2020-10-21, 14:29
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ebba har ju gett lite dubbla budskap gällande att backa.

Syftar du på intervjun som gjordes med Ebba där hon vädrar att hon kan tänka sig att backa om Esbjörn ångrar sig? Eller är det något nytt hon sagt?

Ja, hon sa ju det, att hon kunde tänka sig att ångra köpet om Esbjörn ångrat sig. Och det har han ju uppenbarligen gjort, varför bryr jag mig inte om, och iom det är väl affären utagerad. Bara Esbjörn lyckas ”hitta” kontot med handpenningen.

Och om båda ångrat sig och Ebba fått sin handpenning åter så är ju ärendet klart. Resultatet blev en stor PR-förlust för Ebba. Rättvist eller inte så är det bara att konstatera faktum.
2020-10-21, 14:43
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon
Ja, hon sa ju det, att hon kunde tänka sig att ångra köpet om Esbjörn ångrat sig. Och det har han ju uppenbarligen gjort, varför bryr jag mig inte om, och iom det är väl affären utagerad. Bara Esbjörn lyckas ”hitta” kontot med handpenningen.

Och om båda ångrat sig och Ebba fått sin handpenning åter så är ju ärendet klart. Resultatet blev en stor PR-förlust för Ebba. Rättvist eller inte så är det bara att konstatera faktum.
De måste ju i alla fall träffas och skriva under dokument på hur köpet skall hävas.
Funkar inte om Esbjörn gömmer sig under sängen, var gång Ebba ringer på.
[ Ironi]
Någon eller flera av Esbjörns släktingar, liksom många här på forumet, anser dessutom att han är oförmögen att fatta ekonomiska beslut, vilket borde innebära att han måste omyndigförklaras och en god man utses.
[ /Ironi]
2020-10-21, 14:48
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ebba har ju gett lite dubbla budskap gällande att backa.

Ebba är ju politiker så det hon säger behöver ju tolkas så att vi vanliga dödliga förstår vad hon egentligen menar. I intervjun sa Ebba följande:
"Är det så att Esbjörn absolut inte vill sälja och om det är så, tvärtemot hur jag uppfattat honom, att han inte är kapabel att fatta egna beslut kring sin egen fastighet, och om vi reder ut det här med de här 2 andra personerna som nu gör anspråk på fastigheten, ja då kommer jag självklart inte att fullfölja detta."

Att Esbjörn ångrat sig är, i vart fall juridiskt, ointressant och irrelevant. Däremot skulle köpekontraktet eventuellt kunna anses vara ogiltig om Esbjörn inte kan anses kunna fatta egna beslut dvs att han inte är tillräknelig. Det är rimligt att tro att Ebba inte vill driva detta vidare om det finns risk för att Esbjörn inte skulle kunna anses vara tillräknelig. För egen del tror jag det skulle bli mycket svårt för Esbjörn att driva ett sådant case med framgång. Slutligen lägger Ebba in en brasklapp vad gäller de 2 andra personerna som enligt uppgift har synpunkter på affären. Matz är väl en av dem. Vi vet ju inte men det skulle kunna finnas andra legala skäl till att det här köpekontraktet skulle vara ogiltigt såsom t.ex. någon form av samägande eller annat. Så vitt det är känt så finns det inga sådana legala hinder och det tror jag Ebba är mycket väl medveten om.

Min kraftigt nedkortade tolkning av vad hon säger är...
- Kan jag inte få fastigheten så vill jag inte driva saken vidare.

Sen kan jag förstå om det är flera som bara hörde följande:
- "Är det så att Esbjörn absolut inte vill sälja... [en massa ord som lyssnaren väljer att inte lyssna på]... kommer jag självklart inte att fullfölja detta."

Allt detta naturligtvis som jag uppfattar saken.
2020-10-21, 14:55
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
De måste ju i alla fall träffas och skriva under dokument på hur köpet skall hävas.
Funkar inte om Esbjörn gömmer sig under sängen, var gång Ebba ringer på.
[ Ironi]
Någon eller flera av Esbjörns släktingar, liksom många här på forumet, anser dessutom att han är oförmögen att fatta ekonomiska beslut, vilket borde innebära att han måste omyndigförklaras och en god man utses.
[ /Ironi]
Man kan väl inte bli omyndigförklarad i Sverige? Man kan bli satt under förvaltarskap men det är inte samma sak som att vara omyndig. Förvaltarskap hamnar man under om man är för sjuk för att sköta sin egendom. Esbjörn tycker jag verkar pigg och frisk. Det verkar mer som att han inte bryr sig om sin egendom, inte att han inte kan sköta den. Och att någon tycker att Esbjörn borde ha en förvaltare spelar ingen roll. Det är en process för sig liksom.

Ärligt talat så förstår jag inte varför de fixar detta snabbt. Ebba måste ju fatta att hela ”affären” är en glödande kolbit hon håller i handen, släpp den bara! Och Esbjörn får ju bara massa besvär av detta.
2020-10-21, 15:09
Medlem
Citat:
Stolle. Lantmäteriet har inte ens tagit beslut i ärendet. Det enda dom har "tagit beslut" om är att det saknades dokument i ansökan.

Antar du menar äganderättsutredning? Det sker normalt i samband med en förrättning, alltså ej aktuellt i detta fallet.

Efter ansökan om lagfartssammanträde så gör man en utredning om vem som är den juridiska ägaren. Givetvis har Ebba rätt att kräva timkostnaden av Esbjörn - det är han som bryter ett giltligt avtal.
]

Snacka om att ha missat budskapet. Hennes juridiska ombud skriver att om inte E fullföljer köpet så väcker Busch talan om bättre rätt. Med andra ord en form av ägarrättsutredning fast i domstol, och då antecknar Lantmäteriet det i ärendet att det pågår en tvist. Så det är den vägen hennes ombud har meddelat Esbjörn vilket står i media . Hur vore det om du hängde med och läste allt i stället för att sitta och gissa vad hon kommer att göra?

Ebba har inte rätt att kräva Esbjörn på pengar vid ett lagfartstsammanträde vilket jag hänvisat prejudikat i tidigare inlägg. Så för din del är det dags att se till den fakta som faktiskt ligger på bordet.

Citat:
”Om du ej fullgör köpet på frivillig väg överväger min huvudman att väcka talan om bättre rätt i domstol. Eftersom det inte framkommit några skäl som ger dig rätt att ej fullfölja försäljningen förutsätter jag att hennes talan där kommer att bifallas.”
Senast redigerad av Browser 2020-10-21 kl. 15:11.
2020-10-21, 15:11
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Man kan väl inte bli omyndigförklarad i Sverige? Man kan bli satt under förvaltarskap men det är inte samma sak som att vara omyndig. Förvaltarskap hamnar man under om man är för sjuk för att sköta sin egendom. Esbjörn tycker jag verkar pigg och frisk. Det verkar mer som att han inte bryr sig om sin egendom, inte att han inte kan sköta den. Och att någon tycker att Esbjörn borde ha en förvaltare spelar ingen roll. Det är en process för sig liksom.

Ärligt talat så förstår jag inte varför de fixar detta snabbt. Ebba måste ju fatta att hela ”affären” är en glödande kolbit hon håller i handen, släpp den bara! Och Esbjörn får ju bara massa besvär av detta.
Släppa den? hur då?
Lämpligt vore väl att träffas och skriva lite papper och se till att Esbjörn betalar tillbaka handpenningen.
Esbjörn valde ju att hålla sig undan på tillträdesdagen och svarade heller inte i telefon, frågan är om han fortfarande gömmer sig.
Om Ebba ensidigt bryter kontraktet, blir hon skyldig till avtalsbrott och hon skall då ersätta Esbjörn.
2020-10-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag har funderat över hur det kommer sig att Expressen anger att tomten är på dryga 3800 kvm när den ju är på dryga 3400 kvm men det finns en förklaring. Det handlar om 2 olika tomter:

UPPSALA MARIELUND 7:1
https://www.hitta.se/kartan/tomter!~59.83983,17.87260,19.097205681590143z/tr!i=IqhX8pTK/tileLayer!l=1/realestate!a=1!l=59.83978:17.87236

UPPSALA MARIELUND 4:77
https://www.hitta.se/kartan/tomter!~59.83957,17.87231,18.137094505320672z/tr!i=IqhX8pTK/tileLayer!l=1/realestate!a=1!l=59.83957:17.87255

Bägge är registrerade på Esbjörn (enligt Lantmäteriet) och bägge ingår i köpet. Att det handlar om 2 olika fastigheter (som kallas för "fastigheten") kan ju ses på kopian av köpekontraktet som Expressen publicerat.
https://f.cdn-expressen.se/images/b9/6b/b96b9c5bb49e422e82d65b585711ff2e/annan/640@60.jpg

Detta förändrar ingenting men för min egen del bockade det av en fundering jag haft ang. kvadratmetrarna.

Jag tror inte flygkartor på Hitta är rätt underlag för en tomtyta utan en ca beräkning. Det är Lantmäteriet som har dom korrekta kartorna och tomtens storlek.
2020-10-21, 15:17
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Släppa den? hur då?
Lämpligt vore väl att träffas och skriva lite papper och se till att Esbjörn betalar tillbaka handpenningen.
Esbjörn valde ju att hålla sig undan på tillträdesdagen och svarade heller inte i telefon, frågan är om han fortfarande gömmer sig.
Om Ebba ensidigt bryter kontraktet, blir hon skyldig till avtalsbrott och hon skall då ersätta Esbjörn.
Det är ju också märkligt, varför håller han sig undan? Det ger ju bara besvär för honom själv. Eller är han den sorten som tror att räkningen försvinner om man slänger kuvertet oöppnat? Men inte ens ett sådant beteende är skäl nog att sättas under förvaltarskap.

Nåja, spännande är det att läsa om i alla fall.
2020-10-21, 15:25
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Jag tror inte flygkartor på Hitta är rätt underlag för en tomtyta utan en ca beräkning. Det är Lantmäteriet som har dom korrekta kartorna och tomtens storlek.
Mitt inlägg handlade inte om exakta ytor utan handlade om det faktum att det är 2 olika fastigheter som köpts och inte bara 1. Tillsammans blir den ena fastigheten på drygt 3400 kvm och den andra fastigheten på drygt 400 kvm tillsammans drygt 3800 kvm som är den uppgift som Expressen gått ut med.

Notera att begreppet "drygt" inte är ett exakt mått utan ett ungefärligt mått. För ungefärliga mått och för att påvisa att det just handlar om 2 olika fastigheter och inte enbart 1 fungerar hitta.se utmärkt.
2020-10-21, 15:27
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Det är ju också märkligt, varför håller han sig undan? Det ger ju bara besvär för honom själv. Eller är han den sorten som tror att räkningen försvinner om man slänger kuvertet oöppnat? Men inte ens ett sådant beteende är skäl nog att sättas under förvaltarskap.

Nåja, spännande är det att läsa om i alla fall.
Jag tycker att det är väldigt märkligt, på tillträdesdagen skulle han hämtas av Ebba, de skulle samåka till banken och avsluta affären, där hade han ju ett perfekt tillfälle, att säga att han ångrade sig.
Han hade då gett besked i vittnes närvaro och banken hade kunna hjälpa till att ordna papperen.
Nej tror inte att han behöver sättas under förvaltarskap, satte det under Ironi-taggar.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-10-21 kl. 15:32.
2020-10-21, 15:32
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Jag tror att hon vill rädda huset, en orsak till att hon ville röja växtlighet, var för att snabbt ordna ny dränering.
Beror väl helt på hur bra stommen är, har hussvamp fått fäste går det nog inte att rädda, men gamla hus brukar vara rejält byggda.
Krävs givetvis en hel del, ny dränering, tak, fönster, el, vatten, och avlopp, kanske ny fasad.
Invändigt behövs en total renovering, men det gäller ju att behålla den gammaldags känslan, samtidigt som det inte får bli opraktiskt.
Värme behöver troligtvis dras in, huset har varit ett sommarhus, skorstenen behöver testas, eventuellt renoveras.
För avloppet behövs antagligen nytt reningsverk med filtreringsbädd.
Vad gäller att röja sly och träd, kanske någon som säljer flis och ved kan vara intresserad?
Tillkommer markarbeten och göra sig av med allt gammalt skrot.
Mycket pengar som kommer att gå åt, men resultatet kan bli väldigt fint och ett nytt hus är ju inte gratis.

Nån skrev ju att huset var typ fornminnesförklarat av högsta klassen, så om hon vill bo på tomten, så är kanske enda chansen att restaurera huset, tomten är ju inom strandskyddet, så osäkert om bygglov går att få för en ny byggnad..
2020-10-21, 15:36
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Snacka om att ha missat budskapet. Hennes juridiska ombud skriver att om inte E fullföljer köpet så väcker Busch talan om bättre rätt. Med andra ord en form av ägarrättsutredning fast i domstol, och då antecknar Lantmäteriet det i ärendet att det pågår en tvist. Så det är den vägen hennes ombud har meddelat Esbjörn vilket står i media . Hur vore det om du hängde med och läste allt i stället för att sitta och gissa vad hon kommer att göra?

Ebba har inte rätt att kräva Esbjörn på pengar vid ett lagfartstsammanträde vilket jag hänvisat prejudikat i tidigare inlägg. Så för din del är det dags att se till den fakta som faktiskt ligger på bordet.

Du och vissa andra här inne skriker att Ebba inte kommer få lagfart pg.a. det ena eller det andra. Det jag gör är att tala om hur Ebba kan gå tillväga för att få lagfart trots det ena eller det andra.

Varken du eller jag vet vilken väg Ebba kommer att gå. Att hon hotar med ett visst tillvägagångssätt i ett brev betyder inte att det är den vägen hon faktiskt tar - om det finns en enklare, och mer korrekt, väg.

Att gå via domstol ger mer publik uppståndelse än att gå via lagfartssammanträde.

Bäst vore såklart om hon kunde få till en vilande lagfart. Då är det Esbjörn som behöver väcka talan i domstol.
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-10-21 kl. 15:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in