av scenario, skulle inte storleken på den i dokumentären presenterade skadan kunna vara orsaken till att fartyget sjönk inom den kända tidsramen, slår experterna fast.
Vidare menar de att fynden inte omkullkastar de slutsatser som drogs i slutrapporten av JAIC. Däremot anser de att en tilläggsutredning skulle kunna förklara orsakerna till hålen.

Citera
2020-10-21, 14:03
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen

Inte direkt en överraskning att det inte skett en kollision mitt på havet mitt i natten ....

Nedslagsskada eller hål innan avfärd det är snarast frågan att lösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in