Citat:
Nej, du frågade hur jag tolkade angivelsen 0.4M och jag svarade att jag tolkar den så som den tyska rapporten skriver, nämligen "up to 0.4M". En båt av Estonias storlek som inte går helt 100procentigt plant och samtidigt tar in vatten kan absolut få 0.4M vatten och mer därtill intill väggar etc. Ser inget konstigt i lokala vattenansamlingar av den storleken.
OM hålet sitter där det är placerat på rekonstruktionen så är det inte vid WC avd. OM dykteamet är felorienterade så kanske vittnesmålet stämmer bättre med verkligheten. Då stämmer även tyskarnas röda markering på ritningen ännu bättre...
Allt som hittils talat för hålets placering är någon som ropar "ROV midship" över en komradio. Om jag tolkat det rätt så baserar denne någon positionen på var på ytan kabeln till ROVn befinner sig.
Som du sett så råder det delade meningar om vilken bokstav som syns i närheten av hålet i videon. Vissa säger rundningen i Set i Estline, vissa säger rundningen i Oet i Estonia vid fören, du säger brevid E i Estline och tar inte med den eventuellt runda bokstaven i ditt resonemang.
Som jag ser det så gissar du precis som alla andra, och det är väl här skillnaden mellan dig och mig är som störst. Du verkar acceptera all info du matas med som sanning medans jag tittar med mer kritiska ögon.
Har du något mer än rekonstruktionen som styrker hålets exakta placering längsledes? Om inte, varför utgår du från gissningar i din argumentation, och hur väljer du vilka gissningar som är legitima att utgå från och vilka som är "fel"?
OM hålet sitter där det är placerat på rekonstruktionen så är det inte vid WC avd. OM dykteamet är felorienterade så kanske vittnesmålet stämmer bättre med verkligheten. Då stämmer även tyskarnas röda markering på ritningen ännu bättre...
Allt som hittils talat för hålets placering är någon som ropar "ROV midship" över en komradio. Om jag tolkat det rätt så baserar denne någon positionen på var på ytan kabeln till ROVn befinner sig.
Som du sett så råder det delade meningar om vilken bokstav som syns i närheten av hålet i videon. Vissa säger rundningen i Set i Estline, vissa säger rundningen i Oet i Estonia vid fören, du säger brevid E i Estline och tar inte med den eventuellt runda bokstaven i ditt resonemang.
Som jag ser det så gissar du precis som alla andra, och det är väl här skillnaden mellan dig och mig är som störst. Du verkar acceptera all info du matas med som sanning medans jag tittar med mer kritiska ögon.
Har du något mer än rekonstruktionen som styrker hålets exakta placering längsledes? Om inte, varför utgår du från gissningar i din argumentation, och hur väljer du vilka gissningar som är legitima att utgå från och vilka som är "fel"?
0.4 m (!) djupt vatten ”lokalt” i en korridor mitt på däck 1? Du kan väl rita en liten skiss för dig själv hur den vattenpölen ser ut. Korridoren går längs skeppet och det finns ingenstans vattnet kan ”fastna”... (titta på planritningen och betänk att Estonia hade lätt slagsida åt styrbord https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/SHEETS/pg529.htm) Det krävs enkel geometri att inse att om vattendjupet är 0.4 m på en punkt på ett i allt väsentligt plant* däck, då är det minst lika djupt på antingen ena eller andra sidan, i alla riktningar (tills vi möter en vägg).
Tänk. Du kan bara ha 0.4 m i en korridor i mitten av däck 1 om du har mer än 0.4 m vid antingen styrbords eller babords utsida, eller så är det 0.4 m på båda ställena. Samma sak gäller längs däcket, i fören och längst akterut vid avdelning 6. Inget av detta var fallet när Reintamm flydde däck 1. Nu tror jag vi slutar med fysik och geometri för idag.
Angående hålets placering. Vi skriver i en tråd som handlar om ett hål som Dplay har hittat. Jag antar att Dplays rekonstruktionsbild visar en korrekt placering. Det skulle man kunna tro är en okontroversiell uppfattning, men se du tycker annorlunda. Jag borde tydligen fundera över om hålet ligger vid ’Estonia’ i fören, och på alla andra tänkbara ställen. Men det gör jag inte. Jag skriver mitt inlägg med premissen att hålet ligger just där rekonstruktionen visar. Att du kallar detta för gissning, ja jisses. Du kan skriva andra inlägg om du vill spekulera i andra hål eller positioner, men varför skall jag göra det?
*Däck är oftast något konvexa med sin högsta punkt på mitten så att vatten rinner åt sidorna.
Edit: med tanke på att du skriver 0.4M, så slog det mig att jag kanske skall förtydliga
att 0.4 m = 40 cm, dvs knähöjd. Bara en tanke.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-21 kl. 01:21.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-21 kl. 01:21.