Citat:
Ursprungligen postat av
Marmoth
Hallå!
En fråga bara som egentligen inte har med citatet ovan att göra.
Denna är säkert redan postad men jag måste verkligen fråga om det är så att du är helt kall, inte tvivlar det minsta eller funderar på alternativ än det du tror på när du ser saker som denna:
https://www.youtube.com/watch?v=YEKwcVueltA
Visst, vinklad och de vill berätta en historia men finns det ingenting som får dig att rynka på ögonbrynen, undra eller för en sekund vika från din inslagna väg?
Se hela om du inte redan har gjort det så är du snäll.
Med all vänlighet,
M
Dokumentären är ganska lång, men jag kollade delen med Siri för ett par dagar sedan och kommenterade till en annan skribent. I huvudsak stämmer hennes uppgift om skeendet inte med andra fakta:
- stormen var inte extrem, men det var 4-4.5 m signifikant våghöjd och övriga färjor drog ner på farten.
- den stora smällen eller snarare ”big push” skall ha skett ”around 01:15”. Det är alldeles för sent, vare sig man tror på en kommision eller tappat bogvisir (som SSPA och HSVA påpekar).
- jag skrev ett långt inlägg igår om kollisioner och rörelsemängd. De finns
inget rimligt objekt, våg eller ubåt, som 15000 ton tunga Estonia kan kollidera med som ger en acceleration så kraftig att Siri flyger ut sängen (en saknad kontrollfråga är om hennes säng var på styrbord eller babords sida av hytten). Den rimliga förklaringen är i stället att det är ’the sudden large heel’ som sker.
Jag får erkänna att vissa andra delar, som nödbojarna är riktiga sömnpiller för mig. Var det någon särskild sak du tänkte på?